Gazdaság

Menő, olcsó, de illegális – kipróbáltuk a zugtaxizást

Uber, Wundercar, BlaBla – a közösségi személyszállításnak egyelőre nagyobb a füstje, mint a lángja, legalábbis Budapesten. Bár a közösségi taxizás a tesztünk alapján 40-50 százalékkal olcsóbb, egyelőre nagyon nehézkesen működik, és a jelenlegi szabályok szerint teljesen illegális.

Kis kék képernyőn villog egy fehér autó – fuvart rendelünk a mobilunkon a hetedik kerületbe, hogy elvigyen Óbudára. Még előző este letöltöttük a berlini WunderCar nevű cég applikációját, beregisztráltuk a PayPal fiókunkat, majd másnap reggel 9 óra előtt pár perccel megnyomtuk a „Fuvarrendelés” gombot, és vártunk. Sajnos nem történt semmi, a rendszer azt írta ki, hogy nincs elérhető sofőr a közelben. Ma reggel, délután és este ugyanez ismétlődött, ám végül a harmadik napon, kb. a huszadik próbálkozásra sikerült egy fuvart elcsípnünk.

Magyarországon tilos

A közösségi személyszállításnak nevezett üzleti modell felforgatta az amerikai és a nyugat-európai nagyvárosokat. A mobilalkalmazásra épülő rendszerek közvetlenül összehozzák a sofőrt az utasával, azaz kikapcsolják a taxiscégeket a fuvarrendelésből. Így ezek a cégek – Uber, Wundercar, BlaBla – jóval olcsóbban tudnak utasokat szállítani, mint a taxistársaságok. Európa nagyvárosaiban a taxisok sztrájkba kezdtek, attól tartva, hogy elveszítik a munkájukat. Egyes városokban – például Brüsszelben, legutóbb Frankfurtban – a bíróságok a taxiscégeknek adtak igazat, és első fokon betiltották ezeket a mobilalkalmazásokat. Magyarországon illegális a zugtaxizás, egy sofőr csak akkor fuvarozhat, ha rendelkezik személyszállítási engedéllyel, mint egyéni vállalkozó. Ha valakit rajtakapnak, a büntetés több százezer forint is lehet, az utast ugyanakkor nem lehet büntetni ilyesmiért.

Kölcsönös bizalomra épül

A közeledő sofőr mozgását egy térképen követhettük nyomon. Érdekes volt látni, ahogy felénk tart a fotójával és nicknevével ellátott autó. Egy fekete Volkswagen Polo érkezett, benne egy szimpatikus fiatalemberrel. Mint elmondta, nyelvtanárként, illetve pultosként dolgozik, a taxizással mellékállásban foglalkozik, ha éppen ráér. Két hónapja űzi az ipart, heti átlagban 10-20 ezer forintot keres így, ami extra pénznek neki nem rossz. A pénz egy virtuális bankszámlájára érkezik, a fuvardíj 80 százaléka az övé, 20 százalék a Wundercarnál marad. Azt mondja, hogy az utasai többségében hozzá hasonló fiatalok, akiknek nagyon tetszik ez az új modell, mert menőnek és olcsónak találják. Eddig még nem volt rossz tapasztalata, sőt, mindenki megkérdezte tőle, hogyan adhatnak neki borravalót, és a maximális 5 csillaggal is értékelték őt a profilján, csakúgy, mint ő az utasait. Szerinte a személyre szabott, közösségi értékelés a rendszer erőssége, ami a kölcsönös bizalmon és nem a jogszabályokon alapul.

Még gyerekcipőben járnak

A fiatalember tisztában van vele, hogy amit csinál az illegális. Bár hallott róla, hogy a hazai taxistársaságok vagy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) emberei is regisztráltak az oldalon, különösebben nem izgatja magát emiatt. Ha felmerül benne a gyanú, hogy egy leendő utasa „ellenőr” – például kevés adatot ad meg magáról, nincs profilképe vagy álnevet használ – akkor egyszerűen nem veszi fel a címet. Azt mondja, nyár végén sajnos leültek a rendelések, múlt héten csak kettő fuvarja volt, ezen a héten egy se, pedig már péntek van. Szerinte ez az egész még nagyon gyerekcipőben jár Európában, de hosszú távon biztos benne, hogy a közösségi taxiscégeket semmilyen állami szabályozás sem tudja majd megállítani. Úgy véli, ez olyan, mint a határokon átnyúló elektronikus kereskedelem vagy a szálláskiadás külföldieknek (Airbnb, Booking), amit ugyanúgy nem tudott megakadályozni egyik állam sem.

