Gazdaság

Áfa-ragás

További lendületet adott az áfacsökkentés a januárban amúgy is gyilkos bútorpiaci árversenynek.

Matematikai fejtörővel indítja az évet a magyarországi Ikea, ami akár tumultuózus jeleneteket is okozhat kezdetben a pénztáraknál. A svéd lakberendezési áruházlánc (is) csökkentette minden terméke forgalmiadó-tartalmát. Az árváltozás miatt azonban nem ad ki új katalógust, erősítette meg Horváth Csobán, az Ikea Lakberendezési Kft. pénzügyi igazgatója, csak fizetéskor automatikusan csökkenti az összeget. A vevő az édes tervezgetéskor – a katalógussal a kezében – saccolhatja meg, mennyivel is kerül majd kevesebbe az áru. Hogy eltalálta-e, azt a kasszáknál kiadott nyugtán ellenőrizheti, amelyen külön sorban szerepeltetik, mennyivel kellett kevesebbet fizetni.

IRREÁLIS ENGEDMÉNYEK. Az Ikea – a lánc „alacsony ár” imázsát erősítendő – a 2005 szeptemberétől 2006 augusztusáig érvényes éves katalógusában már átlagosan 10 százalékkal csökkentette termékei árát. Erre 2006-tól még rátesz egy lapáttal az áfa miatti további 4 százalékos árcsökkentés. Az így összesen 14 százalékos árleszállítással a legjobb piaci ajánlatot akarja nyújtani a bútorpiac vezetője, és 2006-ban máris 18 százalékos forgalomnövekedést remél. A lépés tovább fokozza az EU-csatlakozás óta erős árversenyt, miközben más piaci szereplők is irreális engedményes akciókkal próbálnak lelket verni a januári apátiában szenvedő vevőkbe. A skandináv stílusú bútorokat kínáló Bo Concept például 40 százalékos januári engedményt hirdetett egyes bútoraira.


Áfa-ragás 1

Pólya Miklós, az RS Kereskedelmi Központ Rt. vezérigazgatója természetesnek tartja, hogy az RS áruházak is egységesen érvényesítik az áfa változása miatti 4 százalékos költségcsökkentést. Az Ikea viszont – mondják a cégnél – „jelentős kedvezményeivel” csupán visszatér a realitások talajára. Valamennyi multinacionális, bútort is forgalmazó vállalatnak be kellett látnia, hogy Magyarországon nem tartható az EU-s árszínvonal. Mint mondja, nem véletlen, hogy az RS maradt az egyetlen cég, amely csak bútorokat, azon belül is kizárólag magyar gyártmányokat forgalmaz, ellentétben a multik gyakorlatával. Az Ikea és a Kika is árbevételének nagy részét ugyanis immár a harmadik világból importált olcsó lakberendezési kiegészítők adják. Az RS az Ikea árleszállítására ezért nem is tervez közvetlen „válaszlépést”, eddigi stratégiájának megfelelően, együttműködve a magyar bútorgyártókkal, az idén is farsangi, tavaszi, sulikezdési bútorvásárokat hirdet, 20-50 százalékos kedvezménnyel.

A múlt évről „áthúzódó” bútorpiaci árverseny nem csak a szakáruházakat érte el, hanem a bútort is áruló barkácsáruházakat is. A Praktiker Építési- és Barkácspiacok Magyarország Kft. a karácsonyi „boom” idején az olyankor nem kelendő bútorokat 30-40 százalékos árengedménnyel adta, és december utolsó két hetében további 40-45 százalékos kiárusítást tartott. A januári áfacsökkenéssel járó 4 százalékot szintén továbbadja a vevőknek. Az agresszív piaci jelenlét eredménye nem is maradt el: a lánc teljesítette 2005-ös bruttó 44 milliárd forintos árbevételi tervét.

„Jó évet zártunk” – mondja Reiter László, az OBI Hungary Kft. country managere is, aki változatlanul dinamikus növekedést vár legalábbis 2006 első félévében, s ebben a jó árnak is lesz szerepe. A cég országos reprezentatív kutatása megerősítette ugyanis, hogy a vásárlók jelentős részét az alacsony ár, míg egy másik csoportot a magas minőség vonzza. Az átlagosat keresők köre zsugorodik.

ÖNGYILKOSSÁG? Wilheim Gábor, az Andante bőrbútorokat gyártó Kanizsa Trend Kft. ügyvezető igazgatója öngyilkos iránynak tartja a láncok árversenyét, az ugyanis szerinte arról tanúskodik, hogy nem tudják árán eladni a jó minőségű, színvonalas termékeket. Az árversennyel leértékelik a gyártók termékeit, miközben a vásárlók zöme éppen a minőséget keresi. Úgy véli, ennek az lesz a vége, hogy 10-15 éven belül Európában meg fog szűnni, s áttevődik a Távol-Keletre a nagyüzemi bútorgyártás. Az áruházláncokban már ma is ritka a hazai gyártmány.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik