Gazdaság

Ötcsillagos célponttá varázsolnák Budapestet

A fapadosokra alapozni nem jó irány. A szakértő szerint jobb pozicionálás kellene ahhoz, hogy a magyar főváros a globális turizmus egyik vezető úti célja legyen.

Budapest építészetileg, kulturálisan és gasztronómiailag is az egyik leggazdagabb város Európában. Ennek ellenére ötcsillagos szállodáinak átlagára az STR Global nemzetközi monitoring rendszer felmérése alapján a versenytársaihoz képest az egyik legalacsonyabb.

A budapesti topszállodák nemzetközi vezetőinek körében elvégzett kutatás rámutat arra: miközben Prágában 123, Bécsben 148, Münchenben 185 euró volt 2013-ban az ötcsillagos szállodák átlagára, Budapesten átlagosan 99 euróért lehetett szobához jutni a legmagasabb kategóriájú hotelekben. Mindez a versenytársakénál alacsonyabb foglaltsági adatokkal is párosul.

Szállodai forgalom

Mi kellene a sikerhez?

A közlemény idézi Gál Pétert, a BDO Hotel és Ingatlan tanácsadóját, aki kiemelte: a turizmusban is beköszöntő globalizáció miatt Budapestnek, mint ötcsillagos célpontnak nemcsak Európában, hanem világviszonylatban is helyt kell állnia. A versenytárs városok igen jelentős összegeket költenek globális marketingre és infrastruktúrafejlesztésre is, Magyarországon – a korlátozottabb források miatt – inkább a megfelelő pozicionálással lehet előnyre szert szerezni.

Ami hiányzik

A BDO által megkérdezett szakemberek szerint ahhoz, hogy Budapest – Bécshez és Prágához hasonlóan – a globális turizmus vezető célpontja legyen, fontos a főváros kényelmes, átszállás nélküli, és megfizethető elérhetősége. A Malév csődje után a Budapest Airport a kiesett légiforgalmi volumen azonnali pótlása érdekében kényszerűen a fapados légitársaságokat célozta meg, amelyek azonban főleg a 3-4-csillagos szállodákat és hosteleket előnyben részesítő vendégszegmenseket hoznak a fővárosba. Hiányoznak továbbá a Budapestet az Egyesült Államokkal, valamint a távol-keleti nagyvárosokkal összekötő közvetlen járatok.

Ebben is erősíteni lehetne

A konferenciaszegmens fejlődéséhez fontos lenne egy több ezer fő befogadóképességű konferencia-központ megépítése, amely évente számos nagy nemzetközi rendezvényt is Budapestre csábíthat. Megjegyzik: optimizmusra adhat okot a projekt megvalósításáról február végére várható hivatalos bejelentés.

A szakemberek hangsúlyozzák, hogy a főváros erőssége az ötcsillagos szállodák földrajzi koncentrációja a belvárosban, amit a tervezett konferencia-központ helyszínének kiválasztásakor érdemes figyelembe venni.

Az olcsóság hátulütője

A megkérdezett szállodai szakemberek többsége szerint Budapestnek nincs egységes és hosszú távú turisztikai marketing tevékenysége és ezt végző szervezete sem. Jelenleg a Budapest népszerűsítésére fordított éves marketingkeret – ami a Magyar Turizmus Zrt. által a főváros promóciójára fordított tétel – mintegy 5 millió euró, míg Bécs esetében 14 millió euró, Prága külföldi marketingjére pedig évi 9 millió eurót költenek.

Gál Péter elmondta: ha a külföldi vendégek 70-80 eurós áron tudnak foglalni szobát egy ötcsillagos nemzetközi szállodában, akkor a városra “olcsó utazási célpont”-ként fognak tekinteni. Mindaddig nem lesz elmozdulás ebből a pozícióból, amíg nincs egy kijelölt brand, amely a kapcsolódó szolgáltatások fejlesztésének irányát is meghatározza – fűzte hozzá.

Ahol előrelépés látszik

Budapest egyre inkább trendi, kreatív, kulturális desztinációvá válik a megújuló belváros, a kulturális programok, a jelenleg is zajló gasztronómiai forradalom és a város éjszakai élete miatt. Ezt az imázst erősíti a tavaly őszre felújított Zeneakadémia újbóli megnyitása, és a nemrég megnyílt Il Bacio de Stile divatház is.

Növeli a város ismertségét a városban forgatott hollywoodi produkciók egyre nagyobb száma is. Az épített környezetet tekintve Budapest különösen az V. kerületben megvalósuló projektek – így a Váci utca felújítása és megújulása, vagy a Belváros új főutcája projekt révén zárkózik fel Prágához. 

A kutatásban jelentős pozitívumként értékelték azt is, hogy Budapest kiemelt állomása a dunai turisztikai hajózásnak. Az ötcsillagos szállodáknak jelenleg az egyik legfontosabb partnerei a Dunai nemzetközi hajótársaságok, amelyek a hajóút előtti és utáni vendégéjszakák révén jelentősen hozzájárulnak az ötcsillagos szállodák töltéséhez.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik