Mi motiválta a Philipset abban, hogy megvesse lábát hazánkban?
– A nyugat-európai, valamint a közép- és kelet-európai piacok közelsége megkönnyíti a termékek nemzetközi szállítását. Magyarországon ezenkívül a megfelelően képzett munkaerő és az ország stabilitása is kedvezett a versenyképes megjelenésnek. A jövőben a régió piacain látjuk a továbblépés lehetőségét; az elkövetkező két évre 2,3 milliárd dolláros exportárbevétellel számolunk.
Az exportőrök hazai rangsorában – az ipari tárca adatai szerint – harmadik a tavaly őszig iR3 Video Kft. nevet viselő, azóta Philips Végszerelő Központ Magyarország Kft. néven bejegyzett társaság. Milyen változásokat hozott a névcsere?
– Teljesen átalakult a struktúrája: a cég a Philips-csoport egyetlen videókat és tv-video kombikészülékeket gyártó központja lett Európában. Ez azt jelenti, hogy a nemzetközi és a hazai beszállítók egyaránt közvetlenül beépül-nek a termelési folyamatba. Két anyagokat és részegységeket szállító cég, a Punch és a General Plastic már az ipari parkban üzemel, de a Hungarocamion és az Origin cégekkel is sikerült szolgáltatási szerződéseket kötni. A névváltozást egyébként a Grundig tulajdonrészének eladása indokolta.
Az eladásokat illetően milyen változások várhatók a jövőben?
– A nyugat-európai piacok tavaly stabilak voltak, némi növekedés csak a monitorok eladásában volt tapasztalható. Így elképzeléseink szerint az 1998-99-re tervezett növekedés a keleti régióból származik majd. Exportbővülés ugyanakkor abból is adódhat, hogy megkezdjük az összetettebb – s így magasabb értékű – cikkek gyártását is.
Miért a vámszabad területi formáját választották a hazai megjelenésnek?
– Kezdetben egyfajta alvállalkozói tevékenységet végzett a Philips Magyarországon, a behozott anyagok összeszerelése folyt itt. A beszállítói rendszer fejlődésével a komponensek jelentős részét immár a helyi piacról szerzik be a cégek. A keretfeltételek változásával a vámszabad területek szerepe csökkeni fog.
Willem J. van der Vegt 49 éves, tanulmányait a hollandiai Nyenrode School of International Business nevű intézményben végezte. Nemzetközi tapasztalatokat szerzett operatív irányítási, értékesítési, marketing, termékmenedzseri, gyártási és szervezeti tanácsadói területeken Európában, az Egyesült Államokban és Ázsiában. Jelenleg a Philips Magyarország Kft. elnök-vezérigazgatója.
