Megkavarta az állóvizet a pécsi önkormányzat autóbeszerzése. Az egyik pécsi hírportál már azelőtt megjósolta, hogy milyen autókat vesz a város és kitől, hogy nyilvánossá váltak volna a közbeszerzés részletei. A specifikációk alapján egyértelműen kiderült, hogy az alpolgármestereknek 1-1 hatos Mazdát szánnak, Páva Zsoltnak meg egy S80-as – értsd: nagyon nagy – Volvót.
Érdekes vonulat volt az is, hogy valaki nagyon ügyesen belőtte a kocsik árát nettó 25 millió alá, így nem kellett meghirdetni a közbeszerzést, elég volt meghívni rá három kereskedést.
Páva Zsolt
Fotó: MTI/Sóki Tamás
A két márka pedig Pécsen egyetlen kereskedésben kapható: a Schneider Autóházban. A cég tulajdonosa Schneider János volt fideszes önkormányzati képviselő. Máig a kormánypárt pécsi háttérembereként tartják számon. Egy videó tanúsága szerint 2009-ben maga Csizi Péter, ma már fideszes parlamenti képviselő tanította a kereskedés parkolójában arra a párt aktivistáit, hogy kubatovolják a pécsi választópolgárokat.
Az autós jóslat végül bevált: stimmelt a két típus, és a nyertes pályázó is Schneider lett.
Legalább ennyire izgalmas az a szuper Volvo, ami már fuvarozza is a pécsi polgármestert. Nem a 15 millió forintot meghaladó ára a legérdekesebb, hanem maga a típus. A három literes, hathengeres motorral szerelt négykerék-hajtású automataváltós, minden luxussal ellátott batárt új kocsiként vette meg a város, ami el is várható ennyi pénzért. Ám az S80-as Volvót ezzel a motorral csak 2011 és 2013 között gyártották. A kocsit azóta csak szerényebb méretű négyhengeres motorokkal szerelik.
Képünk illusztrácó
Miután ez egy cseppet gyanús lett, megpróbáltunk utánajárni, vajon nekünk egyszerű magánemberként sikerülne-e ilyen kocsit szerezni újonnan. Több Volvo-kereskedést felhívtunk az ország különböző pontjairól, de mindenhol sajnálkoztak. Volt, ahol azt mondták: egyetlen ügyfelüknek adtak el ilyet az elmúlt években, de olyan is, ahol arról számoltak be: ahogy feltűnik egy, hamar elviszik – persze használtan. Újonnan hozzájutni azonban lehetetlen.
Ezek alapján finoman szólva is nagy rizikót vállalt a pécsi önkormányzat. A közbeszerzés egyértelműen erre a kocsira volt kiírva, ám azt két éve nem gyártják, újonnan pedig szinte teljesen elérhetetlen. Szinte, hiszen Páva Zsoltnak mégis jutott egy. Azt végképp nem tudni, hol kallódott ez az autóritkaság az elmúlt két évben, hogy került a pécsi kereskedésbe, és főleg mikor, tehát mióta várta a pont kapóra jött közbeszerzést. Vagy megfordítva: vajon honnan juthatott hozzá a pécsi kereskedés a fehér hollónak számító kocsihoz.