A BKK még a nemrég menesztett Vitézy Dáviddal dolgozta ki a fővárosi nagyprojekteket. Az egyébként értelmetlen 4-es metró befejezése óta nem volt akkora közlekedésfejlesztés Budapesten, mint ami most jöhet. Mivel Magyarországon nem épül semmi állami pénzből a stadionokon kívül, fontos, hogy milyen budapesti közlekedési terveket tud finanszíroztatni a kormány az unióval.
A fővárosnak négy nagy közlekedési terve van, ebből egynek bizonyos részeit már elkezdték fejleszteni uniós pénzből (a villamoshálózat felújításának egyes részeit). Ha a kormánynak sikerül a fővárosi tervek alapján mind a négy nagyprojektre lehívni az uniós támogatást, akkor várhatóan 7-800 milliárd forint érkezhet közlekedésfejlesztésre az elkövetkezendő nyolc évben.
Fotó: Neményi Márton
Az utóbbi négy évben mindössze 50 milliárd forintnyi uniós pénzt kapott a főváros közlekedésre a kormány döntése alapján. Előtte minden pénzt elvitt a 4-es metró. Az 50 milliárdot a BKK tervei alapján ezekre fordították: az 1-es és 3-as villamosvonalak fejlesztése, a Budai Fonódó villamoshálózat megteremtésének megkötött támogatási szerződése, a Széll Kálmán tér rekonstrukciójának állami támogatása, a beindított közösségi kerékpár, azaz Bubi-program és a fenti előkészítési projektek.
A kormány tegnap véglegesítette azokat a közlekedési nagyprojekteket, amelyek végül felkerültek az uniós listára (IKOP). Ezek közül összeszedtük az átfedéseket, a Budapestet és az agglomerációt érintő közlekedési terveket. Ennek alapján úgy tűnik, hogy az alábbiak valósulhatnak meg a következő nyolc évben:
– új trolibuszok Budapesten
– Nyugati pályaudvar felújítása
– a fővárosi villamos- és trolibuszhálózat fejlesztése – a tervek között szerepel villamos a Rákóczi úton, a Bajcsy-Zsilinszky úton, utóbbi a Lehel teret kötné össze a Deák térrel, de ezekről még nincs döntés
– elővárosi Hév-vonalak fejlesztése – pl. a piros metró (M2) és a gödöllői Hév (H8) összekötése, hogy közvetlenül elérhető legyen vele az agglomeráció (Gödöllő, Csömör, Kerepes, Kistarcsa, Mogyoród és Nagytarcsa)
– gyorsvasút Ferihegyről Budapest belvárosába
– Budapest-Vác M2 autóút kiszélesítése
A kormány viszont nem fogadta be a hármas metró felújítását és a Milleniumi földalatti (M1) meghosszabbítását sem mindkét irányban, hogy elérhető legyen vele az 1-es, a 2-es villamos és a vasút.