Gazdaság

Szoftverkovács

Az Oracle felvásárlási sorozata után John Wookey alelnökre hárul a feladat, hogy egységbe forrassza az új szerzeményeket.

Tűzriadóra ébredt John Wookey néhány hete, december 28-a hajnalán a Disneylandben található Grand Californian Hotelben. Egy hat emelet magas karácsonyfa kapott lángra, az épületet elárasztotta a füst. Az Oracle alelnöke és felesége felkapták három gyermeküket és kirohantak velük a szabadba. Más vendégekkel együtt három órán át várakoztak a vidámparkban az éjszakai sötétségben. „Azt hittük, hogy az egész szálloda leég” – emlékszik vissza a történtekre.

A karácsonyi baleset ezzel együtt valószínűleg kellemes emlék Wookey számára – legalábbis ahhoz a nyomáshoz képest, amely a munkahelyén nehezedik rá. Az Oracle alkalmazásokért felelős alelnökeként manapság neki van talán a legnehezebb dolga az egész szoftveriparban. Lawrence J. Ellison vezérigazgató ugyanis 2004 óta 19 milliárd dollárt költött arra, hogy felvásárolja a társaság 14 riválisát a vállalati szoftverek piacán. A két legnagyobb ügyletben 10 milliárd dollárt adott a PeopleSoftért, illetve 5,8 milliárdot a Siebel Systemsért. Nos, ez volt a munka könnyebbik része. Wookey feladata most az, hogy összekovácsolja az új érdekeltségeket. „A fejemet veszik, ha nem tudom megcsinálni” – mondja tettetett rémülettel. Bár a kijelentés jórészt valóban vicc, tény, hogy Ellison a múltban rendre gyorsan megvált rosszul teljesítő alvezéreitől.


Szoftverkovács 1

John Wookey. Övé a legnehezebb feladat a szoftveriparban.

FÚZIÓS CSOMAG. A terv az, hogy az Oracle új szerzeményeinek legjavát a Fusion kódnevű szoftvercsomagban ötvözik. Az integrált platform egyszerre lesz használható minden területen, a számviteltől az értékesítésen és az ügyfelekkel való kapcsolattartáson át a beszállítói lánc kezeléséig. Ellison abban bízik, hogy a Fusion – no és az ügyfélkörnek a felvásárlásokból adódó bővülése – révén cége végre megelőzheti a vállalati alkalmazások piacának jelenlegi globális éllovasát, a német SAP-t.

Bár az elemzők annak idején többnyire lelkesen fogadták az akvizíciókat, most kételyeik vannak a tekintetben, hogy az Oracle meg tudja-e valósítani stratégiáját. Az utóbbi két évben az Oracle részvényei 14 százalékot veszítettek értékükből, s most úgy tűnik, hogy az árfolyam bennragadt a 12-14 dolláros sávban.

Mindeközben az SAP szárnyal. A vállalati alkalmazások piacának 21 százalékát birtokolja, míg az Oracle csak 11 százalékot tudhat magáénak. Január 10-én az SAP a szoftverlicencelésből származó bevétel 18 százalékos növekedését jelentette a tavalyi negyedik negyedévre, ami arra utal, hogy a piaci részesedése tovább bővül. „Az SAP válik a standarddá az üzleti szoftverek terén. Az Oracle kaotikus állapotban van” – állítja William McDermott, az SAP Americas vezérigazgatója.

Élet a fúziók után

Tizennégy céget vásárolt fel 2004 óta az Oracle, összesen mintegy 19 milliárd dollárért. John Wookey alelnöknek több nehézséget is le kell küzdenie, hogy a részek egésszé álljanak össze.

MEGOLDANI AZ INTEGRÁCIÓT. Óriási erőfeszítést igényel, hogy a PeopleSoft, a J.D. Edwards, a Siebel Systems és a többi megszerzett vállalat legjobb fejlesztéseit egységes, a legújabb technológiai eredmé-nyeket is magában foglaló szoftvercso-magban ötvözzék. A Fusion nevű termék csak 2008-ban kerül piacra.

KIENGESZTELNI AZ ÜGYFELEKET. Az Oracle-re még mindig sokan neheztelnek amiatt, hogy a kilenc-venes években olyan szoftvereket erőlte-tett az ügyfeleire, amelyeket költséges és időigényes volt installálni. A társa-ságnak jobban kell figyelnie az igényekre, ha azt akarja, hogy az ügyfelek kivárják a Fusiont.

MEGNYERNI A WALL STREETET. A be-fektetők tavaly nem kedvelték az Oracle-t, a részvényárfolyam 8 százalékkal gyengült. Bár sok elemző ésszerűnek ítéli a vállalat felvá-sárlásait, komoly aggályok fogalma-zódnak meg egy ilyen mértékű integráció kivitelezhe-tőségét illetően.

BEHOZNI A VERSENYHÁTRÁNYT. Az Oracle célja az, hogy a német SAP-t megelőzve az élre kerüljön az üzleti alkalmazások piacán. Csakhogy az SAP jelenleg a piac 21 százalékát uralja, szemben az Oracle 11 százalékával, ráadásul a németek jobban állnak a technológiai újdonságok felhasználása tekintetében is.


Szoftverkovács 2

Szoftverkovács 3

A piaci előretöréshez Wookeynak új szoftvercsomagot kell létrehoznia, felhasználva a legújabb technológiát és a közelmúltban felvásárolt cégeknél kitalált legjobb megoldásokat. Egyszersmind meg kell győznie az ügyfeleket, hogy várjanak, amíg a projekt lezárul, s aztán egyre több számítástechnikai feladatot végezzenek Oracle-szoftverrel. Ez már csak azért sem ígérkezik könnyűnek, mert az SAP ma gőzerővel igyekszik kihasználni az ügyfelek bizonytalanságát, és magához csábítani őket.

Január 18-án a San Franciscó-i City Hallban tartott rendezvényen Wookey és az Oracle más vezetői arról tájékoztatták mintegy 1700 partnercég és ügyfél képviselőit, hogy már félúton járnak a Fusion megalkotásával, így a szoftver a tervnek megfelelően 2008-ban piacra kerülhet. A vállalat addig is ajánlja ügyfeleinek már meglévő áthidaló szoftverét – amely a különböző alkalmazások együttműködését biztosítja -, miután az már ma is illeszkedik a felvásárlásokkal megszerzett programokhoz, és egyben a leendő Fusion-alkalmazások alapját fogja képezni. „Szeretnénk azt a benyomást kelteni az emberekben, hogy jó befektetést csináltak, mi pedig jól támogatjuk őket e befektetésükben” – mondja Wookey.

A nagyszabású elképzelés, hogy az SAP-t a piacon fellelhető egyéb kínálat legjobb elemeinek ötvözésével kell befogni, igazán Ellisonra vall. De ő csak szellemi atyja a stratégiának, az aprómunka Wookeyra hárul. John Wookey tíz éve dolgozik az Oracle-nél, eleinte az ügyfélkapcsolati és a számviteli osztályokon töltött be vezető pozíciókat, majd karrierje akkor ívelt föl, amikor sikeresen levezényelte Ellison dédelgetett projektjét, az egészségügyben használható alkalmazások fejlesztését. A teljes alkalmazási divízió élére egy éve nevezték ki.

Ellisonnal tökéletes ellentétei egymásnak. Egyszer egy vállalati rendezvényen Wookey úgy fogalmazott, hogy a program „Armani-része már véget ért, s most jön a konfekciós rész”. Ellison imádja a gyors kocsikat, a motorcsónakokat és a méregdrága ruhákat. Wookey családcentrikus ember, minden hétköznap negyed ötkor kel, kocog, kutyát sétáltat, dolgozik egy-két órát, aztán elviszi a gyerekeket iskolába. A munkahelyen Ellison harsány és konfrontatív, Wookey ellenben halk szavú diplomata, egyenes beszéd és fanyar humor jellemzi.

JÓSZOLGÁLATI UTAK. E lefegyverző stílusa ideálissá teszi őt arra, hogy amolyan jószolgálati nagykövetként járja az Oracle új, a felvásárlások révén szerzett ügyfeleit. Amióta megbízták a Fusion-projekt irányításával, keresztül-kasul utazik a világban, hogy személyesen győzködje őket. Biztosítandó a Fusion sikerét, terveit megvitatja az ügyfél-cégek embereiből álló tanácsadó testülettel. Bár néhány jelentős ügyfél, így például a Samsonite, átpártolt az SAP-hoz, a többség kitart az Oracle mellett – egyelőre legalábbis. „Wookeyval javult az Oracle hitelessége, és én hajlandó vagyok kivárni” – mondja John Matelski, az orlandói városi önkormányzat informatikai igazgatója. Hozzáteszi azonban: „Ha eljön 2008, és addigra nincsenek készen, kénytelen leszek felülvizsgálni ezt a stratégiát.”

Wookey legnagyobb győzelmei közé tartozik, hogy sikerült megtartania a felvásárolt cégek szoftverfejlesztőit. Azok a mérnökök, akiknek az Oracle munkát ajánlott, szinte kivétel nélkül ma is a vállalatnál vannak. „Az volt az elképzelésem, hogy az Oracle-nél mindenki szarvakat és patát növesztett. John azonban a családi értékek fontosságát hangsúlyozza, és ezt fejezi ki saját viselkedésével is. Nagyon otthonos a hangulat” – mondja John Schiff volt PeopleSoft-menedzser.

Bármily nagyok is a technikai kihívások, az Oracle-nek erős fegyverei vannak. A társaság az élen áll az adatbázis-szoftverek piacán, 30 százalékos részesedése 4 százalékponttal nagyobb az IBM-énél. Egyúttal gyorsan javítja pozícióját az áthidaló termékek szegmensében, s így az egyetlen olyan cég, amely komoly szereplő mind az adatbázisok, mind az áthidaló szoftverek, mind az alkalmazások terén. Ez azért lényeges, mert az ügyfelek az összehangolt szoftvercsomagokat preferálják, amelyek egyes részei jól együttműködnek. S az Oracle képes ilyeneket kínálni.

Az időzítés kulcsfontosságú. Az SAP-nak szintén megvan a maga áthidaló terméke, a NetWeaver. A német cég emellett jobban halad a legújabb technológiáknak az alkalmazásokba való beépítésével, ráadásul nem kell szembesülnie azzal a műszaki kihívástömeggel, amelyet az Oracle számára a különböző cégek által kifejlesztett programok integrálása jelent.

Ha Wookey képes lesz tartani a határidőket és kihozni a legjobbat az Oracle új szerzeményeiből, akkor tábornoki szerepe lehet a két technológiai titán újra fellángoló harcában. Ha nem, akkor alkalmasint újra mehet szabadságra. Csak immár véglegesre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik