Gazdaság

Telefonos segítség

A távközlési cégek az internet televízió bevezetésével egy éven belül behozhatják a kábelesekkel szembeni lemaradásukat.

Ugyanazon a napon jelentette be két rivális távközlési cég, a Magyar Telekom Rt. és a Pantel Kft., hogy felemeli saját ADSL internetszolgáltatásának maximális sebességét. Ez akár véletlen egybeesés is lehet, de mindenképpen arra utal, hogy a szegmensben a „gyorsulási verseny” éleződik. A T-Com márkanév alatt szolgáltató korábbi monopolcég a másodpercenkénti 4 megabites letöltési sebességről a napokban lép 6 megabitre, a Pantel pedig márciustól áll át – igaz, egyelőre csak a vállalati ügyfeleknek kínált csomagjában – a 8 megás plafonra. Hová ez a sietség? – kérdezhetik sokan, hiszen az átlagos internetező (értsd: aki nem megszállott filmletöltő) számára az ennél lassabb kapcsolat is bőven elegendő. A cégeknek mégis jó okuk van a gyorsításra: a sebesség ugyanis az internetes szabványokon alapuló televíziózáshoz (IP TV) kell majd.


Telefonos segítség 1

TÁRSBÉRLETEK. „A jelenleg használt technológiával egy 10 megabites ADSL kapcsolaton keresztül egyszerre két különböző tévéadást tudnánk adni egy családnak, miközben akár széles sávon is internetezhetnének” – ad ízelítőt a közeli jövőből Varga Lajos, a Pantel stratégiai igazgatója. Természetesen a tévés kínálat az IP TV esetében több száz csatorna is lehet, de egyszerre, egy időben két külön műsort lehet majd nézni (a jelenlegi analóg kábeltévés hálózatok esetén, csak a tévékészülékek számától függ, hogy hány csatorna nézhető egy időben). Ez a sávszélesség már az úgynevezett ADSL2 vagy ADSL2+ technológiát feltételezi, amelynek budapesti bevezetését a Pantel tavaly kezdte el, a T-Com pedig bejelentette hasonló tervét. A T csoport internetes tagja, a T-Online várhatóan az ősszel indítja el saját IP TV szolgáltatását, a Pantel pedig leghamarabb az év végére tervezi ugyanezt. Ezek alapján valószínű, hogy a fővárosban és néhány nagyobb vidéki településen a vezető szolgáltatók közötti harcban újabb frontot nyit az IP TV.

Egy versenybe szálló távközlési társaságnak alapvetően két lehetősége van, ha az ADSL üzletben utazik: vagy telefonvonalon, vagy kábelhálózaton jut el az előfizetőkhöz (lásd az ábrát). Mivel az előfizetőkhöz vezető telefonvonalak Magyarországon összesen négy cég (a T-Com, az Invitel, a Hungarotel és a Monortel) kezében vannak, ezekkel kell megállapodnia, hogy az adott „dróton” keresztül elérje a célközönségét. Az említett cégeknek van nagykereskedelmi ADSL ajánlata, ezt megvásárolva és a saját kiskereskedelmi árréssel megtoldva az ügyfelek elérhetővé válnak. Ez a ma jellemző üzleti megoldás az IP TV esetében azonban valószínűleg nem lesz megfelelő. A tévézéshez ugyanis állandóan garantált, kiváló minőségű kapcsolat szükséges, a hagyományos tévéhez szokott előfizetők hamar lemondanák az IP TV-t, ha az szakadozik vagy nem elég megbízható.


Telefonos segítség 2

A versenytársak ezért azt tervezik, hogy saját eszközeikkel betelepülnek a telefoncégek központjaiba, és meghatározott díjért teljes egészében átveszik az internetes (helyesen: IP) kapcsolat menedzselését. Teljes országos lefedettséghez (vagyis minden telefonvonal kibérléséhez) összesen csaknem 800 helyen kellene egy cégnek betelepülnie a központokba. A „társbérlethez” jelenleg központonként és telefonvonalanként körülbelül 50 ezer forintos egyszeri díjat kell kifizetni, ehhez jön a havi mintegy 2500 forintos bérleti díj, és az eszközök központokban való elhelyezése után fizetett havi díj. Az összegek évente változhatnak, és kismértékben, de csökkennek. Egyre inkább az a kérdés, hogy a távközlési szolgáltatások együttesében (telefon, IP telefon, internet és IP TV) van-e akkora üzlet, hogy egy cégnek mindenhova megérje betelepülni. Egyelőre valószínűleg csak a nagyobb lélekszámú településeken tűnik ez kifizetődőnek, ezért verseny kezdetben itt várható. „Ha tízegynéhány budapesti telefonközpontba betelepülünk, közel félmillió potenciális előfizetőt érhetünk el” – mondja Varga Lajos.

HÁTRÁNYBAN. Az eredendően telefonnal foglalkozó cégek azért nyitnak az IP TV felé, mert lépéshátrányba kerültek a kábeltévé-társaságokkal szemben. Azok ugyanis a tévézés mellett fokozatosan kiléptek a szélessávú internet, majd a menedzselt IP telefon piacára is. A fejlettebbek ma már mindhárom szolgáltatást tudják egybegyúrt csomagban kínálni, míg a telefoncégeknél a tévézés még hiányzik. Nincs sok idejük, mivel a magyar háztartások 60 százalékában van valamilyen kábelhálózat, amely előbb-utóbb alkalmassá tehető internetre és telefonra is. Manapság még megszokott dolog, hogy egy háztartásban párhuzamosan működik a telefonvonal és a kábeltévé, de amint mindkét technológia elkezdi ugyanazt az említett három szolgáltatást nyújtani, szembeötlő lesz, hogy elég lehet csak az egyiket megtartani.

A két technológia esetében az ügyfél számára a végeredmény hasonló, a szolgáltatók üzleti modelljeiben azonban alapvető a különbség. A kábeleseknél a tévé az alapszolgáltatás, az internet és főleg az IP telefon csak kiegészítés. A telefonosoknál az internet és a hangátvitel a fő bevételi forrás, amit kiegészít majd az IP TV.

Az IP TV – ígéretek és kihívások

DIGITÁLIS MINŐSÉG. A műsorok többségét a szolgáltatók ma digitális formában kapják a műholdakról. A kábeltévések ezt többnyire analóggá alakítva továbbítják a háztartásokhoz, bár a digitális terjesztés is indul. Az IP TV eleve megtartja a digitális formát, vagyis a jobb képminőséget.
INTERAKTIVITÁS, VÁSÁRLÁS. Ahogy az internetnél is látható, az IP hálózat kétirányú kommunikációra képes. A tévén keresztüli internetezés is erre épül, de ennél fontosabb lehet, hogy a TV-shop jellegű adások és reklámok személyre szabottabbakká válhatnak, és az azonnali online vásárlásra is lehetőség nyílik.
VIDEOTÉKA ÉS TÁRHELY. A téka letöltéses formáját a T-Online már bevezette, az áttörést azonban a valós idejű megoldások hozhatják meg. Ez azt jelenti, hogy a filmek vagy tévéműsorok nem egy csomagban letöltve, hanem folyamatosan, a tévézés ideje alatt érkeznek, a hagyományos sugárzáshoz hasonlóan. A kezdeti tapasztalatok alapján ennél vonzóbb szolgáltatás lehet a „time-shift”, vagyis az, amikor például egy csatorna műsorai az élő vagy első adás után bizonyos ideig bármikor újranézhetőek (átvitt értelmet kaphat például a „fél nyolcas híradó”, ha másnap fél nyolcig bármikor elérhetővé válik). Valószínű, hogy lesz kereslet a „tárhely” jellegű megoldásokra is, amikor az előfizető egy saját, csak számára hozzáférhető „postafiókba” rögzíttetheti a kiválasztott műsorokat, amelyeket bármikor újranézhet.
SZERZŐI JOGOK. A műsorkészítő társaságok többnyire ódzkodnak az IP TV-től, attól tartva, hogy a digitális formában érkező műsorokat sokan kezdik illegálisan másolni. Kezdeti félelmeiket enyhítheti, hogy az IP TV a tévékészülékhez és nem a számítógéphez kapcsolódik, és a különböző technológiai megoldásoknak köszönhetően a másolás – bár korántsem lehetetlen – informatikai képzettség nélkül nem egyszerű.
INTERNET A TÉVÉN KERESZTÜL. Az IP TV a tévézéshez internetes szabványt használ, így értelemszerű, hogy a világháló „benne van a készülékben”. Várható, hogy speciális internetes tartalmakat (például intelligens műsorújság) lehet majd elérni a távirányítóval, de vezeték nélküli klaviatúrával például az e-mailezés is könnyen megoldható.
REKLÁM. Várhatóan a reklámpiacnak is válaszolnia kell arra, ha a műsorok nem csak egy adott időpontban lesznek nézhetőek. A tévés hirdetések árazása ma a nézettséghez kapcsolódik, amely viszont szoros összefüggésben van a sugárzás időpontjával. Ez a jól bejáratott rendszer alaposan borulhat, ha a kedvenc napi sorozatát az első sugárzás utáni 24 órában tetszőleges időpontban nézheti meg bárki.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik