Gazdaság

A CALL-BACK VÉGE – Elkönyvelve

A néhány évvel ezelőtt a nemzetközi hívásokban a nemzeti távközlési cégek rémeként emlegetett call-back szolgáltatóknak befellegzett. Pünkösdi királyságuknak a távközlés fejlődésében bekövetkezett robbanásszerű változások vetettek véget.

Néhány élelmes vállalkozó a kilencvenes évek elején felfedezte, hogy az Egyesült Államokból nagyjából fele áron lehet külföldre telefonálni, mint a világ más részeiről. Ezt az eltérést az újvilágban már a nyolcvanas években megindult és egyre élesebbé váló árverseny okozta. Kiszámolták, hogy az Európa-Amerika-Európa “kommunikációs híd” megteremtése nem egy esetben olcsóbb hívást tesz lehetővé az öreg kontinensen belüli, két ország közötti telefonbeszélgetésnél. A nagy felfedezést követően legalább háromféle technikai megoldás született. Ezek közös vonása az volt, hogy alkalmazóik tekintélyes hasznot húzhattak ki egyes európai szolgáltatók zsebéből.

Magyarországon 1994 végén jelent meg az első ilyen társaság. Szándékai szerint olyan előfizetőket gyűjtött volna, akik a tetemes – előre lerovandó – előfizetői díj mellett havonta 100 dollárnyi beszélgetést is garantálnak. A debreceni székhelyű Call Back Magyarország Kft. első éves üzleti terve azonnal egymilliárd forint bevételről szólt – volna. A vita a cég és a szabályozó hatóságok között ugyanis szinte az első pillanatban kirobbant, miután a nemzetközi hívások lebonyolítására a Matávnak 2002-ig kizárólagossági joga van.

A Call Back Kft. illetékesei arra hivatkoztak, hogy ők csupán egy amerikai cégnek végeznek ügynöki tevékenységet, s nem folytatnak távközlési szolgáltatást. A vita akkor ért véget, amikor a Hírközlési Főfelügyelet a tevékenység abbahagyására szólította fel a társaságot, amely persze bírósági döntést szeretett volna. A problémát végül a technikai fejlődés oldotta meg. Csókány Péter a Hírközlési Főfelügyeletnél elmondta, a helyi hívásnak minősülő Internet – ezen belül is az elektronikus levelezés – elterjedése és egyre üzembiztosabb működése magától szüntette meg az ilyen vállalkozások lehetőségeit. Akik nem rendelkeznek számítógépes kapcsolattal, azok is szívesebben választják ma már a telefonos világkártyákat, amelyek szabadon és reális áron szerezhetők be.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ma is létezik nálunk egy Call Back nevű cég, mely 1996-ban alakult, Veszprémben és környé-kén működik, ám semmi köze a fentebb em-lített vállalkozáshoz. Már csak azért sem, mert könyveléssel és adótanácsadással foglalkozik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik