Hírtelen sürgős lett a vasúttársaságnak az elővárosi motorvonatok beszerzése, legalábbis erről tanúskodik a szerkesztőségünk birtokába jutott levél. A Heinczinger István MÁV-vezérigazgató aláírásával kiküldött irat arról tájékoztatja a tavalyi motorvonat-közbeszerzési tenderen indult vállalatokat – az Alstomot, a Siemens-t, és a végül nyertesként kikerült Stadlert – hogy a pályázaton nem mindig valós adatokat közlő kanadai-német Bombardier társaság újabb ajánlattal állt elő. A február harmadikán kiküldött levél tanúsága szerint a Bombardier január 27-én felajánlotta a MÁV-nak, hogy egy hónapon belül 10 darab, az osztrák vasútnak készített Talent típusú motorvonatot szállít, és a hozzájuk tartozó tízéves banki hitelt is megoldotta. A MÁV-os vezetők becsületére legyen mondva, hogy erről tájékoztatták a többi céget, sőt megkérdezték, tudnak-e ellenajánlattal élni. Ha igen, akkor ajánlatukat öt napon belül nyújthatják be.
„Két kiló krumpli”
Információink szerint ezen a levél összes címzettje felháborodott, mivel ennyi szerelvény „nem két kiló krumpli”, így ilyen rövid idő alatt lehetetlen a legyártásuk, és a finanszírozás megszerzése. A legjobban az csípte a szemüket, hogy a Bombardier az osztrák nemzeti vasúttársaságnak, az ÖBB-nek legyártott vonatokat akarja rásózni a MÁV-ra. Ebből ugyanis mindenki arra következtetett, hogy a német cég a műszaki hibák miatt nyakán maradt szerelvényekkel akar kereskedni. (Az ÖBB-nél az első 11 Talent-vonat az első három hónapban 441 alkalommal hibásodott meg, még politikai botrány is keveredett belőle. Az ÖBB-nél értesülésünket nem cáfolták, ugyanakkor elmondták, hogy a Talentek „a legmegbízhatóbb szerelvények között vannak.”)
A gyártók felháborodásukban egységesen léptek fel, és egyikük sem tett ajánlatot a MÁV-nak. A vasúttársaságnál ekkor még nem tudták eldönteni, hogy mi is volna a helyes út. A Kóka János által vezetett Gazdasági és Közlekedési Minisztériumból állítólag folyamatosan, több helyről is nyomás nehezedett a vasúttársaságra, hogy a két évvel ezelőtti elképzeléseknek megfelelően az idén tavaszra kerüljenek forgalomba az elővárosi vonalakon közlekedő új szerelvények. Ugyanakkor épp a Bombardier volt az, amelyik a tender elvesztése után folyamatos fellebbezéseivel fél évvel késleltette a nyertes szerződés aláírását.
Újabb tender?
A vasúttársaság február nyolcadikai vezetői értekezletén további tárgyalásra érdemesnek tartották a német-kanadai cég által ajánlott 10 darab Talent típusú motorvonat megvásárlását. Kavalecz Imre, a vasúttársaság szóvivője úgy nyilatkozott lapunknak, hogy az esetleges beszerzést a közbeszerzési törvény előírásainak figyelembevételével hajtják végre.
Erre azonban március végéig vajmi kevés lehetőség van, addig ugyanis pont a törvény által megszabott határidők miatt nincs lehetőség tenderen vásárolni. Ez alól csak egy kibúvó létezik, ha a beszerzésre azért van szükség, mert különben „a közszolgáltatás ellátása lehetetlenné válna”.
Több, általunk megkérdezett MÁV-os szakértő is azt mondta, hogy jelenleg nincs ilyen helyzet, mert a kocsik és a mozdonyok is rossz műszaki állapotban vannak, de működnek. És a közszolgálat akkor sem került veszélybe, amikor műszaki gondok miatt az összes Bzmot típusú motorvonatot rövid időre ki kellett vonni a forgalomból, ekkor ugyanis vonatpótló autóbuszokkal oldották meg az utasok szállítását.
Jelen írás megjelenéséig a MÁV-nál senki sem tudott nyilatkozni arról, hogy milyen konstrukcióban szerzik be a vesztestől a „kapubaljban álló” vonatokat, és a GKM-nél sem tudták még kommentálni az eseményeket.
