Legnagyobb arányban a magyarokat érinti igen érzékenyen a benzin drágulása, 20 európai ország közül. A megkérdezett magyarok 58 százalékának az életét jelentősen befolyásolja az árspirál, míg a cseheknél ugyanez az arány csak 27, a franciáknál viszont 55 százalék.
A növekvő üzemanyagköltségekre Magyarországon a válaszadók 39 százaléka reagál ritkább autóhasználattal, 30 százalék igyekszik a munkájával járó közlekedéssel kombinálni a magán utakat. A tömegközlekedést 20 százalék veszi igénybe gyakrabban, és ugyanannyian fogják vissza a létszükségleti cikkeken kívüli fogyasztásukat visszavesz – tájékoztat Szalóky Tóth Judit, az ACNielsen ügyvezető igazgatója.
Minden harmadik európai kénytelen alkalmazkodni
Összességében minden harmadik európai polgár érzi úgy, hogy az emelkedő üzemanyagárak következtében változtatnia kell életstílusán: a megkérdezettek majdnem fele ritkábban használja az autóját, mint korábban, és a megélhetésre fordított kiadásait csökkenti.
Európában átlagosan a megkérdezettek 45 százaléka autózik kevesebbet, mint eddig, és 37 százalékuk igyekszik kombinálni a hivatalos és magán utakat. Az osztrákoknál például a lakosság kétharmada vett vissza az autózásból, míg 50 százalék körüli az arány a finneknél, olaszoknál, hollandoknál, németeknél, franciáknál és belgáknál.
Az életvitelre fordított költségeket csökkentik
Azokban az országokban, ahol az üzemanyag ára csak tavaly 20 százalék körül emelkedett, a közvéleményben erősödik az aggodalom – hangsúlyozta az ACNielsen igazgatója. Az ACNielsen tanulmánya szeirnt lakóhelytől és mentalitástól függ leginkább, hogy Európában ki, milyen módon igazodik a benzin drágulásához. Általában kivitelezhetetlenek olyan költség- és benzintakarékos megoldások, mint a tömegközlekedés használata, csúcsforgalmon kívüli utazás vagy szomszédok-ismerősök együtt autózása. Sokak számára egyedüli alternatíva az életvitelre fordított kiadások csökkentése.
A tanulmány szerint nem meglepő, hogy a legtöbb autótulajdonost számláló országokban reagálnak legérzékenyebben az üzemanyagárakra. Globális összehasonlításban az USA-ban, majd utána Európában a legelterjedtebb az autóhasználat. Az európai internetezők 76 százaléka rendelkezik autóval, ebből különösen kiemelkedik Olaszország (93 százalék), Belgium (86) és Franciaország (85).
Némelyik országban, ahol megbízható a tömegközlekedés a lakók úgy spórolnak a benzinnel, hogy néhány utazás erejéig autójuk helyett a tömegközlekedést választják. Erről a német és svájci megkérdezettek közel 30 százaléka számolt be, és a spanyolok aránya is figyelemre méltó.
Ugyanakkor sok európai város fejletlen vagy megbízhatatlan tömegközlekedése miatt az autó nélkülözhetetlen a mindennapi élethez, ezért a háztartások egy része kénytelen csökkenteni a megélhetés nem feltétlenül szükséges kiadásait. Például az olaszok 43 és a franciák 33 százaléka spórol ilyen módon, míg a magyarok 20 százaléka. .
Az ACNielsen megállapítása szerint jelenleg az alacsony fogyasztás inkább hozzáadott értéket jelent, de ha a benzin ára esetleg nagyon megugrik, akkor a „benzin-barát” faktor elsőrendűvé válik, és meghatározza a fogyasztók döntését a gépkocsi vásárlásánál. Az osztrák, német, olasz és ír válaszadók mintegy 10 százaléka máris erősen odafigyel a fogyasztásra, ha autót vesz.
Fordítottan működő magyar piac
Más piackutatások szerint az energiaár-robbanás csupán a kisebb pénzűek autóvásárlási szokásait befolyásolja a magyar piacon – írja a Figyelő. Az itthon tavaly 4,3 százalékkal csökkenő újautó-piacon a luxus, azaz a prémium szegmens 44 százalékkal, az összkerék-hajtású pedig 45,3 százalékkal ugrott meg; még a prémium-terepjárókból is 16 százalékkal többet adtak el, miközben a gyakorlatilag szinten maradó alsó-középkategóriát kivéve minden csoportban visszaesett az értékesített darabszám.
A luxuskategória vevőköre világszerte stabil, sőt enyhén növekszik, s mivel ebben a szegmensben a legmagasabb a haszonkulcs, a legtöbb márka itt is megpróbálja javítani a pozícióit. „Magyarországon a pillanatnyi gazdasági helyzettől gyakorlatilag független a luxusautó-piac” – magyarázza Vadas Tamás, a Jaguar és Land Rover márka hazai importőre. Paradox módon az ősszel, amikor a benzinár 300 forintos magasságokban járt, még „meg is indult” a legnagyobb Jaguar típus, az XJ forgalma. A gazdaságosság szempontjai azért a luxuskategóriában is érvényesülnek, jelzi ezt a dízelmotorok hódítása.
