Jó, megfontolt és jól átgondolt közoktatási törvényre van szükség, nem gyors jogszabályalkotásra – mondta Pokorni Zoltán kedden Rákosmentén, egy tanévnyitó rendezvényen.
Az oktatáspolitikus az egyik legsúlyosabb problémának azt nevezte, hogy Magyarországon a legszelektívebb az iskolarendszer, így az otthonról hozott különbségeket nem képes kiegyenlíteni. “Szégyenpadon ülünk e téren” – fogalmazott, hozzátéve: ennek egyik oka a szétaprózott iskolarendszer. Jelenleg a közel 3200 önkormányzatból több mint kétezer tart fenn iskolát, de ezek fele ezer fő alatti település. Szükség van az állam nagyobb szerepvállalására különösen a kistelepüléseken, de az sem lenne helyes, ha az állam venne át minden iskolát – véli a politikus.
Az oktatás GDP-arányosan alulfinanszírozott már az óvodától kezdve, tehát szükség lenne a források növelésére, de az eredményességet tekintve nem egyedül ez a meghatározó. Azok az oktatási rendszerek eredményesek, ahol arra koncentrálnak, hogy a gyerekek számára egyenlő esélyeket biztosítsanak. Szerencsés, ha minél később kényszerítik a gyerekeket iskolaválasztásra, és minél tovább tart az egységes iskola.
Pokorni Zoltán azt mondta, a mérések szerint sokkal érdemesebb a pedagógusokra költeni, mint az infrastruktúrára. Fontosabb, hogy jól kifizetett és jól kiválasztott pedagógusok tanítsák a gyermekeket, mint hogy milyen épületben. Szembe kell nézni azzal, hogy megalázóan alacsonyak a pedagógusbérek, egyre kevésbé vonzó a pálya, és egyre többen kénytelenek másodállással kiegészíteni jövedelmüket.
Az életpálya-modellnek ebben kell radikális fordulatot megvalósítania, és nem a meglévő rossz viszonyokat konzerválnia. Ehhez egy tisztességes megállapodásra lenne szükség a szakszervezetekkel.
A bizottsági elnök azt mondta, hogy ő maga még nem látta a legújabb oktatási koncepciókat, bár kérte Hoffmann Rózsa oktatási államtitkárt, hogy küldje át neki azokat, de ez nem történt meg.