Pokorni Zoltán, az Országgyűlés oktatási és tudományos bizottságának fideszes elnöke a Van másik iskola – iskolaválasztó rendezvényen beszélt az oktatás jelenlegi helyzetéről. Vekerdy Tamás pszichológussal ütköztették nézeteiket.
A politikus elmondta: neki az az eszményképe, hogy az iskolát élettérként fogják fel, amelyik eleven, saját normákkal bíró közösséget tud formálni. Szerinte e tekintetben az iskolák az elmúlt húsz évben inkább gyengültek, mint erősödtek. Ennek oka a versenyre adott rossz válaszban keresendő, az intézmények elsősorban a mérhető eredményekre „mentek rá” – fogalmazott. Hozzátette: Rontott a helyzeten a tantervi szabályozás is.
A pénzt és a szakmaiságot is hiányolta az újításokból: „Az egész napos iskolára való törekvés furcsa paródiává válik. Se tartalom, se forrás, se iskolaszervezési kultúra nem áll mögötte jelen formájában, csupán törvényi paragrafus” – fogalmazott.
„Centralizált Roosevelt is”
Vekerdy Tamás szerint tűrhetetlen az államosítás, és nem tud olyan konzervatívot a világon, aki ezt helyeselné. Ennek a családok, a szülő, iskola és a gyermek szempontjából sincs értelme, ezért megpróbálná ezt „feloldani”.
Elképesztőnek nevezte továbbá, hogy egy pedagógussal a fizetési ívén közlik október 7-én, hogy szeptember óta tagja a pedagógus karnak. Szerinte a különböző átalakításokkal rongálás történt, és a mögötte álló koncepció nem a gyerekről szól.
Pokorni Zoltán azt mondta, az államosítást ő is kritikusan szemléli, ugyanakkor ez egy eszköz, és nem azonos a fekete ördöggel. Roosevelt is centralizált a gazdasági válság idején, és ezt tette De Gaulle is – jegyezte meg.
Indokolt volt az állami beavatkozás, de a kérdés az arányon van. Az nem jó, ha kistelepülési iskolákban penészes falú termekbe kényszerítenek gyermekeket – fogalmazott, hozzátéve: a pénzügyi érv megfontolandó volt e lépéskor. 150-200 milliárd forint kellett volna ahhoz, hogy a kistelepülési iskolákat olyan módon finanszírozzák, mint a fővárosiakat, vagy megyeieket. Bár durva pénzkivonás nem történt, ezt a forrást a kistelepülési intézmények működésébe még bele kell majd tenni.
Egyszemélyes Klik
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központot „gigászi iskolafenntartóként említette”, azt mondta, a nagy rendszer okozta merevség miatt az autonómia nem tud szárba szökkenni.
„Szerintem nem jó, ha egy ember egyéni és személyes mániái érvényesülnek az oktatásban, akkor sem, ha ez én vagyok” – fogalmazott arra a kérdésre, hogy min változtatna. Az a jó, ha megállapodásra vannak „kényszerítve” az oktatás szereplői – tette hozzá.
Megjegyezte: a döntéshozóknak vannak jó pedagógiai nézeteik, szép gondolataik, de vannak államigazgatási lépéseik, amelyek ezeket „kinyírják”.
Vekerdy Tamás szerint sokféle iskolára van szükség igazodva a gyermekek sokféle igényéhez.
Pokorni Zoltán azt mondta „a kis pénz, kis foci” Puskás Öcsinek tulajdonított mondás az oktatásra nem igaz, és a lengyel példát hozta fel, ahol jobb teljesítményt nyújtanak kevesebb pénzből, mint Magyarországon. Ha egy iskolarendszer képes kezelni a különböző igényeket, problémákat, akkor nem kell független iskola – mondta, példaként említve a finn állami intézményeket.
