A magas fogyasztói bizalom ellenére csökken a fogyasztás a napi fogyasztási cikkek piacán is – hangzott el a GfK Hungária Piackutató Intézet keddi sajtóbeszélgetésén. Ez annál is érdekesebb, mivel a lakosság inflációs várakozásai növekvőek, ami megint csak a fogyasztás növekedését indokolná, erre azonban leghamarabb csak jövőre van esély.
Kozák Ákos, a GfK igazgatója arra hívta föl a figyelmet, hogy a válság hatására megváltoztak a fogyasztási szokások, így a 2006 – azaz a költségvetési kiigazítások – előtti fogyasztási szerkezet akkor sem tér vissza – rövid távon-, ha nő a reáljövedelem.
A régióban – így hazánkban is – a válság hatására kialakult egyik fogyasztói trend, hogy az emberek több időt töltenek otthon, többet főznek odahaza. Ez megmutatkozik például abban is, hogy nem fodrásznál festetik, hanem odahaza festik be a hajukat, ezért növekedett az otthon használatos hajfestékek piaca – mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere. De szépen nő a fagyasztott pizzák piaca is – tett hozzá egy további példát.
Egy másik sajnálatos válságtrend szerint több fogy az alkoholos italokból, és a dohánytermékekből. Különösebb tendencia ennél, hogy az emberek több pénzt fordítanak a házi kedvenceikre, mint a válság előtt – a GfK kutatói szerint ennek oka, hogy ha már nincs pénzünk a magunk kényeztetésére, legalább a házi kisállataikat kényeztetjük.
A válság hatása mutatkozik meg abban is, hogy többször vásárolunk kevesebbet, nem szívesen adunk egyszerre sok pénzt – mondta el Kovács Krisztina. A fogyasztó úgy érzi, hogy kevesebbet költ, pedig ha a kisebb vásárlások értékét összeadjuk, ez nem biztos hogy, így van – fűzte hozzá. A kisboltok profitáltak a trendből, növelni tudták a piaci részesedésüket. Nőttek a hipermarketek és a diszkontok is, viszont a szupermarketek növekedési trendje megtörni látszik.
Drámaian zuhantak, mintegy 10 százalékkal a lakosság ruházkodásra fordított kiadásai. Általános tendencia, hogy a fogyasztók az olcsót keresik, nő a promóciók aránya, különösen a vegyi termékeknél, és a meleg italoknál, utóbbin belül is leginkább a kávénál és a teánál.
