Gazdaság

Szörfözés a levegőben

Gyakran repülő üzletemberekre koncentrálnak a nehéz helyzetben levő légitársaságok, így mind többen terveznek internethozzáférést nyújtani.

Számos légitársaság verseng az üzletemberek kegyeiért. Szakértők egy csoportja szerint a közeljövőben az ügyfélszerzés sikere olyan járatok működtetésében rejlik, amelyek megbízható internetelérést biztosítanak az utazás teljes időtartama alatt. Hogy e felvetés nem komolytalan, azt az is bizonyítja, hogy a közelmúltban a seattle-i távközlésfejlesztő vállalat, a Tenzing Communication és a Boeing is lépéseket tett a magaslati szörfözés beindítására.

A két cég azonban különbözőképpen próbálja megoldani a fedélzeti internetelérést. Míg a Boeing Connexion nevű szolgáltatásával egy olyan telekommunikációs infrastruktúrát épített ki, amellyel a felhők felett az otthoni internetezéshez hasonló körülményeket biztosít, addig a Tenzing föld-levegő kommunikációs hálózattal operál. Ennek értelmében a gép fedélzetén található szerver csak időnként továbbítja és kéri le az elektronikus leveleket földi kiszolgálójától, annak keskeny sávszélességű hálózatán. Ez a rendszer már működik, de főleg Airbus gépeken, lévén, hogy a több európai állam tulajdonában lévő repülőgépgyártó tavalyelőtt 30 százalékos részesedést szerzett a Tenzing Communicationben. A két vállalat reméli, hogy 2003 végére már ötszáz Airbus fedélzetén nyújthatnak egyre finomodó és gyorsuló internet-hozzáférést az utasok számára.

Bár a konkurens repülőgépgyártónak semmi kifogása az ellen, ha egyes légitársaságok a Tenzing rendszerét szerelik be Boeing-gyártmányú repülőikbe, az Airbus vezérei kijelentették, tőlük a vevők nem kapnak engedélyt a Connexion bevezetésére Airbus-gépek esetén. A Connexion így szinte kizárólag Boeingeken lesz elérhető.

Szörfözés a levegőben 1Az amerikai repülőgépgyártó a szélessávú internetelérést műholdak, valamint az utasszállítókra felszerelt speciális antenna segítségével oldja meg, amellyel az adatok fogadása 5 megabyte-os, a küldés, pedig 1,5 megabyte-os másodpercenkénti sebességgel folyhat a felhasználók laptopjairól és PDA-iról. Az azonnali webelérést, továbbá az intranethez, a vállalati szerverekhez történő csatlakozást biztosító szolgáltatás a repülés közben végzett munka mellett baráti levelezésre, szórakozásra, szállodafoglalásra vagy autóbérlésre is lehetőséget ad.

Sokáig úgy tűnt, hogy a Boeing Connexion vállalkozásában kisebbségi részesedést vásárló American, Delta és United légitársaságok sietve beindítják e szolgáltatást, ám a szeptember 11-i tragédia keresztülhúzta terveiket. A légitársaságok a forgalom visszaesése miatt szorult helyzetbe kerültek, és a Connexionnal szimpatizáló vállalatok a biztonság megtartása érdekében, illetve költségmegtakarítás okán kénytelenek voltak változtatni elképzeléseiken. Ezt tette Amerika három legnagyobb légiutas-szállítója is, amelyek 1500 belföldi járatukon szerették volna még ez évben biztosítani az internetezés élményét.

Az amerikai légitársaságok lassítása a Lufthansának, pontosabban a német polgári repülő cég Boeing-gépes utasainak kedvezhet, hiszen ők teszt jelleggel már az idén kipróbálhatják, miként működik 10 ezer méteres magasságban a világháló. Mivel a rövid távú járatokon a csekély repülési idő nem indokolja a szolgáltatás bevezetését, a szélessávú internet egyelőre csak a Lufthansa észak-atlanti járatain lesz elérhető, de a cég, bízva a sikerben, idővel az összes “távolsági” járatán be akarja vezetni azt.

Antal Gábor, a Lufthansa budapesti irodájának internetes értékesítésért felelős munkatársa szerint ez mindenképp jó hír azoknak a magyar üzletembereknek, akik a német légitársaság segítségével szelnék át az óceánt. Az utasok ugyanis, a hosszúra nyúlt repülés fáradalmait enyhítendő, hamarosan az összes ülésből internetezhetnek majd. A teszt és az igényfelmérés idején az első, egyelőre ismeretlen úti célú repülőgépen 50, a repülés biztonságát nem veszélyeztető és ingyenesen használható fedélzeti laptop áll majd az utasok rendelkezésére. Később, a szolgáltatás piaci bevezetésének idején, a Boeing a fedélzeti internet költségét várhatóan a mobiltelefon-tarifákhoz igazítja.

Elemzők szerint hamarosan a most még kiváró társaságok is rászánják majd magukat a szélessávú internetelérés megteremtésére, ugyanis az üzletemberek számára vonzó szolgáltatás ismét nyereségessé teheti a gyengélkedő légitársaságokat. A szektor az égi internetkapcsolattól a számítások szerint az elkövetkezendő tíz évben 70 milliárd dollár nyereséget remélhet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik