Gazdaság

Rába-DaimlerChrysler üzlet – Új terepen

Idei teljes forgalmának megfelelő nagyságrendű éves árbevételt hozó együttműködésről készül szerződést kötni december végéig a Rába a DaimlerChryslerrel.

Éppen két évvel ezelőtt, 1999 őszén merült fel először a szorosabb együttműködés lehetősége a DaimlerChrysler (DC) járműipari konszern és a győri Rába között. Akkor még az is szóba került jól értesült körökben, hogy a német-amerikai óriást szívesen látná a Rába vezetése stratégiai befektetőként. A reményekből azonban végül csak egy viszonylag szerény megállapodás maradt, amely szerint a Honvédelmi Minisztérium tíz évre szóló, százmilliárd forintos nagyságrendű katonai járműbeszerzési tenderén közösen indul a két cég. A pályáztatási folyamat azonban csak az előminősítésig jutott, s nem tudni, hogy a választások előtt születik-e döntés a potenciális szállítók körének szűkítéséről.

Most azonban ismét új helyzet állt elő a Rába és a DC kapcsolatában. A két cég között a korábban elképzeltnél sokkal nagyobb volumenű üzlet van készülőben, igaz, a hatalmas árbevételi tervek megvalósulására még sikeres szerződéskötés esetén is három-négy évet várni kell.

Rába-DaimlerChrysler üzlet – Új terepen 1SÚLYOS MILLIÁRDOK. Steiner László, a Rába vezérigazgatója a múlt héten publikált gyorsjelentés közzétételével párhuzamosan ismertette: a DC-vel közös vállalat alapítását készítik elő egy új speciális katonai jármű (lásd külön írásunkat) közös gyártására, s az erről szóló szerződéseket még az idén aláírják. Ettől az üzlettől a Rába igen sokat remél. A gyártás felfutása azonban csak 2004-re, vagy 2005-re várható, akkortól viszont a vezérigazgató szerint a társaság árbevételének 35-40 százalékát adhatja majd a projekt. Steiner László a Figyelő kérdésére elmondta, a recessziós jelek szaporodása ellenére ma is reális célnak tartják azt a középtávú tervet, hogy a Rába árbevétele pár éven belül eléri az 500 millió dolláros (140-150 milliárd forintos) nagyságrendet. Ebből könnyen kiszámítható, hogy – mai árfolyamon – 50-60 milliárd forintnyi árbevételt hozna évente csak ez az üzlet, ami lényegében a Rába 2001-ben várható teljes árbevételének felel meg. A győri cég vezetése el is ismerte, hogy az igen optimista bevételi tervek részben a most várható üzletnek köszönhetőek, igaz a futómű üzletágban is szeretnék megduplázni a bevételeket.

Ez az elképzelés sem független azonban a DC üzlettől, mert – mint Steiner László kiemelte – a terepjárművekbe Rába-futóműveket építenének be. Továbbá az összeszerelést is Győrben végeznék, ám a járművek jó részét a világpiacon, Mercedes márkanév alatt értékesítenék. Igaz a HM-tenderre szánt modellek Rába név alatt készülnének. Azt azonban, hogy az új járműben mennyi lenne a magyar alkatrészek aránya, illetve a gyártás pontosan mikor és milyen nyereségszint mellett indulna, nem árulta el a vezető.

KatonásanNovember végén mutatják be a nagyközönségnek és persze a reménybeli katonai megrendelőknek a Rába és a DaimlerChrysler közös összeszerelésű járművének prototípusát. A Mercedes-Benz Actros teherautójára épülő járművet az ígéretek szerint az újfajta katonai igényeknek megfelelően tervezik. A CKD kategóriába tartozó teherautó kis súlyánál fogva repülőgépen is könnyen szállítható lesz. A hosszú orral tervezett járművet várhatóan alkalmassá teszik szélsőséges terepviszonyokon történő bevetésre is.

REALITÁSOK. A piaci szakértők is ígéretesnek tartják a terveket, ám a várható pozitív hatásokat tekintve a cég vezetésénél óvatosabban nyilatkoznak. Kevi Zoltán, a Raiffeisen Értékpapír Rt. elemzője szerint örvendetes, hogy új piacok nyílhatnak meg a magyar cég előtt, ám ezzel ma még a 2003-as nyereségkilátások sem változnak. Ráadásul szerinte még korai a konkrét számokról beszélni, mert azt sem lehet tudni, hogy a fejlesztés pontosan mennyi időt vesz igénybe, s mennyire lesz sikeres az elkészült jármű. Reményt ad azonban a sikerre, hogy egyrészt egy új koncepciójú katonai járműről van szó, másrészt a katonai megrendelések amúgy is kevéssé érzékenyek a recessziós hatásokra.

A Rába kilátásaiRÖVID TÁVON, 2002 VÉGÉIG



• Észak- és Dél- Amerikában csökkenő eladások

• Megkötött ázsiai szerződések (Kína, Irán, Japán)

• Stagnáló uniós piacok, növekvő régiós eladások

• Ikarus busz-alvázak és -futóművek belföldre

• Más belföldi futómű-eladások és a járműfelújítások nem nőnek

• Költségcsökkentési programtól 2 milliárdos megtakarítás

HOSSZÚ TÁVON, 2003 UTÁN

• DaimlerChrysler járművek a világpiacra is

• Alkatrészek az új Suzuki modellhez is

• Az árbevételi struktúrában a futóműgyártás 40 százalékos súlyra áll be, miközben a speciálisjármű-gyártás (főleg a DC-projekt) 35-40 százalékot, az alkatrészgyártás pedig 20-25 százalékot tesz majd ki

A gazdasági lassulásra való érzéketlenség azonban nem mondható el a Rába jelenlegi teljesítményéről, hiszen a harmadik negyedéves gyorsjelentés adatai szerint 15,7 százalékkal csökkent az exportbevétel, folytatva az eddigi negatív tendenciát. Ezzel összességében a múlt év első kilenc hónapjában elért 46,6 milliárd forinthoz képest az idei megfelelő időszakban 40,8 milliárdra csökkent az árbevétel. Eközben a tavalyi 3,29 milliárd forintos üzemi eredmény 1,26 milliárd forintra olvadt, a nettó nyereség pedig mindössze 573 millió forint volt. Ez utóbbi azonban még mindig meghaladta a korábbi rossz negyedévek miatti pesszimista színezetű várakozásokat. A gyenge teljesítmény nyomán az év végére tervezett bevételtől időarányosan is jócskán elmaradnak a január-szeptemberi adatok: a 2001-re kitűzött 58 milliárd feletti árbevétel vagy a 2,8 milliárdos üzemi eredmény még akkor is nehezen tűnik tarthatónak, ha a menedzsment – például a szállítási csúszásokat, illetve a költségcsökkentési program eredményeit is beszámítva – kiemelkedően jó negyedik negyedévre számít.

VÁRAKOZÁSOK. Márpedig a következő negyedévek teljesítményét továbbra is beárnyékolja az amerikai piacon folytatódó visszaesés, amelynek egyelőre nem látszik a vége. A gazdasági bizonytalanság miatt gond lehet a dél-amerikai értékesítéssel is, s a stagnáló nyugat-európai piac sem kecsegtet növekedési lehetőséggel. Jó jel azonban, hogy régiónkban és Ázsiában kitörési pontokat talált a Rába, illetve, hogy az amerikai Caterpillarral is sikerült megállapodást kötnie. Ázsiában a kínai Xigfan projekt, az iráni megrendelések, illetve a japán Isuzunak szállítandó teherautó-futóművek ígérnek biztos megrendeléseket a Rába számára.

A bizonytalansági tényezők ismeretében a közeljövőben lehetnek tehát zökkenők a cég teljesítményében, ám amennyiben az új ázsiai szállítások, illetve a sokat ígérő DC-együttműködés valóban meghozza gyümölcsét, akkor jól döntöttek az elmúlt hetekben részvényt vásárlók. A felfokozott várakozásokat jól mutatja, hogy miközben szeptember közepén 20 százalékkal emelkedett a részvényindex, addig a Rába-papírok árfolyama több mint 50 százalékkal, az 1700 forintos szintre szökött fel. Szakértők szerint azonban ebben az árban most már benne vannak a DC-üzlethez fűződő befektetői remények.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik