Logisztikai fejlesztésre 2007 és 2013 között mintegy 850 milliárd forint jut – mondta Egyed Géza, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szakállamtitkára kedden Budapesten. Hozzátette: az európai uniós támogatások és a hozzákapcsolódó magyar költségvetési önrész mintegy 100 milliárd forintot tehet ki, és további mintegy 750 milliárd forint várható a magánszféra befektetéseiből.
„A logisztika a magyar gazdaság növekedésének motorja lehet a következő hét évben, amennyiben a becsült és tervezett fejlesztések megvalósulnak, és élni tudunk az Ázsiából az unióba érkező áruk átrakó központi szerepének lehetőségeivel” – hangsúlyozta a szakállamtitkár.
Egyed Géza emlékeztetett: 2006-ban 15,8 millió konténeregységnyi (TEU) áru érkezett Ázsiából Európába, ezen belül Kelet-Európába 1,5 millió TEU, míg a becslések szerint 2016-ra az Ázsia-Európa konténerforgalom több mint duplájára, 34,9 millió TEU-ra nő, ezen belül a Kelet-Európába érkező konténerek száma a hatszorosára, 9,1 millió TEU-ra emelkedhet. „Magyarország fontosságát növeli az a tény is, hogy míg Ázsiából az észak-európai kikötőkbe a tengeren 35 nap alatt jut el egy konténerszállítmány, addig vasúton 16-19 nap alatt. Ezért is fontos a záhonyi vasúti átrakó és logisztikai központ fejlesztése” – emelte ki Egyed Géza.
Ugyanakkor közölte, hogy a térségben legjelentősebb logisztikai vetélytársa Magyarországnak Szlovákia, amely egy alternatív vasúti átrakó, és az ukrán széles nyomtávú vasútvonal Pozsonyig történő megépítését tervezi, ahonnan Ausztria és Németország felé már tudnak közlekedni a nagyobb merülésű uszályok.
