Gazdaság

Sorozatos tőkeemelés a GYSEV-nél

Háromszázmillió forint értékű részvényt vett át Siklós Csabától a GYSEV Rt. vezérigazgatójától Horváth Zsolt Csaba, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára a Magyar Állam nevében.

A tőkeemelésre összesen négy alkalommal kerül sor, mindannyiszor háromszázmillió forint értékben.
2004. január 1-én a GYSEV részvényeinek 61 százalékát a Magyar Köztársaság, 33,3 százalékát az Osztrák Államszövetség, míg 4,3 százalékát a Speditions Holding AG birtokolta. Időközben a Magyar Állam tulajdoni hányada 52,2 százalékra csökkent, mert az Osztrák Államszövetség befizetési kötelezettségének egy összegben tett eleget. A Magyar Állam tulajdoni hányada 2008. december 31-én éri el ismét a 61 százalékot, az ismételt tőkeemelésnek köszönhetően akkor áll helyre az eredeti állapot.

A sorozatos tőkeemelés azt jelzi – mondta a helyettes államtitkár – hogy a magyar kormány bízik a második számú magyarországi vasúttársaság jövőjében. Ez annál is inkább kecsegtető, mert most nagyszabású beruházás körvonalazódik. A FigyelőNet kérdésére Horváth Zsolt Csaba helyettes államtitkár megerősítette, hogy a magyar és az osztrák kormány között a tárgyalások a végső stádiumba érkeztek. Az elvi döntés már tavaly megszületett arról, hogy az osztrák vasúti árufuvarozás tekintélyes hányadát magyarországi vasútvonalra terelik át. Bécs és Graz között magasodik a Semmering hegység, amit a vasúti szerelvények két mozdonnyal is csak nagy nehezen tudnak megmászni. Az alternatív útvonal Bécs-Sopron-Szombathely-Szentgotthárd-Graz között épülhet ki. „Ehhez több jogszabályt kell módosítani, ami egyáltalán nem könnyű, hiszen a beruházás két országot érint.” – állítja a helyettes államtitkár.

Az állami tulajdonban lévő Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal üzemeltetését a tervek szerint a GYSEV átveszi a MÁV-tól, s felújítja, mert jelenleg csak vicinálisok közlekedésére alkalmas. Siklós Csaba, a GYSEV vezérigazgatója úgy számol, hogy három éven belül évi kétmillió tonnával több árut fuvarozhatnak majd a felújítandó vasútvonalnak köszönhetően.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik