Matematikai fejtörővel indítja az évet a magyarországi Ikea, ami akár tumultuózus jeleneteket is okozhat kezdetben a pénztáraknál. A svéd lakberendezési áruházlánc (is) csökkentette minden terméke forgalmiadó-tartalmát. Az árváltozás miatt azonban nem ad ki új katalógust, erősítette meg Horváth Csobán, az Ikea Lakberendezési Kft. pénzügyi igazgatója, csak fizetéskor automatikusan csökkenti az összeget. A vevő az édes tervezgetéskor – a katalógussal a kezében – saccolhatja meg, mennyivel is kerül majd kevesebbe az áru. Hogy eltalálta-e, azt a kasszáknál kiadott nyugtán ellenőrizheti, amelyen külön sorban szerepeltetik, mennyivel kellett kevesebbet fizetni.
IRREÁLIS ENGEDMÉNYEK. Az Ikea – a lánc „alacsony ár” imázsát erősítendő – a 2005 szeptemberétől 2006 augusztusáig érvényes éves katalógusában már átlagosan 10 százalékkal csökkentette termékei árát. Erre 2006-tól még rátesz egy lapáttal az áfa miatti további 4 százalékos árcsökkentés. Az így összesen 14 százalékos árleszállítással a legjobb piaci ajánlatot akarja nyújtani a bútorpiac vezetője, és 2006-ban máris 18 százalékos forgalomnövekedést remél. A lépés tovább fokozza az EU-csatlakozás óta erős árversenyt, miközben más piaci szereplők is irreális engedményes akciókkal próbálnak lelket verni a januári apátiában szenvedő vevőkbe. A skandináv stílusú bútorokat kínáló Bo Concept például 40 százalékos januári engedményt hirdetett egyes bútoraira.
Pólya Miklós, az RS Kereskedelmi Központ Rt. vezérigazgatója természetesnek tartja, hogy az RS áruházak is egységesen érvényesítik az áfa változása miatti 4 százalékos költségcsökkentést. Az Ikea viszont – mondják a cégnél – „jelentős kedvezményeivel” csupán visszatér a realitások talajára. Valamennyi multinacionális, bútort is forgalmazó vállalatnak be kellett látnia, hogy Magyarországon nem tartható az EU-s árszínvonal. Mint mondja, nem véletlen, hogy az RS maradt az egyetlen cég, amely csak bútorokat, azon belül is kizárólag magyar gyártmányokat forgalmaz, ellentétben a multik gyakorlatával. Az Ikea és a Kika is árbevételének nagy részét ugyanis immár a harmadik világból importált olcsó lakberendezési kiegészítők adják. Az RS az Ikea árleszállítására ezért nem is tervez közvetlen „válaszlépést”, eddigi stratégiájának megfelelően, együttműködve a magyar bútorgyártókkal, az idén is farsangi, tavaszi, sulikezdési bútorvásárokat hirdet, 20-50 százalékos kedvezménnyel.
A múlt évről „áthúzódó” bútorpiaci árverseny nem csak a szakáruházakat érte el, hanem a bútort is áruló barkácsáruházakat is. A Praktiker Építési- és Barkácspiacok Magyarország Kft. a karácsonyi „boom” idején az olyankor nem kelendő bútorokat 30-40 százalékos árengedménnyel adta, és december utolsó két hetében további 40-45 százalékos kiárusítást tartott. A januári áfacsökkenéssel járó 4 százalékot szintén továbbadja a vevőknek. Az agresszív piaci jelenlét eredménye nem is maradt el: a lánc teljesítette 2005-ös bruttó 44 milliárd forintos árbevételi tervét.
„Jó évet zártunk” – mondja Reiter László, az OBI Hungary Kft. country managere is, aki változatlanul dinamikus növekedést vár legalábbis 2006 első félévében, s ebben a jó árnak is lesz szerepe. A cég országos reprezentatív kutatása megerősítette ugyanis, hogy a vásárlók jelentős részét az alacsony ár, míg egy másik csoportot a magas minőség vonzza. Az átlagosat keresők köre zsugorodik.
ÖNGYILKOSSÁG? Wilheim Gábor, az Andante bőrbútorokat gyártó Kanizsa Trend Kft. ügyvezető igazgatója öngyilkos iránynak tartja a láncok árversenyét, az ugyanis szerinte arról tanúskodik, hogy nem tudják árán eladni a jó minőségű, színvonalas termékeket. Az árversennyel leértékelik a gyártók termékeit, miközben a vásárlók zöme éppen a minőséget keresi. Úgy véli, ennek az lesz a vége, hogy 10-15 éven belül Európában meg fog szűnni, s áttevődik a Távol-Keletre a nagyüzemi bútorgyártás. Az áruházláncokban már ma is ritka a hazai gyártmány.