Gazdaság

MAGYAR AUTÓGYÁRAK – Csúcssebesség

Az Európa-szerte élénk keresletet a magyarországi autógyártók is igyekeznek meglovagolni. A hazai autópiaci konjunktúra szintén hozzájárul ahhoz, hogy az idetelepült gyártóművekben egyre több beruházást valósítnak meg. A márkatulajdonosok szemlátomást elégedettek az itteni munkával és teljesítménnyel, stratégiai terveiket így egyelőre nem befolyásolják a keleti válságjelenségek.

Esztergomban hamarosan legördül a gyártósorról a negyedmilliomodik Suzuki. A Magyar Suzuki Rt. fennállásának hatodik évében rekordokat dönt. A piacvezető márka belföldön – az importtípusokkal együtt – 48 százalékos növekedést ért el: 10,4 ezer darab kelt el a Suzuki-családból. Az importtípusok forgalmát az új modellek növelték, különösen a Wagon R és Grand Vitara.

Hazai és exportmegrendelésekre együttesen több mint 35 ezer autó készült Esztergomban az első hat hónap alatt. A keresletet kiaknázandó az idén 70 ezer, jövőre 80 ezer, az ezredfordulón pedig 100 ezer autó előállítása szerepel a tervekben.

A General Motors-Suzuki megállapodás keretében 2000-től kooperációban készülő mini egyterű gyártásához a következő 2-3 évben újabb 32 milliárd forintos eszközberuházásba kezd a japán tulajdonú cég. Azt azonban még homály fedi, hogy hol épül az új gyár; a legvalószínűbb helyszín Esztergom. (A közös jármű Opel-változata 1,0-1,2 literes motorral Gliwicében készül majd, kezdetben 70 ezres, később 150 ezres évi darabszámmal. Ezzel az Opel lengyelországi beruházása 900 millió márkára növekszik.) Annyi már kitudódott, hogy a Suzuki-változatból évi 50 ezer autó előállítására készülnek. Az új gyártási programba a Suzuki szeretne minél több hazai beszállítót, alkatrészgyártót bevonni. Ehhez Suzuki Osamu, a Suzuki Motors Co. elnöke – nemrég Orbán Viktor miniszterelnöknél járván – kormánytámogatást, s egyebek között a beszállítóknak adókedvezményt kért (mindezt a Suzuki-elnök az előző miniszterelnöknél is felvetette már). A tervek szerint az 1,3 literes motorral várható Suzuki-változatú kooperációs modell gyártásának előkészítése – a sajtolóüzem bővítésével – már az idén megkezdődik. A beruházás értéke 3,5 milliárd forintra rúg.

Az Opel szentgotthárdi 16 szelepes Ecotec-motorjaiból is egyre több kell, ami meghatározza az Opel Magyarország Járműgyártó Kft. termelését. A márka növekvő népszerűségét tükrözi, hogy az első félévben a tavalyi azonos időszaknál 38 százalékkal többet, csaknem 7,7 ezer Opelt adtak el. A magyarországi fődarabok iránt is nő az igény. A tavaly gyártott 135 ezer után 260 ezer hengerfejet állítanak elő az idén, az Ecotec-motorokból pedig a korábbi 368 ezerrel szemben 420 ezer készül. Emellett 9 ezer Astra és 21 ezer festett karosszéria az éves előirányzat. Az 1992-ben indult szentgotthárdi összeszerelő-üzemben az idén ugyan befejeződik a „magyar Astra” előállítása (ezt januártól Gliwicében gyártják majd, Astra Classic néven), de helyette kínai megrendelésre 4 ezer Vectra készül. Még nagyobb jelentőségű, hogy az Opel várhatóan az ezredfordulótól Szentgotthárdra – éppen a jelenlegi összeszerelő csarnokba – telepíti vadonatúj fejlesztésű automata sebességváltóinak gyártását. A termelés 2001-től indul, a kapacitás évi negyedmillió darab lesz. A gyártáshoz legalább 30 százalék helyi beszállítási arányt akarnak elérni. Egyes részegységek kifejlesztésébe bevonják a beszállítókat is. (A hengerfejüzem beruházása 235 millió márka volt, a sebességváltó-üzemét 230 millió márkásra tervezik; ezzel az Opel itteni invesztícióinak értéke meghaladja majd a 920 millió márkát.

Teljes gőzzel termel a győri Audi Motor Hungaria; a tavalyi 570 ezer motor után az idén 1 milliós a terv, emellett megkezdődött az Audi TT sportkocsik gyártása is. Eddig mintegy 3 ezer TT Coupe készült el, az év végéig 10 ezerre nő ez a szám. A gyártásban bevezették a második műszakot, ez napi 80 kocsira elég. Jövőre 30-35 ezer sportkocsi gyártását irányozták elő, közöttük már a nyitott TT Roadsterét is. Eddig a négykarikás ingolstadti márka 700 millió márkát fektetett be Győrben, az ezredfordulóra ez várhatóan eléri a 900 milliót.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik