Az áruszállítás egy részére is vonatkozik az, hogy a nagyobb telítettség miatt minden bizonnyal magasabb lesz a fuvarköltség. A légi iparágat finanszírozó bank elemzője az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményben hangsúlyozza: nem valószínű, hogy végzetes következményekkel járna az “égbolt átmeneti bezárása”, és szerinte a vezető légitársaságok kilátásai változatlanok.
A közlemény emlékeztet a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) korábbi közlésére: az európai légitársaságok napi 200 millió dollár bevételkiesést szenvedtek el a légtér bezárása miatt. Az elemző megjegyzi: ez nem azonos a tényleges veszteséggel. A légitársaságok veszteségei valóban jelentősek, ám a forgalomkiesés rövid ideig tartott, egy sor tételen pedig jelentős megtakarítások csökkentették a tényleges veszteséget.
A legnagyobb vesztesek az Air France napi 35 millió és a Lufthansa napi 34 millió eurós tényleges veszteséggel. A British Airways csak annyit közölt, hogy a kieső bevételek és a várakozásra kényszerülő utasok ellátása miatti többletkiadások napi 15-20 millió fontra rúgtak. A skandináv országok közös társasága, az SAS vasárnapig közölt adatokat, aminek alapján összesen 35-45 millió euró tényleges veszteséget szenvedhetett el.
Az utasforgalomban – leginkább az üzleti utak területén – a járattörlések, az utazások elhalasztása, valamint a jegyárak visszatérítése többnyire csak átmeneti veszteségeket okoz éppen a már említett újrafoglalások miatt. Tovább csökkenti az európai légi közlekedésben elszenvedett veszteséget, hogy a turistaosztályon közlekedő utasok késéssel bár, de várhatóan bepótolják elmaradt útjaikat. Az is mérsékli a kárt, hogy az összesen 5-7 napra nyúló válság a dél-európai útvonalakat kisebb mértékben érintette.
A Saxo Bank csütörtökön arra hívta fel a figyelmet az elemzésében, hogy néhány fapados légitársaság mellett a Lufthansa, a KLM-Air France és a British Airways-Iberia (BA-Iberia), s talán még egy negyedik maradhat talpon az európai légitársaságok közül az izlandi vulkánkitörés nyomán induló konszolidációs hullámban. A bank elemzői szerint, miután Európában a légitársaságok már hosszú ideje veszteségesek, így a vulkáni tevékenység hatására csupán az következik be, ami amúgy is elkerülhetetlenül szükséges.