A taxisok szerint a feketegazdaságot erősítik

Budapesten a közösségi személyszállítók közül jelenleg csak a fenti Wundercar szolgáltatása működik, nagyjából idén március óta. Ők komolyan hirdetnek a Facebookon, arra biztatva, hogy legyünk mi is sofőrök. Bár az Uber is megjelent és magyar munkatársakat is toboroz, a szolgáltatásuk még nem elérhető. Megkerestük az amerikai Ubert, hogy szeretnénk beszélni a Magyarországért felelős vezetőjükkel, de nem is reagáltak a levelünkre. A BlaBla nevű francia cég tudomásunk szerint a közeljövőben nem is kíván Magyarországra jönni.

A BKK szerint

A témával kapcsolatban feltettük kérdéseinket Komáromi Endrének, a BKK illetékes divízióvezetőjének, aki nem kívánt nyilatkozni lapunknak. A kommunikációs osztályon keresztül mindössze annyit üzent, hogy az összes kérdésünkre választ ad az új fővárosi taxisrendelet, ami tavaly szeptembertől hatályos. Illetve, azt írta, hogy ha esetleg mégis tömegesen elterjedne ez a fajta szolgáltatás Budapesten, akkor majd kialakítják az ezzel kapcsolatos álláspontjukat.

Horváth Csaba, a Budapest Taxi igazgatója azt mondta a Hír24-nek, hogy az összes közösségi személyszállító vállalkozás illegálisan működik Magyarországon, mivel tudomása szerint ezeknek nincs fuvarközvetítői engedélyük. „Aki ezen a piacon fuvarozni akar, annak szigorú személyi és tárgyi feltételeknek kell megfelelnie. Ha ezek a nemzetközi vállalkozások teljesítenék ezeket, semmi kifogásom sem lenne ellenük” – mondta. Így azonban a feketegazdaságot erősítik, hiszen az autóikban nincs a NAV által bevizsgált taxaméter, nem adnak számlát, emellett nincs utazásbiztosítási rendszerük, és az autók minőségét sem garantálják. Horváth hozzáteszi, hogy olyan híreket is lehetett hallani, hogy a cégek sofőrjei utasokat támadtak meg Európában.

Nagy biznisszé nőhet

A mi sofőrünknél ilyesmi szóba sem jön. Végig biztonságosan és udvariasan vezet, ránk is figyel, nem csak a forgalomra. Ha valamit csinál – zenét rak be, ablakot enged le vagy fel – előtte mindig engedélyt kér. Mint megtudjuk, kocsija nyolcéves, átlagos műszaki állapotban van, ő a második tulajdonosa. Az autó légkondival felszerelt, belül tiszta és minden a helyén van. A Margit hídon keresztül, délelőtt húsz perc alatt érünk Óbudára, a hetedik kerületi Lövölde tér környékéről. És most jön a lényeg: mindössze 1200 forintot fizetünk borravalóval együtt PayPalon keresztül! Ugyanez valamelyik taxistársasággal 2060 forintba került volna. Vidáman elköszönünk egymástól, majd gyorsan értékeljük egymást a mobilon – nem kérdés, hogy mindketten öt csillagot adunk a másiknak.

Minket abszolút meggyőzött a modell, amely költséghatékony és a bizalomra épül. A szolgáltatás semmivel sem gyengébb színvonalú, mint egy taxiscégé, sőt, egyszeri utunk alapján messze meghaladta azt. Ugyanakkor a fuvarfelvétel nagyon bizonytalanul működik, mintha még nem lenne elég sofőr. Véleményünk szerint Budapesten, akárcsak Európában, egyelőre még nagyon messze van az a fajta áttörés, ami az USA-ban a liberalizált piac sajátosságai miatt néhány év alatt biztosan bekövetkezik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik