A hét nyugat-európai országban, a négy újonnan csatlakozott Európai Uniós tagországban és Oroszországban elvégzett reprezentatív felmérés adatai szerint 2006-ban Európa-szerte a fogyasztás és a vásárlási kedv visszaesésével, a megtakarítások növekedésével kell számolni. A megkérdezettek rosszabbnak tartják országuk gazdasági helyzetét, mint egy évvel korábban: 2004-ben a 10-es skálán átlagosan 4,71-re, tavaly pedig már csak 4,68-ra értékelték. Az átlageredmény egyébként 2003 óta folyamatosan csökken.
A felmérésben részt vevő országok közül Magyarország volt az egyetlen, ahol az emberek országuk gazdasági helyzetére vonatkozó véleménye nem változott – továbbra is 4,2 -, a leginkább derűlátóak a Cseh Köztársaság lakosai, ahol az érték egy évvel korábbi 4,7-ről 5,14-re növekedett, az újonnan csatlakozottak közül a legpesszimistábbak a lengyelek 4,14-es értékkel. A korábban csatlakozottak közül a portugálok a legelkeseredettebbek, ők a 2004-es 3,76-os érték helyett tavaly csak 3,00-ra értékelték az általános gazdasági helyzetet, az oroszok viszont az egy évvel korábbi 4,09 helyett tavaly már 4,65-re értékelték.
Oroszország a kivétel
A jövővel kapcsolatos kilátásokról összességében elmondható, hogy a nyugati országok borúlátóbbak, mint az újonnan csatlakozottak. A megkérdezett országokban összesen 33 százalék tekint derűlátóan a jövőbe, és egyetlen olyan ország sincs, ahol a lakosok legalább a fele optimistának vallotta volna magát. A legnagyobb a visszaesés az Egyesült Királyságban, ahol 2004-ben még a megkérdezettek 46 százaléka vélekedett optimistán az ország jövőjéről, tavaly pedig már csak 31 százalékuk. Magyarországon három csaknem egyforma csoportot különbözetett meg a felmérés: a megkérdezettek 25 százaléka optimista, 23 százaléka beletörődő és 30 százaléka aggódik a jövő miatt. Ezzel egyébként az ország a második leggyengébb teljesítményt mutatja a 12 ország közül.
Egyéni helyzetüket illetően az európaiak továbbra is romlást várnak – a magyarok kissé kevésbé -, egyedül Oroszországban töretlen a jövőbe vetett hit: itt a megkérdezettek több mint 30 százaléka vélekedik úgy, hogy életszínvonala javul.
