Gazdaság

Váratlan magyar sikerek külföldön

Még a Magyar Nemzeti Kereskedőház vezetőjét is meglepte, milyen ismertek egyes hazai termékek a világ más tájain.

Egy éve működik a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt., (MNKH) ennek apropójából kérdezte a cég vezetőjét, Kerekes Györgyöt a Napi.hu arról, hol tartanak, hogyan tudják segíteni a magyar cégek exporttevékenységét.

Itt tartanak most

Az MNKH-nak jelenleg 830 céggel van aktív kapcsolata, amit még az idén szeretnének megduplázni. Nem csak magyar tulajdonú és nem kizárólag kis cégek érdeklődnek a szolgáltatásuk iránt. Alapelvük, hogy mindenkivel szívesen együttműködnek, feltéve, hogy az exportra vonatkozó döntéseket Magyarországon hozzák meg, és hogy az üzlet által magyar hozzáadott érték keletkezik.

Kerekes szerint évi 200-330 milliárd forintos ügyletnek kellene ahhoz keresztülfolynia rajtuk, hogy biztos lábakon álljanak. Jelenleg mintegy 100 milliárd forintnyi szerződés van előkészítés alatt, aminek tapasztalataik szerint mintegy fele valósulhat meg. Leggyorsabban a zöldség-, gyümölcstermesztők termékeit tudják kiajánlani, s legtovább a gyógyhatású termékek és mérnöki projektek külhoni beindítása tarthat.

Meglepő, milyen hírünk van a világban

Sok meglepetés is érte az MNK munkatársait ez alatt az egy év alatt. Például nem gondolták volna, hogy a Sió márka mennyire ismert Jordániában. A kínaiak pedig ma is emlékeznek arra, hogy Belső-Mongóliában az első kőolajlelőhelyet anno magyar mérnök találta meg. A magyar mérnököket egyébként Algériában is számon tartják, a nemzeti stadion 50 évvel ezelőtti építése kapcsán, ahol most lehet, hogy a felújításnál is labdába rúghatunk. De nem csak ott.


Fotó: MTI / Krizsán Csaba

A Ganz-daru neve is sok országban ismerősen cseng, ami szintén jó kiindulópont. No meg az is, hogy Azerbajdzsántól Mongóliáig az édességpiacon egy magyar cég a piacvezető – sorolta Kerekes.

Abban bízik, hogy 10 év múlva legalább 50 országban lesznek jelen, és lesz legalább három olyan magyar brand, ami ezekben az országokban ismert lesz. Arra is van elképzelése, mi lehet a három húzóágazat: a high-tech városüzemeltetés, az élelmiszer-, és a gyógyszeripar.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik