Gazdaság

A FIGYELŐ 500 A KARÁCSONYI AJÁNDÉKOZÁSRÓL – Hordható meglepetések

Az idén az emberek átlag 13,4 ezer forintot szánnak karácsonyi ajándékozásra - derül ki a Procensus Piac- és Közvéleménykutató Intézet felméréséből. A többség praktikus dolgokból, főként ruhaféleségekből állítja össze a csomagokat.

Karácsonyi ajándékozásra az elmúlt két-három évben egyre kevesebbet képes fordítani a polgárok csaknem fele (mindenekelőtt az idősebbek); megfordítva, növekedésről 14 százaléknyian számoltak be. A felnőtt lakosság 8 százaléka az idén egyáltalán nem tud költeni erre (a 60 év felettieknél ez az arány 14 százalékos). Az emberek egyharmada 6-10 ezer forintot szán meglepetésekre; 28 százaléknál 5 ezernél is kevesebb, 6 százaléknál viszont 30 ezer forintnál is több jut erre.

A november közepén megkérdezettek négyötöde vásárolt ajándékot ad szeretteinek; 9 százaléknyian, főként a fiatalabbak, a saját készítésű meglepetésre sem sajnálják az időt, 5 százalék viszont úgy véli: leginkább készpénzzel tud kellemes meglepetést okozni.

Az ajándékozást az esetek többségében racionális szempontok vezérlik: az emberek közel kétharmada praktikus, egyébként is szükséges holmikból válogat; igazi meglepetést csak egynegyedük próbál szerezni. Több “apró figyelmességből” összeállított csomagot 61 százalék tervez adni, míg egy-két nagyobb értékű dolgot egynegyednyien fontolgatnak (mindenekelőtt a 40-49 évesek; náluk 35 százalék ez a ráta). A legjellemzőbb ajándéktípus a ruhanemű: 40 százalék alapvetően ebből állítja össze a fa alá valót. Játékokban és könyvekben egyaránt több mint egytizednyien gondolkodnak.

Az ajándékbeszerzési “mizériát” 54 százalék egy-két nap alatt szeretné letudni, 23 százalék viszont akár több héten át is rója az üzleteket, csakhogy megtalálja az ideálisnak vélt tárgyakat. Ami a kiválasztást illeti, 40 százalék megpróbálja kipuhatolni, mire is vágyik a másik; 27 százalék előre kigondolja, mit is szeretne venni, s ehhez megkeresi a legmegfelelőbb “lelőhelyet”, míg 18 százalék egyszerűen nekiindul, s az üzleteket járva szerez ötleteket.

A becserkészendő helyek közül a megkérdezett félezres minta – a Figyelő 500 – egynegyede az alkalmi karácsonyi vásárokat, “aranykapukat” részesíti előnyben. További 22 százalék a kisebb szaküzletekben, újabb egyötöd pedig a nagyobb áruházakban bízik. A lakosság egytizede immár az újonnan elszaporodott bevásárlóközpontokra koncentrál; a csomagküldőket lényegében nem veszik igénybe erre a célra.

A vásárlási hely kiválasztásakor a reklámokat, karácsonyi hirdetési összeállításokat a megkérdezettek 37 százaléka veszi figyelembe; a beszerezni kívánt terméket illetően ugyanez már 42 százalékról mondható el. A nekiindulók egynegyede kifejezetten akciós termékekre vadászik. Tovább 31 százalékot az út közben megismert árleszállítások eltéríthetnek az eredeti beszerzési tervtől, 43 százalék ellenben kitart eredeti elképzelései mellett, lásson bár még oly vonzó ajánlatokat is. A városiak döntéseit kevésbé befolyásolják az akciók, mint a kisebb településeken élőkét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik