Az Ipsos lapunknak készített felmérése szerint minden hetedik cégnél elmaradt idén az egyébként szokásos karácsonyi parti. Kétharmaduknál saját bevallásuk szerint a válság miatt nem jutott erre forrás, 15 százalékuknál jelentősen lecsökkent a dolgozói létszám, ezért idén nem kívántak ünnepelni, 5 százaléknál pedig úgy döntöttek, hogy az erre szánt összeget inkább szétosztják a dolgozók között.
A cégek további 10 százalékánál pedig nincs különösebb oka a karácsonyi ünnepség elmaradásának, vagy egyébként sem szoktak minden évben ilyen rendezvényt tartani. Mindössze egyetlen cég jelezte, hogy az influenzajárvány miatt nem tartották meg idén az amúgy esedékes karácsonyi partit.
Még szaloncukorra sem futotta
A cégek több mint 90 százaléka ötszázezer forintnál kevesebbet költ a karácsonyi partira, a legtöbben 50-100 ezer forintot szánnak erre – ez persze szorosan összefügg az adott cég méretével is. A válság ez esetben is fontos tényező: a cégek közül, amelyek mégis az ünnepség megtartása mellett döntöttek közel egyharmaddal kevesebbet vagy sokkal kevesebbet költhet idén erre, mint tették az elmúlt évben.
A gazdasági nehézségek érzékenyen érintették az év végi prémiumot is. Csupán a cégek kicsit több mint harmadánál kaptak a munkatársak prémiumot. Bár eleve a cégek egyharmada nem szokott év végén premizálni, további egyharmadnál a rossz gazdasági helyzet rovására írható, hogy elmaradt a kollégáknak juttatott, egyébként szokásos jutalom.
A cégek hetedénél idén a korábbi gyakorlattól eltérve nem kaptak céges ajándékot sem a dolgozók. A válság sok esetben a cégektől a dolgozóknak hagyományosan juttatott szaloncukrot is „megette”. A cégek háromtizede szokta így jutalmazni dolgozóit az ünnepek előtt, több mint egyharmaduk azonban idén nem tudta ezt a juttatást sem biztosítani.
A cégek felének karácsonyfája sincs
A legalább 10 főt foglalkoztató hazai cégek közel felénél rendeztek idén karácsonyi ünnepséget a dolgozók részvételével. A cégek életében a decemberi ünnepekhez kapcsolódóan ez a leggyakoribb ünneplési forma, a munkatársak gyerekeinek szóló Télapó ünnepséget kevesebb, mint a cégek egytizede tartott idén, karácsonyfát pedig 41,9 százalék állított.
A karácsonyi ünnepséget tekintve nagyon színes képet találunk azoknál a cégeknél, ahol futotta erre az idén. Minden második cég jellemzően a megszokott munkakörnyezeten kívül, például egy étteremben vagy szállodában rendezi meg a karácsonyi évzárót. Közel ugyanennyien (42 százalék) azonban a cég irodáit vagy telephelyét részesítik előnyben ebben az esetben is. 1-2 cégnél előfordul azonban, hogy eltérnek ettől a két alternatívától és közösen elutazik valahová a kollektíva (pl. síelni), esetleg egy munkatárs házában gyűlnek össze, vagy, ha a cég mérete megkívánja, színházban vagy sportcsarnokban rendezik meg az eseményt.
Parti, csak munkatársaknak
A karácsonyi ünnepség kifejezetten a jelenlegi alkalmazottaknak szóló belső céges alkalom, csupán minden hatodik-hetedik cégnél nyilatkoztak úgy, hogy a jelenlegi munkatársakon kívül szívesen látják a munkatársak partnerét vagy az üzletfeleket, esetleg a korábbi dolgozókat. Ezt a bensőséges hangulatot erősíti, hogy csupán minden tízedik cégnél adják ki rendezvényszervező cégnek az esemény lebonyolítását, azért többnyire a munkatársak egy csoportja felel.
Maga az ünnepség egyébként a legtöbb helyen (a cégek 80 százaléka) nem hosszabb, mint 6 órás, de nagyon ritka, hogy egy óránál kevesebb időt vegyen igénybe.
részeges kollégák
A karácsonyi partik réme a kapatos kolléga, aki a túlzott mértékű alkoholfogyasztástól nem tudja hol a határ. A válaszadók saját bevallása szerint minden negyedik cégnél (ahol idén is van ilyen rendezvény) fordult már elő az elmúlt években, hogy valaki túl sok alkoholt fogyasztott és emiatt később kellemetlen helyzetbe került a munkahelyén.
A kérdőív anonim online jellegéből fakadóan nincs ok azt feltételezni, hogy ennél a szenzitív kérdésnél a válaszadók eltitkolnák az igazságot (a válaszadóknak nem kell pozitív benyomást tenniük kérdezőbiztosra, mivelhogy a kérdőív online formájából fakadóan önkitöltős). A magyarok közismerten nagy mértékű alkoholfogyasztását tekintve ez az egynegyed tulajdonképpen egészen alacsony eredménynek tekinthető.
Bor, toll, naptár a slágerajándék
Karácsonykor az üzletfelek, partnerek is küldenek egymásnak ajándékot, üdvözlőlapot és kellemes ünnepeket, valamint sikerekben gazdag új évet kívánnak egymásnak. A cégek több mint fele (51,8 százalék) él rendszerint ezzel a gyakorlattal.
Idén azonban a cégek egymás közti ajándékozása is visszafogottabb volt. A cégek kicsit több, mint egyharmada adott vagy küldött az idén karácsonyi ajándékot az üzletfeleknek, partnereknek és minden hatodik cég lemondott erről, bár korábban szokott ilyet csinálni.
Akik megtehetik, a legtöbb esetben (79,8 százalékuk) kisebb értékű ajándékot küldenek a legfontosabb üzleti partnereiknek, például bort (ez igen népszerűnek bizonyult idén), csokit, tollat, naptárat, esetleg, ha a termékportfóliójuk olyan, akkor saját terméket. Ezt követi hattizedük esetében a postai üdvözlőlap, de egyre inkább teret hódítanak az elektronikus jókívánságok is (28,1 százalék). Egyelőre minden huszadik cég ajánl fel jótékony célra valamekkora összeget és értesíti erről az ügyfeleit.
Mindent összevetve a legtöbben (74,4 százalék) 200 ezer forintnál kevesebbet szánnak összesen a partnereknek küldött ajándékokra és üdvözletekre. Azok, akik küldenek ajándékot vagy üdvözletet, a leghatékonyabb eszköznek a fentebbi adatsorral összecsengő módon a kis értékű ajándékot tartják.
a kutatás hátteréről
A kutatásra az Ipsos online vállalati paneljeként működő Üzleti Klubban került sor 2009. december 16-a és 21-e között. A kérdőívre 342 legalább 10 főt foglalkoztató cég első- vagy második szintű döntéshozói válaszoltak. A felmérés cégméret valamint ágazat szerint reprezentálja a minimum 10 főt alkalmazó hazai vállalkozásokat.
Az Ipsos Üzleti Klub egyedülálló online kutatási megoldásokat tesz lehetővé a vállalati szféráról Magyarországon. A 8900 vállalatot tömörítő adatbázis tulajdonos, régió és ágazat szerint reprezentálja a magyar vállalkozásokat. Kutatási célokból a nagyobb cégek (50-249 főt és több mint 250 főt foglalkoztató vállalatok) számarányukon felül találhatók meg a panelben, ami lehetővé teszi átfogó felmérések elvégzését ezen cégek körében is. A panel méretéből fakadóan mélyebb elemzések készíthetők a hazai gazdasággal kapcsolatban.