Nagy-Britanniában egy fogászati kezelés manapság szinte felér a gyors és biztos anyagi csőddel. Az állami egészségügyi szolgálat keretében dolgozó fogorvos ugyanis ma már olyan ritka, mint az, hogy Anglia tizenegyesekkel továbbjusson bármely foci-vb-n. Maradnak tehát a magánrendelők, ahol rendszerint horrorisztikus árat számítanak fel még a legegyszerűbb fogtömésért is.

Nagy István rendelõjében. A sármelléki repülõtértõl csak egy ugrás az Isis Dental Surgery.
Nem véletlen, hogy immár nem csupán az osztrákok, németek járnak Magyarországra fogorvoshoz, hanem az Európai Unió bővítését – és a fapados légi járatok megindulását – követően az élelmesebb briteknek is elkezdett az olcsó, ámde profi közép-európai szakemberekre fájni a foguk. Míg ugyanis egy hétköznapi tömésért otthon 100-110 fontot kell leperkálni a fogorvosnak, Magyarországon ugyanez a beavatkozás 40-60 fontból megúszható, ugyanolyan – ha éppenséggel nem jobb – minőségben. Egy híd esetében pedig a fogankénti 550 fonttal szemben a 140-160 fontos magyar árak még ennél is nagyobb megtakarítással kecsegtetnek.
MEGNYUGTATÓ ANGOLOK. Voltak, akik azonnal felismerték a „fogatlan brit oroszlánokban” és az uniós belső piac adta új lehetőségekben rejlő üzletet. Az egyik legmegalapozottabb ilyen brit vállalkozás a bő egy évvel ezelőtt elindított Hungarian Dental Travel. A cég a közelmúltban tette át székhelyét Londonból az észak-angliai Lincolnba. Christopher Hall ügyvezető igazgató szerint ugyanis lényegében mindegy, hogy egy ilyen vállalkozásnak hol van a központja, csupán az a fontos, hogy Angliában dolgozó angol üzletkötőket alkalmazzanak. A felméréseik szerint a reménybeli angol és amerikai megrendelőiket megnyugtatja, ha Angliában, angol ügyintézőkkel tárgyalhatják végig fogászati problémáikat. „Tapasztalatunk amúgy is az volt, hogy ügyfeleink zöme nem londoni, arról nem beszélve, hogy a vidéki Lincolnban kedvezőbbek az üzemeltetési költségeink. Alacsonyabb bérért tudunk például képzett ügyintézőket alkalmazni” – magyarázza az ügyvezető a kiköltözést.
![]()
![]()
Christopher Hall a pénzügyi tanácsadást hagyta ott a magyarországi fogturizmust szervezõ vállalkozása kedvéért.
![]()
Pár évvel ezelőtt Christopher Hall még éppolyan keveset tudott Magyarországról mint bármelyik átlagos brit polgár. Független pénzügyi tanácsadóként dolgozott, szakterülete a brit jelzálogkölcsönök dzsungelszerűen bonyolult világa volt. Saját cégét vezette, és mivel szüksége volt egy pr-tanácsadó segítségére, így találkozott Varga Cecíliával. A magyar hölgy piackutatást végzett Hall cégének, és közben észrevette, hogy az ügyvezetőt egyre kevésbé tölti el örömmel az, amerre a pénzügyi szolgáltatások fejlődnek Nagy-Britanniában, és szeretne valami másba fogni. Eredetileg ő volt az, akit megkeresett néhány győri fogorvos, hogy mérje fel a számukra: milyen lehetőségeket rejthet a brit piac. „Elkezdtünk a témáról beszélgetni, és hamar kilyukadtunk oda, hogy a fogorvosi szolgáltatások közvetítése önmagában még nem elég. Tanácsot is tudnunk kell adni az ügyfeleinknek, hogy melyik repülőtérről és mely társaságokkal a legcélszerűbb Magyarországra repülni, hogyan lehet a repülőtérről bejutni a városba, melyek a legkedvezőbb árú és minőségű szállodák, milyen garancia van az elvégzett fogászati kezelésre és így tovább” – idézi föl a vállalkozás ötletének megszületését a Hungarian Dental Travel vezetője.
Profizmus mindkét oldalon
Ha egy fogászati problémákkal küszködő brit a saját szemével szeretné látni, hogy milyen egy zsidó imaházból átalakított fogászati rendelő, nem kell egyebet tennie, mint felülni egy Sármellékre – esetleg Bécsbe, Grazba vagy Pozsonyba – tartó fapados repülőjá-ratra, és onnan már szinte csak egy ugrás a szombathelyi Isis Dental Surgery. A Hungarian Dental Travel persze aligha ajánlaná az angol pácienseknek csupán az építészeti látványosság okán a nyugat-magyaror-szági fogklinikát, ha az nem a legkorsze-rűbb, világszínvonalú berendezésekkel, valamint profi orvosi és laboratóriumi teammel várná a betegeket. Az angliai közvetítővel ennek ellenére nem volt egyszerű szerződést kötni. „Közel nyolc hónap alatt jutottunk el a megállapodásig” – mondja Nagy István cégtulajdonos, aki egy hazai napilap cikkéből szerzett tudomást a brit cégről, és rögtön fel is vette vele a kapcsolatot. Noha az 1995-ben megnyitott rendelő pácienseinek zöme hosszú ideje Németországból, Ausztriából, Olaszországból, Dániából, az Egyesült Államokból és Dél-Amerikából érkezik, a brit közvetítő eleinte nem mutatott túl nagy érdeklődést a szombathelyi társaság iránt. Először mindenféle papírokat kértek, a fogászat ISO minősítésétől kezdve az orvosok képesítéséig, de amikor – fél évvel ezelőtt – rászánták magukat a rendelő megtekintésére, rögvest belecsaptak a magyar tulajdonos kezébe. „Az elvárás persze igen magas, akár egy goromba recepcióson meg-bukhat az együttmű-ködés” – mondja Nagy István. A cégalapító szerint nagyon jó a kap-csolat, az angolok egyre több beteget közvetítenek hozzájuk.
SZÉP ILDIKÓ
Az egész azzal kezdődik, hogy az ügyfél közli a cég képviselőjével, milyen kezelésre lenne szüksége. Ez rendszerint azon alapul, amit a brit fogorvosa mondott neki. Erre építve a Hungarian Dental Travelnél közlik vele a magyarországi kezelés hozzávetőleges árát – a végső szó természetesen a magyar fogorvosé. Utóbbi azonban nem lehet akárki. Az ügyfelek szinte minden esetben rákérdeznek, hogy milyen képesítése van a magyar szakembernek. A válasz pedig megnyugtató: a céggel együttműködő magyar fogorvosok között például négy professzor is van, és mindegyikük ragyogóan beszél angolul. „Nagyon sok a rémhír ebben a szakmában, ezért szeretnénk százszázalékos biztonságra menni” – indokolja saját és ügyfelei óvatosságát Christopher Hall.
Tény, a szigetországi sajtóban valóban sok fenntartás fogalmazódott meg a külföldi fogászati kezelésekkel kapcsolatban. Az állami egészségügyi szolgálat, az NHS arra figyelmeztetett például, hogy a vizitekre nincs garancia, ha bármi rosszul sikerül, bajos visszamenni a rendelőbe. Hall viszont a cég beindítása előtt csak olyan magyar rendelőkkel ült le tárgyalni, amelyek problémák felmerülése esetén garantálták az utókezelést. Kikérte a szigetországi fogorvosok szövetsége, a British Dental Association véleményét is. Ott pedig megerősítették az ő addigi tapasztalatait: a brit szakma nagyra értékeli a magyar fogorvosok tudását, továbbá elismeri, hogy a legkorszerűbb anyagokkal és felszerelésekkel dolgoznak, és semmiben sem maradnak el brit kollégáiktól. Sőt! Mindezt egyébiránt maga is megtapasztalhatta, amikor a piackutatás részeként Magyarországra utazott fogászati kezelésre. Tapasztalatairól cége internetes oldalán számolt be – ahol ma már tucatnyi, Magyarországot megjárt, elégedett ügyfél levele olvasható (lásd a keretben).
OLCSÓBBAN MEGÚSSZÁK. A Magyarországon elvégeztetett fogászati kezelések átlagosan 70-80 százalékkal olcsóbbak, mint a szigetország átlagos árai. Azaz ha az ember a költségekhez hozzáadja a repülőjegy, a szálloda és a magyarországi étkezések árát, még akkor is 55-60 százalékkal jár jobban. Ugyanez az Egyesült Államokból érkező páciensekre is igaz. A Hungarian Dental Travelnek volt olyan amerikai ügyfele, akinek otthoni fogorvosa 66 ezer dollárra becsülte az elvégzendő beavatkozások árát, Magyarországon viszont ugyanazt 16 ezer dollárból megúszta. Utazással, szállással és minden egyébbel együtt, és eközben még körül is nézhetett Magyarországon, ahová különben nem jutott volna el.
Az unió két évvel ezelőtti bővítése óta sokan próbálkoztak már hasonló közvetítői tevékenységgel. Ezek a vállalkozások azonban Christopher Hall szerint jobbára csak egy weboldalt üzemeltetnek, a megfelelő szakismeret, cégbejegyzés és háttér nélkül, s az első problémák felmerülésekor gyorsan hátat fordítanak az ügyfélnek. A Hungarian Dental Travel az egyetlen olyan, Angliában és Walesben törvényesen bejegyzett cég, amely hivatalos részvénytársasági formában működik, mi több, a brit General Dental Council jóváhagyásával használhatja a nevét. Állandó kapcsolatban állnak a magyar adóhatósággal is.
A cégnél egyelőre nem a nagy forgalom, hanem a minőség megszilárdítása az elsőrendű feladat. Havonta legföljebb harminc beteg magyarországi útját szervezik, az elképzelések szerint ez a szám a következő másfél évben fokozatosan a kétszeresére-háromszorosára nő. Nagy-Britanniában egyelőre minimális létszámú személyzettel dolgoznak. Magyarországon viszont a cég nem csupán a fogorvosoknak, hanem az ügyfeleket fogadó cégképviselőknek, gépkocsivezetőknek és másoknak is munkát ad.
VÁLOGATOTT PARTNEREK. Hét rendelővel kötöttek szerződést: Budapesten, Hévízen és Szombathelyen egy, Győrben és Bükfürdőn pedig két fogászattal állnak kapcsolatban, de utóbbi kettőt ma nem használják. Zömmel tehát Nyugat-Magyarországra koncentrálnak, olyan helyekre, amelyek például a Ryanair új Stansted-Sármellék járatával könnyen elérhetők (lásd a keretes írást). Mivel a brit páciensek idegenkednek az olyan fogorvosi rendelőktől, amelyek szállodákban vagy bevásárlóközpon-tokban működnek – ilyesmire a szigetországban jócskán akad példa -, a cég csak önálló épületben, más üzleti tevékenységektől függetlenül működő fogászatokkal dolgozik együtt. Olyanokkal, amelyek már régóta és sikeresen működnek a szakmában, hiszen ez mintegy garancia arra, hogy nem mennek tönkre egyik napról a másikra. Fontos kérdés természetesen a rendelő tisztasága, felszereltsége, és kikötés az is, hogy mindenütt legyen panoráma-röntgengép. „Egyetlen esetben tettem csak némi engedményt. Van egy fogorvosunk, aki nem beszél angolul, és itt hozzájárultam tolmács használatához. Az ok egyszerű: ennek a szakembernek a korona a specialitása, japán, svájci és amerikai gépekkel dolgozik, nyugodtan megkockáztathatom, hogy amerikai minőségben” – enged bepillantást partner-kiválasztási szempontjaiba az ügyvezető.
Vitathatatlan sikerei ellenére a Hungarian Dental Travel nem fogott hatalmas, erőszakos reklámkampányba. Eleinte az internetes keresőprogramok révén hirdették szolgáltatásaikat, ma pedig már gondosan megválogatott sajtótermékekben is fel-felbukkannak hirdetéseik, de a legfontosabb számukra mégis a szájpropaganda. Ahogy Christopher Hall tartja: a leghitelesebb reklám mégiscsak az, ha valaki, aki már járt Magyarországon eredményes fogászati kezelésen, elmondja tapasztalatait barátainak és ismerőseinek.
S ha a végén azt is hozzáteszi, hogy mindezért a brit árak töredékét fizette ki, utóbbiak rendszerint csak szívják a fogukat.
Elégedett betegek
Hálálkodó levelek sora olvasható magyarországi fogászati kezelésen átesett brit páciensektől a Hungarian Dental Travel honlapján. Íme egy kis ízelítő:
• „Nagyon hálás vagyok, hogy segítettek Magyarországra utaznom. Remek volt a fogorvos és a kezelés, amit ott kaptam, sokkal jobb, mint Londonban. Élveztem az ott-tartózkodást, a tetejébe mindez még 5430 fonttal kevesebbe is került, mint amennyit a londoni fogorvosom kért volna.” (Don, Kelet-London)
• „Három magyarországi kirándulás után teljesen rendbe hoztak. Az ottani fogorvosok sokkal gyengédebbek, mint a saját, cambridge-i fogorvosom, arról nem is beszélve, hogy 17 000 fontot spóroltam. Boldogan fogom mindenki másnak is ajánlani.” (M. Johnson, Cambridge)
• „Minden a legnagyobb rendben volt. A fogorvos és a kezelés ragyogó volt, és hallatlanul örülök az új fogaimnak. Külön meg kell említenem az asszisztensnő kedvességét és gyengédségét is. A győri szálloda egyszerűen tökéletes, csak dicsérni tudom a személyzetet, a szobát és a remek ételeket… Önök tényleg mindent megtettek azért, hogy egyszerűvé és kellemessé tegyenek egy ilyen, korábban mindig traumatikus beavatkozást.” (Sheila és Jimmy)
![]()
