Gazdaság

Utolsó percben

Egy indiai szakmai befektető megvette a Transelektro legértékesebb, de mára a „klinikai halál” állapotába került cégét. Az állam így már „csak” mintegy 4 milliárd forinttal áll bukásra a kalandos hitelezésen.

Késő éjszakába nyúló közgyűlésen fogadták el a Ganz Transelektro Villamossági Zrt. (GTV) tulaj donosai a közvetve az indiai Thapar-csoporthoz köthető vásárló, a belgiumi Pauwels vételi ajánlatát a múlt héten. A nehéz döntést többhetes tárgyalássorozat és több vevőjelölttel folytatott egyeztetés előzte meg, végül a Transelektro-csoport legfontosabb vállalatáért adott meglehetősen gáláns, 35 millió eurós (9,5 milliárd forintos) ajánlatra rábólintottak. A szakmai befektető egyúttal vállalta, hogy a GTV adósságainak rendezésébe is belekezd.


Utolsó percben 1

ALAPJÁRATON. A GTV-ben az állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank (MFB) nem csupán az egyik legnagyobb hitelező (7,0-7,5 milliárd forintnyi bennragadt hitellel), hanem 42 százalékban tulajdonos is. Az ügylethez ezért a kormány jóváhagyására is szükség volt. A bankot felügyelő gazdasági miniszter a keddi közgyűlési döntést a kormány elé vitte, így formálisan csak pénteken adott zöld utat a tranzakciónak. A csoport két másik cége, a Ganz-Transelektro Közlekedési Zrt. (GTK) és a Transelektro Energetikai és Környezetvédelmi Zrt. (TEK) (tevékenységüket lásd külön) viszont továbbra is a Vegyépszer érdekeltségi körében maradt. Az új felállásban ezek a Transelektro Fővállalkozó és Szolgáltató Kft.-hez (TFSZ) tartoznak.

„Örvendetes, hogy a csoport legértékesebb részére sikerült olyan szakmai befektetőt találni, amely nem csupán a cég piacát vásárolja meg, hanem – az ígéretek szerint – a kapacitásait is leköti, és az alkalmazottakat megtartja” – mondta lapunknak egy, az MFB-hez közel álló informátor. Tehát amellett, hogy megrendelésekkel is ellátja a 130 éves múltra visszatekintő, transzformátorokat és nagyfeszültségű kapcsoló berendezéseket gyártó GTV-t, még ezek teljesítését is biztosítani tudja. A cég helyzete ugyanis azért nem éppen rózsás, mert bár nagyobb bevételt hozó megrendelései eddig is voltak, ezek teljesítését az utóbbi időben kellő finanszírozás híján már el sem tudta kezdeni. A GTV üzeme gyakorlatilag éppen csak „alapjáraton ketyegett”. Még ennek ismeretében is meglepő viszont, hogy a tavalyi 14 milliárdos árbevétellel szemben az idei első fél évben csupán 1,5 milliárdos (!) forgalma volt a társaságnak.


Utolsó percben 2

TARTOZÁSOK. Az új tulajdonosra így óriási feladat hárul: a klinikai halál állapotában lévő GTV-t nem csupán a lehető legrövidebb időn belül kell felélesztenie, de ezzel egy időben a céget terhelő hatalmas tartozások rendezésébe is bele kell fognia. A Transelektro összes, mintegy 63 milliárd forint hiteléből ugyanis 16 milliárd jut a GTV-re, és ehhez még 1,7 milliárdos szállítói tartozás is társul. A kereskedelmi bankok a hamarosan meginduló hitel-visszafizetési tárgyalások eredményeképpen várhatóan 40-50 százalék körüli kifizetési arányra számíthatnak, a szállítók azonban ennél jóval alacsonyabbra.

Információnk szerint ugyanakkor az állami bankok (az MFB és az Eximbank) hitelei mögött ingatlanfedezet van, ezek tehát sokkal jobb helyzetben vannak. Úgy tudni, a GTV új tulajdonosa 100 százalékban visszafizeti az MFB teljes, 7,0-7,5 milliárdos hitelállományát. Ám a társaságban lévő tulajdonrésze miatt az MFB-nek mégis nagy veszteséget kell elkönyvelnie. A 2004 őszén 4,9 milliárd forintért vásárolt 42 százalékos tulajdonhányadért csak legfeljebb valamivel több mint 1 milliárd forintra számíthat, vagyis az állam a bankján keresztül mintegy 4 milliárd forintot bukik az ügyleten. Pontosabb összeget egyelőre azért nem lehet tudni, mert nem világos, hogy a 9,5 milliárd forintos vételárból mennyit kapnak a tulajdonosok (egyes értesülések szerint összesen csak 2 milliárd forintot), illetve a vételár mekkora részét fordítják az adósság rendezésére.

Annyi bizonyos, hogy a GTV vevője teljes egészében visszafizeti a 2006 elején jóváhagyott 3 milliárd forintos reorganizációs „segélyhitelét”, és emellett még az adótartozását is rendezi. Ugyanakkor a Figyelő úgy értesült, hogy a TFSZ a mostani tranzakció kapcsán egyetlen fillérhez sem jut. A megállapodás szerint ugyanis az állam (érthető módon) a vételárból visszatartja a 3 milliárd forintos reorganizációs hitelnek azt a részét, amelyet nem a GTV-re, hanem a csoport más cégeire fordítottak.

Bár a GTV sorsa most rendeződni látszik, s az állami is hozzájut a csoportba pumpált pénzének nagyobb részéhez, továbbra is nyitott kérdés marad a GTK és a TEK sorsa, amelyeket még összesen több mint 40 milliárd forintnyi adósság terhel, a piacon pedig csak nehezen jutnak megrendelésekhez. Kiválóan példázza ezt, hogy a GTK négy hónappal ezelőtt elveszítette azt a motorvonat-megrendelést is, amelyet egy éve nyert meg a Stadlerrel közösen a MÁV emlékezetes elővárosi vonat tenderén.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik