PALÁSTI JÓZSEF41 éves, pékmester. Barátjával 1979-ben, 18 esztendősen saját pékséget nyitott, miután megkapta a mesterlevelet és otthagyta munkahelyét, a kiskunfélegyházi sütődét. A kisipari vállalkozásból 1990-ben megalapították a P&P Pékáru Kft.-t. 1997-ben Kecskeméten létrehozta a Fornetti Franchise látványpékség-hálózatot, amely a régió országai után most az Európai Unió piacaira készül.
Nős, két gyermeke 17, illetve 12 éves. A cégvezetés nála elhivatottság, de csekélyke szabadidejében horgászni jár a fiával. Imádja a kocsikat, szeret száguldani, s az olvasás is a hobbijai közé tartozik.
Felhagy a hagyományos, az árverseny miatt immár nem kifizetődő péktermékek sütésével, s csatlakozik egy magyar vállalkozás franchise hálózatához – döntött egy idősebb német pék. Az elhatározás akkor született meg, amikor az illető – akinek a családja 200 éve űzi ezt a mesterséget – a hannoveri expón meglátta a Fornetti Franchise látványpékség standját, majd informálódott az üzleti konstrukcióról. Döntése megvalósítását lehetővé teszi, hogy a cég hamarosan megjelenik a német piacon.
MERÉSZ KEZDÉS. Palásti Józsefet, a Fornetti Franchise tulajdonosát édesapja ösztönözte arra, hogy péknek tanuljon, nem volt ugyanis nagy bizodalma az elmúlt rendszerhez, s úgy gondolta, aki ebben a szakmában dolgozik, annak mindig lesz mit ennie. A fiú 18 éves korában, a mesterlevél megszerzése után nyomban búcsút intett az alkalmazotti létnek (munkahelyén egyébként csodagyerekként kezelték, tizenévesen már csoportot vezetett), s barátjával, Polyák Mátyással – akivel együtt járt a szakmunkásképzőbe – kisiparosként pékséget nyitott Kunszálláson. Ment is a saját üzlet, évről évre bővült a forgalmuk.
“Tíz évvel ezelőtt éppen az egyik vidéki üzletünket kerestem fel, amikor megláttam egy stoptáblát, a következő felirattal: Állj meg és fékezz, térj be a pékhez! A rendszerváltás körüli időkben szokatlan volt az ilyesmi, s én annyira kíváncsi lettem, ki találhatta ezt ki, hogy betértem a pékségbe. Így ismertem meg Palásti Józsefet” – emlékszik vissza az egyik üzleti partner, Homoki Szabó Tiborné, az Integrál Áfész tanácsosa. Szerinte a cégvezető sikerorientált ember, s eléri a céljait – meglátszik rajta, hogy az oroszlán jegyében született. Kiemeli, hogy Palásti nem a vállalkozásában, hanem a vállalkozásán dolgozik, ezért nem rabszolgája a cégének.
A vállalkozó öt évvel ezelőtt azon kezdett el gondolkodni, miként lehetne egy látványpékséget létrehozni és felfuttatni. “Mindenki a nyugati modellt másolta, én viszont rájöttem, hogy adaptálni kell. Itt ugyanis jóval alacsonyabb az életszínvonal, s az árakat is ennek figyelembevételével kell kialakítani. Ananászos táskára meg libamájas haséra ugyanis kisebb az igény idehaza, mint sajtos pogácsára” – boncolgatja a siker titkát az üzletember, aki a következő évben kidolgozta, majd 1997-ben kecskeméti székhellyel megvalósította a projektet. A számítás bevált, a közönség szó szerint és képletesen is ráharapott az olcsó aprósüteményekre.
Az értékesítést bevallása szerint azért képzelte el franchise rendszerben a vállalkozó, mert ez a formáció rendet sugároz, az meg bizalmat szül. Számított rá, hogy sokan jelentkeznek majd az ajánlatára, mert akkor már több mint 15 éve kapcsolatban állt jó néhány kiskereskedővel, s ismerte a gondjaikat. A multinacionális vállalatok ez idő tájt keményen nyomták lefelé az árakat, s a boltosoknak pluszszolgáltatást kellett bevinniük az eladótérbe, ha meg akarták tartani a vevőiket. Megoldásként kitűnőnek látszott egy olcsó termékeket kínáló látványpékség. Különösen, hogy a franchise vevő számára alig jár kockázattal ez a lehetőség, a kemencét (az olasz fornetti szó magyarul kis kemencéket jelent) ugyanis ingyen biztosítja partnereinek a cég. Óvadékot ugyan kérnek, de aki utóbb kiszáll az üzletből, ezt a franchise belépési díjnak is felfogható összeget is visszakapja.
Cégépítő-játék• GYÁRTÁS.
A magyar piacot két úgynevezett franchise gazda látja el, a Fornetti Kft. és a Fornetti Pannon Kft. A kezdeti, tetemes munkaerőt igénylő, 200 négyzetméteren folyó termelés ma unió-konform üzemekben, nyugat-európai színvonalú gépsorokon történik. A franchise cég induló tőkéje alig három év alatt megötszöröződött, 25 fős induló létszámával szemben ma 270 alkalmazottat foglalkoztat Magyarországon, s a kapcsolódó tevékenységek (beszállítók, értékesítők, szerviz) figyelembevételével eddig mintegy 3 ezer munkahelyet teremtett. A kiskunfélegyházi gyárban naponta 16 tonna fagyasztott terméket állítanak elő, míg az igali üzemben 5 tonnányi készül. A kecskeméti gyáregységet az idén már úgy építették át, hogy bővítésével biztosítani tudják a teljes magyar piac és a megnövekedett nemzetközi fogyasztói igények kielégítését. Jelenleg Kecskeméten épül a Fornetti Franchise Export Központ is.
• ÜZLETEK. A Fornetti Franchise olyan kisbolti sütőegységet – látványkemencét – fejlesztett ki, amely alacsony üzemeltetési költséggel, könnyen elsajátítható sütési technológiával működtethető. A cég szakemberei rendszeresen látogatják a partnereket, az esetleges műszaki hibákat 24 órán belül díjmentesen javítják.
• PROMÓCIÓ. Rendszeresen indítanak vásárlás-ösztönző akciókat. Farsangkor például álarccal kedveskedtek a vásárlóknak, nyáron hat napos párizsi utat nyerhetett 22 vevő. November 9-én karácsonyváró országjáró road-show-t indítottak, amelynek keretében 60 helyszínen több multinacionális céggel – például a Coca-Colával, a Nestlével és a Polaroiddal – együtt kínálják termékeiket. Országos rendezvényeket is egyre többször tartanak, tavasszal a Városligetben megrendezett gyermeknapon 400 ezer látogató kóstolta a készítményeiket.
HATÁRÁTLÉPÉS. Az élet igazolta Palásti József elképzeléseit, a ma már 1200 egységből álló hazai hálózatuk az egész országot lefedi. A társaság tavaly átlépte az országhatárt, akkor Szlovákiában és Lengyelországban kezdte meg működését, az idén pedig Csehországban, Horvátországban, valamint Romániában folytatták a terjeszkedést. “Ezekben az országokban is ugyanaz a helyzet, mint nálunk: erősítik jelenlétüket a multik. A közönségnek van igénye a látványpékségre, de nem tudja megfizetni a nyugati színvonalat” – mondja a vállalkozó. A cég elsőként északi szomszédunknál vetette meg a lábát, ahol szinte ismeretlen volt a franchise, e rendszernek szövetsége sem létezett. “A Fornetti ma már láncreakciószerűen terjed” – állapítja meg, utalva például arra, hogy az egyik romániai partnerük török ruhakereskedő, aki Romániában járva látta meg a hálózat egyik látványpékségét, s úgy döntött, érdemes neki is befektetnie egy ilyenbe. Most viszont már Törökországban is meg akarja honosítani a Fornettit.
A céget az Európai Unió tagállamaiból is egyre többen keresik meg, például hamarosan Németország észak-nyugati részén is beindulnak. Itt már megalakult a helyi érdekeltség, jövőre pedig várhatóan Franciaország, Belgium és Olaszország következik. Ez év elején 6 Fornetti vállalat működött, számuk mostanra 13-ra bővült, s a jelek szerint 2001-ben további 5-7 alakul. Ezek részben vegyes struktúrában jöttek létre, részben pedig úgy, hogy valaki megvásárolta a franchise jogot, s önálló cégként működik egy adott területen. Külföldön a Fornetti 800 egységet mondhat magáénak, amelyek a hazaiakkal együtt 5 ezer munkahelyet biztosítanak. Az alapítónak most az jelent izgalmat, hogy már az Egyesült Államokból és Ausztráliából is érdeklődnek az üzlet iránt.
Magyarországon három gyárban állítják elő a fagyasztott készítményeket, ugyanennyi működik Lengyelországban – ahol jövőre a termelt mennyiség már meghaladja a hazait -, Szlovákiában pedig két üzemet nyitottak. Más piacokra viszont exportálják az árut, mert a nálunk jóval fejlettebb területeken drága lenne a gyártás, máshol pedig a minőséggel lehetnek gondok. “Ahol a piaci érdekeink gyors, szakszerű beruházást igényelnek, ott én fektetek be, ahol viszont találok megfelelő, kvalifikált partnert, ott eladjuk a licencet” – árulja el a cégvezető. Jövőre Kecskeméten átadják a Fornetti Franchise eddigi legnagyobb gyáregységét, amely a nyugat-európai vevői igények kielégítésére is képes lesz.
TEMPÓSAN. Nem esik pánikba, ha hirtelen kell valamit megoldani. “Ilyen csak félóránként fordul elő velem, pedig tervezek, de ez a tempó állandóan produkálja a helyzeteket. Nem is menedzser, aki nem kerül gyakorta helyzetbe. Nagyon jó problémamegoldó képesség szükséges ehhez a munkához” – vallja a tulajdonos.
“Palásti József az az ember, aki nemcsak a mesterségével kapcsolatos technológiákat és kereskedelmi tudnivalókat ismeri, hanem cégének egész tevékenységét átlátja a marketingtől a pénzügyekig, s a banki összefüggéseket bámulatos módon képes azonnal felfogni, majd alkalmazni, továbbfejleszteni. Ez az ő sikertörténetének lényege” – jellemzi barátját Lantos János pénzügyi tanácsadó.
A cégnél nincs megállás, s vezetője úgy véli, hiába a termék, a marketing, a reklám, ha nincs meg a kellő alázat a szolgáltatás piacán.