Gazdaság

DCS 1800-AS MOBILTELEFON-TENDER – Tanácstalanok

Magyarosra sikeredett az új mobiltelefon-frekvencia, a DCS 1800-as pályáztatási folyamata. Bár a tanácsadó kiválasztására kiírt tender eredménytelenül zárult, a pályázati felhívás már megjelent, s ennek nyomán 60 napon belül a koncessziós kiírást is közzéteszik. Márpedig a leendő tanácsadó épp ez utóbbi tartalmára tenne javaslatot. A tét nagy, hiszen az európai tapasztalatok szerint az új szolgáltatás nyomán a mobiltarifák robbanásszerűen csökkentek.

Érvénytelennek minősítette a hírközlési tárca a DCS 1800 rendszerű mobiltelefon-szolgáltatás tanácsadói tenderét: a jelentkezők túl sok pénzt kértek annak eldöntéséért, hogy milyen feltételek mellett bővüljön a hazai távközlési piac. A meghirdetett 60 millió forintos tanácsadói díjnál a jelentkező hat társaság átlagosan két és félszer többet határozott meg ajánlataiban. Hogy az érvényesnek minősített három pályázó számára hamarosan kiírandó meghívásos tender 150 millió forintos díja túlzott-e vagy sem, nehéz megítélni. Az min-denesetre bizonyos, hogy az új hálózat kiépítése valódi nyitánya lehet a honi távközlés liberalizációjának.

A tanácsadónak az lesz a dolga, hogy segítsen eldönteni: milyen tendert írjon ki a magyar állam az új szolgáltatásra. A jelenleg működő két GSM mobiltársaság, a Pannon és a Westel 900 duopóliuma – legalábbis a Boston Consulting Group szakértőinek véleménye alapján – azt sugallja, hogy célszerű lenne egy harmadik független versenytárs megjelenése a piacon. Ez persze nem vág egybe a meglévő mobilcégek érdekeivel, amelyek már eddig is több száz millió dollárt fektettek be az érezhetően telítődő 900 megahertzes frekvenciatartományba.

Az elmúlt öt esztendőben számos nyugat-európai államban és Lengyelországban is meghirdették a DCS-rendszert (lásd a táblázatot), aminek következtében az új szolgáltatók tekintélyes szeletet tudtak kihasítani maguknak a mobiltelefonok piaci tortájából. A gazdaság fejlettségétől és a mobilpiac telítettségétől függően a Boston Consulting Group tanulmánya három megoldási lehetőséget vázolt fel. A tehetősebb térségekben – például Skandináviában -, ahol esetenként 30-40 mobiltelefon jut 100 lakosra, versenyeztetés nélkül adtak engedélyt a már működő társaságoknak is az új szisztéma bevezetésére. Vannak olyan országok, amelyekben az állam a lehető legnagyobb bevételekre igyekszik szert tenni; így Ausztriában, Belgiumban és Lengyelországban egy-két új cégnek adtak engedélyt – horribilis összegekért. Akadtak kormányok, amelyek a már meglévő mobiltársaságokat egy ideig kizárták a versenyből, előnyt adván az új piaci szereplőknek, hogy zavartalanul hajthassák végre költséges beruházásaikat, s eközben megerősödve méltó vetélytársakká válhassanak. Többek között Írország, Franciaország, Hollandia és Portugália alkalmazta ezt a módszert. A fogyasztók szempontjából végső soron mindegy, melyik megoldást választják az egyes kormányok. A lényeg az, hogy a tapasztalatok szerint a DCS megjelenését követően két-három év alatt 30-40 százalékkal mérséklődnek a mobiltelefonálás tarifái.

A három érvényes hazai tanácsadói pályázat mindkét GSM-szolgáltatóval számol, de egy harmadik, független társaság megjelenését is javasolja. Az ezután következő lépés azonban egyelőre nem világos. Bölcskei Imre, a hírközlési tárca helyettes államtitkára pillanatnyilag csak annyit mondhatott az ügyről, hogy az 1800-as frekvenciasáv megtisztítására fordítandó 3 milliárd forintot a koncessziós díjakból kívánják fedezni. A tanácsadói tender eredménytelensége miatt természetesen minden szükséges lépés későbbre tolódik. A múlt héten megjelent pályázati felhívás értelmében 60 napon belül, tehát legkorábban augusztus 25-én teszik közzé a – 15 évre szóló és 7,5 évre meghosszabbítható – koncessziós pályázatot. Az érdeklődők ezután legkevesebb 60 napon belül tehetik meg ajánlataikat (a szaktárca döntésén múlik, hogy ezt a határidőt 3 hónapra hosszabbítja-e). A koncessziós pályázat így feltehetően október, de legkésőbb november végén zárulhat. Az értékelést a szokásos egy hónapos mérlegelési időt követően, november vagy december végén teszik majd közzé. A szerződéskötés minden valószínűség szerint már 1999-ben lesz, így a szolgáltatás várhatóan egy szűk esztendő múlva indulhat be.

A nemrégiben nyilvánosságra hozott hírközlési koncepció 2003-ig 17,4 milliárd forintos fejlesztést tervezett, amelyből 7,3 milliárdos lenne az állami forrásigény. Remélhetően ez a pénzügyi nyomás nem befolyásolja majd a DCS-rendszer bevezetésének módját, tehát nem eleve a második, minél nagyobb állami bevételi lehetőségre voksolnak majd az illetékesek. A mobiltelefon-piac liberalizálását követően, 2002-2003-tól számolni kell az egységes európai mobiltelefon-rendszer megjelenésével is. A DCS-tender esetleges további halasztása tehát érzékeny veszteséget okozna a hazai távközlés számára. A telefonálókról nem is beszélve, akiknek elemi érdeke, hogy egy, az árakat leginkább lenyomó megoldás kapjon zöld jelzést.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik