Gazdaság

E-BUSINESS MEGOLDÁSOK – Vállalkozásvezetés bőröndből

A kis- és közepes méretű vállalatok eddig nem engedhették meg maguknak a különböző elektronikus kereskedelmi alkalmazások bevezetését, ám ez idővel számukra is elkerülhetetlen lesz.

Tíz százaléka bonyolódik majd a világkeireskedelemnek elektronikus úton az ezredfordulón – legalábbis a Forrester Research becslése szerint. Ebből a magyar cégek valószínűleg morzsányi kis részt kapnak, hiszen itthon még nagyon nagy az ellenállás. A cégvezetők majdnem felét egyáltalán nem érdeklik az e-business megoldások, s csupán alig több, mint 10 százaléknyi azoknak a menedzsereknek az aránya, akik mindenféle kivárás nélkül, a “saját bőrükre” bevezetnének ilyen alkalmazásokat. Ezen érdektelenség ugyan nem örömteli, de nincs benne semmi kirívó: az európai tapasztalatok hasonlóak, az Internet használatában a nálunk fejlettebb és valamivel szabályozottabb piaci viszonyok közötti országokban szintén a tartózkodó magatartás a jellemző.

Az elektronikus kereskedelemhez a világ minden táján a levelezőrendszerek bevezetése a belépő, ezeken keresztül kezdenek el a cégek megbarátkozni a digitális módon való közlekedéssel és üzleteléssel. Internetes áruházakat nálunk egyelőre főképp informatikai területen működő cégek nyitnak, de azok sem túl sok sikerrel.

Az IBM, amely az e-business kifejezést elültette a hazai köztudatban, most olyan akcióba kezdett, amely a vállalati folyamatok elektronizálását teszi elérhetővé kis- és középvállalatok számára. Az elektronikus kereskedelmi alkalmazásokkal ugyanis eddig az volt a baj, hogy áruk nem a hazai cégméretekhez volt szabva: a kisebb cégek nehezen találnak forrást a beruházásokra, ezért könnyen mondják azt, hogy nincs is rá szükségük. A StarterPack 1 elnevezésű csomag – ez a csoportmunkát és a levelezést teszi lehetővé – most 70 százalékkal olcsóbb, mintha komponensenként kellene megvásárolniuk az ügyfeleknek. A hardvert, szervert, illetve a kliens-szoftvereket és a hálózati elemet tartalmazó pakettet, amelyet a vásárló bizonyos elemekből maga állít össze, már 1,3 millió forintért is meg lehet kapni (s a könnyebb szállíthatóság végett egy sárga bőrönd is jár hozzá). Hasznosabb ajándék ennél, hogy a vásárlók három hónapig ingyen használhatják a MatávNet Üzleti Negyed című tartalomszolgáltatását, valamint 2 hónapig ingyen levelezhetnek a MatávNet szerverén keresztül. A StarterPack 2 csomag az online katalógusáruházat létesítők számára lehet vonzó, hiszen szűk 2 millió forintból az elemek összárának 55 százalékáért megvalósítható a kereskedelmi webhely létrehozása, az elektronikus katalógus készítése, az online fizetés lehetővé tétele, a webhely-adminisztráció, valamint az értékesítési statisztikák készítése. Az online fizetés az Inter-Európa Bankon keresztül, a legbiztonságosabb SET-szabványon keresztül történik. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik