A bizonytalanságot mi sem tükrözi jobban, mint hogy idén július 1-jétől elvben már liberalizált lesz a gázpiac, de ténylegesen csak 2008. július 1-jétől válik szabaddá. Nyilvánvalóan ebből a tényből adódóan is inkább a kérdések, mint sem a konkrét válaszok sorjáztak a GasCon 2007 konferencián.
Hogy csak egyet emeljünk ki, de a lakosság számára a legfontosabbat: a gáz árának emelését. A jelenlegi szabályozás szerint egy évben kétszer, január és július elején van mód az árak változtatására, így elvben július elsejétől emelkedhetne a gáz ára, amit a szolgáltatók szorgalmaznának is természetesen. Ezzel szemben viszont Farkas Zoltánné, a Magyar Energia Hivatal (MEH) osztályvetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a tényleges piaci mozgásokat figyelembe véve (ha már szabad lenne a piac) áprilisban és júliusban csökkentés lenne indokolt, amit aztán októberben kellene emelésnek követnie.
Egységes támogatás?
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy miképpen alakul a jövőben a támogatások rendszere. Itt elég talán arra utalni, hogy bár idén nem növekedett a gáz ára, szélsőséges esetben akár 70 százalékkal is emelkedhetett bizonyos háztartások gázszámlája, kizárólag a támogatási rendszer január elsejei megváltozása miatt. Egészen pontosan, mindössze a háztartások ötödében maradt változatlan a gázért, távfűtésért fizetett összeg, 80 százaléknál viszont emelkedett, ha jelentősen eltérő mértékben is – mutatott rá Kőnig Éva, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium képviseletében. Az egyfőre jutó jövedelemtől függő kompenzáció mellett 300 ezer háztartás részesül átlagosan havi 5 ezer forint nagyságú lakásfenntartási támogatásban is. Hosszú távon – Kőnig Éva szerint – nem tartható a költségnemenként külön kezelt támogatási rendszer, véleménye szerint az elmozdulhat az egységes lakástámogatás felé, de hogy mikor, és milyen módon, egyelőre ennek részletei sem ismertek.
A társaságok panaszkodnak
A rendszerből természetesen kihagyhatatlanok a szolgáltató társaságok, amelyek arra panaszkodnak, hogy bár nyilvántartott összeszközállományuk 353 milliárd forint, 2006-ra várt adózás előtti eredményük 10 milliárd forint körül alakul, ami igen sovány profit. Hogy várható így el a társaságoktól, hogy fejlesztésekre, a szolgáltatások színvonalának emelésére költsenek – fogalmazta meg egyik képviselőjük az ágazat gondját, amiben biztos van igazság. Ugyanakkor az is elgondolkodtató volt, amit a MEH osztályvezetője mutatott konkrét társaságok megnevezése nélkül, hogy az öt szolgáltató eredményessége igen nagy szórást mutat. Azon kívül, hogy biztosan lehetnek speciális adottságok, feltételek egy-egy régió kiszolgálásában, óhatatlanul adódik a kérdés, hogy vajon a gazdálkodás hatékonyságában nem lenne-e keresni valójuk a cégek vezetésének.
Lehet, hogy ez egy további bizonytalansági tényező.
