Sűrűn visznek úthibából eredő panaszokkal gépkocsikat a XVIII. kerületi Skoda Autószerelő műhelybe. Mint Kemény Károly szervizvezető elmondta, a régebbi Skodáknak eleve gyenge az első futóműve, a Favoritoknak viszont a silent-perselye szorul javításra Kőbánya, Kispest és a Havanna lakótelep kátyúi miatt. A Felicia és Octavia típusoknál néhány évnek még el kell telnie, hogy kiderüljön: ezek a modellek miként reagálnak a rossz utakra.
Rákospalota útjai a legrosszabbak – állítja a XV. kerületi Antal Team Bt. szervizének vezetője, Antal Péter. Igaz, az összehasonlítás alapja Újpest és Újpalota, ahonnan szintén visznek kocsikat a műhelybe. A vizsgára felkészített járművek 60-70 százaléka a gödrök miatt szorul javításra. Egy kátyúba tévedt Ford Escort tulajdonosának múltkorjában csak az anyagért 25 ezer forintot kellett fizetnie. Az újpalotai műhelybe vitték azt a járművet is, amelyet az M3-as felhajtóján törtek totálkárosra: éjszaka volt, s tábla nélkül hagyták a javítás alatt álló szakaszt. A kocsitulajdonos pert indított az önkormányzat ellen, amelyet annak rendje-módja szerint el is veszített.
Futómű, kerékcsapágy, gömbcsukló és gömbfejek, valamint gyakoribb futómű-utánállítás – összegezte a zömmel Vecsés földútjaira visszavezethető következményeket Viola Ágoston, a vecsési Viola Autószerviz Kft. ügyvezetője. Az autósok kára tág határok közt mozog: egy futóműállítás náluk 2300 forint, egy Zsiguli gömbfej 3500-ba kerül, ám egy Mitsubishi lengőkar-gömbfej már 100 ezer forintot kóstál. Hoztak már hozzájuk kiszakadás előtti állapotban lévő Zastavát is: vezetője belehajtott egy csatornába, amelynek ellopták a fedelét.
A Voláncamion Rt.-t – speditőr cég lévén – 15-16 ezer fuvaros tájékoztatja a gondokról. Például akkor – idézi fel Matyusz János kereskedelmi igazgató -, amikor nem érkeznek meg időben rendeltetési helyükre. A központ kérdésére magától adódik a sztereotip válasz: „csak látnád, milyen úton kell szállítanunk”. Egyébiránt az egyetlen számmal jelölt pályákkal nincs gond; probléma inkább a két-három számjegyet viselőkkel – elsősorban a vidéki városokat összekötő utakkal, illetve az alföldi szakaszokkal – akad.
A honi autósoknak sovány vigasz, hogy nálunk legalább a fő közlekedési utak rendben vannak. A tőlünk keletre fekvő országokról ez már nem mindig mondható el. A Romániában, Bulgáriában és a volt Szovjetunió országaiban uralkodó útviszonyok miatt például az 1200 járművel fuvarozó Hungarocamion Rt.-nél – Sándor István gépjármű-karbantartási osztályvezető szerint – egyértelműen növekedett a javítások száma.
