„Arra számítunk, hogy nem lesz probléma a tranzittal” – mondta Igor Szecsin orosz miniszterelnök-helyettes a RIA Novosztyi hírügynökségnek. Hétfőn orosz részről figyelmeztettek: az Ukrajnával fennálló, a tranzitdíj körüli viták miatt gondok adódhatnak az Ukrajnán át Európába irányuló olajszállításban a Barátság kőolajvezetéken, ami elsősorban Szlovákiát, a Cseh Köztársaságot és Magyarországot érintheti.
Hétfőn este azonban az orosz energiaügyi minisztérium jelezte: létrejött az elvi megállapodás Ukrajna és Oroszország között az európai fogyasztóknak szánt orosz nyersolaj jövő évi ukrajnai tranzitjáról. A megállapodást két napon belül aláírják.
A MOL hétfőn hivatalos tájékoztatást kapott a Transznyefttől arról, hogy az Ukrtransznaftával fennálló tranzitvitájuk miatt január 1-től leállhatnak a kőolajszállítások Szlovákia, Csehország és Magyarország irányába.
Adria-vezeték hátramenetben
Az olajtársaság közleményben számolt be arról, hogy felkészült a helyzet kezelésére: az Ukrajna felől érkező Barátság vezeték esetleges leállását követően az Adria vezeték megfordítása és folyamatos üzemű importba állítása az elsődleges feladat, amely mintegy 25-30 napot venne igénybe.
Az fn.hu megkeresésére a MOL kommunikációs osztályán elmondták: az Adria-vezeték kapacitása elegendően nagy ahhoz, hogy technikai értelemben kiváltsa a Barátság-vezetéket, és az importhoz hazai olajtermelés is társul.
Nincs akadálya tehát annak, hogy a Barátság-vezeték tartós kiesése esetén is kielégítsék a hazai igényeket, az ellátásbiztonság szempontjából nincs ok az aggodalomra – tették hozzá.
Magyarország és Szlovákia fölkészült
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumban szintén megerősítették, hogy Magyarország felkészült az energiaszállítások esetleges megszakadására. A kormány kiemelt figyelmet fordít az ország energiaellátásának biztosítására, folyamatosan figyelemmel kíséri a kialakult helyzetet, valamint a szükséges diplomáciai lépéseket megtette – hangsúlyozta a szaktárca.
Magyarország kezdeményezte, hogy január elején a visegrádi négyek – Csehország, Lengyelország, Szlovákia és Magyarország – Budapesten tartsanak magas szintű energetikai találkozót, ahol felmérik a kőolajszállítások esetleges leállítása kapcsán leginkább érintett tagállamok helyzetét, meghatározzák a szükséges intézkedéseket, és közös álláspontot alakítanak ki.
A hétfői nap folyamán rendkívüli ülést tartott a szlovák nemzetbiztonsági tanács. A megbeszélés után Robert Fico szlovák miniszterelnök úgy nyilatkozott, hogy országa elegendő olajtartalékkal rendelkezik, az idei telet az orosz olajszállítások teljes leállítása esetén is átvészeli az ország.
Ukrajna emelné a tranzitdíjat
Oroszország és Ukrajna között az váltotta ki a feszültséget, hogy Ukrajna szerint az elmúlt években csökkent az országon át Nyugat felé történő orosz olajexport. Keleti szomszédunk ezért azzal a javaslattal állt elő, hogy emeljék a tranzitdíjat. Ukrajna azt is szeretné elérni, hogy Oroszország egyezzen bele a tranzit minimális mennyiségének a meghatározásába is.
A két ország, az olajellátásról szóló, jelenleg érvényes szerződését 1994-ben írták alá. Az Ukrtransnafta ukrán vezetéküzemeltető szóvivője hétfőn azt mondta, hogy a tranzitdíjról „kölcsönösen előnyös megállapodás jött létre a felek között”. További tárgyalások folynak azonban még a minimális tranzitmennyiség megállapításáról. Az ukrán vállalati szóvivő leszögezte, hogy „nem Ukrajna szállítja a kőolajat, hanem Oroszország. Ukrajna mindaddig továbbítja az orosz kőolajat, amíg van mit”.
A Transneft orosz olajvezeték üzemeltető elnöke, Nikolaj Tokarev hétfőn azt mondta, hogy „elfogadhatatlanok” az új ukrán feltételek, amelyek érintik Oroszország olajexportját a Fekete-tenger partján fekvő Juzsnij ukrán kikötőből. Rámutatott arra, hogy ha a kérdésben nem sikerül megállapodni, leáll az onnan történő orosz olajexport. Hangsúlyozta, hogy folynak a tárgyalások és reményei szerint még az év vége előtt le lehet zárni az ügyet.
