A fehér füst lapzártánkig még nem szállt fel, de a kiszivárgott hírek szerint lezárult az alkudozás az M3-as autópálya Füzesabony és Polgár közötti szakaszának megépítéséről. A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. ugyanis egyezségre jutott a Vegyépszer Rt. és a Betonút Rt. párosával az autópálya két éve szünetelő építésének folyatatásáról. Az optimista forgatókönyvek szerint július közepe lesz, mire a kivitelezők elkezdhetik a felvonulást az építési területre. Ahhoz, hogy az első munkagépek akkor munkához láthassanak, a kivitelezői szerződés tervezetét jóvá kell hagynia az NA Rt. és a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. igazgatóságának, illetve ellen kell jegyeznie a pénzügyi tárca vezetőjének, és persze alá kell írniuk azt a szerződő feleknek is.
A beruházás építési költségeit az NA Rt.-nek látszólag sikerült a kormány által elfogadhatónak tartott szint alatt tartani. Az M3-as új szakasza ugyanis kilométerenként valamivel több mint egymilliárd forintért, nem hivatalos információk szerint 1,05-1,10 milliárd forintért épül majd meg. Azaz kevesebbért, mint a kormány által drágállott korábbi gyorsforgalmi utak. Az igazsághoz persze hozzátartozik az is, hogy ebben a kilométerenkénti árban nincs benne a polgári Tisza-híd építésének költsége. Egyelőre bizonytalan, mely társaság kap majd megbízást a híd megépítésére, s hogy a költséges műtárgy mennyibe kerül majd. Valószínű azonban, hogy ára alaposan megemeli majd az M3-as egy kilométerére kalkulált összeget.
A beruházás finanszírozásának ügye lényegesen egyszerűbb – legalábbis ezt állítják a finanszírozásért felelős MFB vezetői. A pénzintézet illetékesei a múlt héten bejelentették: még az idén 50 milliárd forintos kötvénykibocsátással teremtik meg a tervezett fejlesztések pénzügyi hátterét. Így az év végéig akár 20 milliárd forintra is felemelhetik az NA Rt. jelenleg 5 milliárd forintos alaptőkéjét. –