Gazdaság

Utasellátók

Vakációk viszonteladásából tavaly egymilliárd fölötti forgalmat realizált a Startutazás és a Világlátó Kft. A cégek sikere az információ megfelelő tálalásában rejlik.

Építőmérnök fejjel Geri Károly sokáig azt hitte, hogy a héjszerkezetnél nincs bonyolultabb dolog a világon. Ez a meggyőződése egészen addig megmaradt, amíg elhatározta, vállalkozása forgalmát egy utazási szokásokat vizsgáló számítógépes programmal támogatja meg. „Első nekifutásra beletört a bicskánk; nem sejtettem, hogy ilyen bődületes matematikája van az általam megálmodott szoftvernek” – vonja le a tanulságokat a hobbiprogramozó. Nem titkolja, először nyolc hónapig, majd a bedőlt projekt lenullázása után kollégáival újabb egy éven át dolgoztak az ötleten. Főleg azon, hogy következtetéseket tudjanak levonni abból, miként „ugrabugrálnak” a nyaralásukat az interneten szervezők az általuk üzemeltetett két utazási portálon. A cégvezető állítja, a látogatók tekergései olyan mikrovilágokat rajzolnak ki, amelyekből kiderül, mely desztinációk jutnak a közeljövőben le-, illetve felszálló ágba. A valós idejű statisztika azért hasznos, mert a lefoglalt online felületeken a görbék által favoritnak titulált célpontok azon nyomban meg is hirdethetők. Bár július közepén épp Spanyolországnak állt a zászló, a szoftver által rajzolt bonyolult ábrák az idei nyár abszolút győztesének Görögországot jelölték.


Utasellátók 1

Fotó: Lakos Gábor

Amúgy Geri Károly nem követi a tömegízlést: ha teheti, keletnek megy. Így volt ez egyetemista korában is, amikor a Műegyetem építőmérnök hallgatójaként könyvtárpakolással és matek-fizika korrepetálással finanszírozta kalandozásait. A fiatalon kipipált egzotikus helyszínek közül Kína, Nepál, Szíria, Üzbegisztán és Kazahsztán is szerepel az útinaplójában.

A boldog diákévekkel együtt persze a többhetes vakációk is elillantak, s következtek a dolgos hétköznapok. Geri Károly hat évig bírta az építőiparban. Ez idő alatt dolgozott a világ legnagyobb mélyépítő vállalatánál, a Soletanche cégnél, majd a Ferihegyi 2B terminál építkezésén. Később a japán Takemaka kötelékében gyárakat, üzemeket húzott fel, végül a Nokiánál a Vodafone hálózatépítésével búcsúzott eredeti szakmájától.

GERI KÁROLY

■ 37 éves, építőmérnök diplomáját a Műegyetemen, jogi szakokleveles mérnöki végzettségét az ELTE-n szerezte. Feleségével együtt működtetik online utazásközvetítésre szakosodott Startutazás és a Világlátó portálokat.
■ Hobbija: az irodái, az utazás, az óragyűjtés és az órák bütykölése.

FRICZ ZSUZSA
■ 34 éves, az Államigazgatási Főiskolán szerzett igazgatásszervező diplomát, a Janus Pannonius Tudományegyetemen jogász végzettségét szerezte.
■ A férjével, Geri Károllyal közösen vitt két cég, a Startutazás Kft. és a Világlátó Online Szolgáltatók Kft. 26 embernek ad munkát, s 6 irodát is működtet.
■ Hobbija: a gyerekei.

Ebben szerepe volt feleségének, Fricz Zsuzsának is, aki 1998-ban a Geomédia marketingeseként a lapkiadó online tevékenységének kialakításán fáradozott. Az ő ötlete volt, hogy az utazásokat, mindenekelőtt a romlékony last minute utakat, az interneten lenne érdemes hirdetni, hogy bárki gyorsan hozzájuk férhessen. Mivel az ötlet megvalósítására a Geomédia nem vállalkozott, Geriék 2000-ben hozzányúltak a megtakarításaikhoz, s Világlátó néven életre hívták első portáljukat. Ennek 1.0-ás változata amolyan utazási hirdetőoszlopként üzemelt: azok az irodák helyezhették el rajta útjaikat, amelyek nem rendelkeztek saját honlappal. Az ötlet azonban Magyarországon nem bizonyult életképesnek. Akkoriban kevés vállalkozás volt hajlandó fizetni az efféle szolgáltatásért, így a konstrukciót – amelynek reklámozásába 5 millió forintot invesztált a házaspár – a csőd elkerülése végett újra kellett gondolni.

A portál 2.0-ás változata 2002-ben egy másik üzleti modellel hozakodott elő. Ennek lényege, hogy a Világlátó online tevékenysége révén hirdeti a honlappal nem rendelkező, de az internetes megjelenésre fogékony Dohotourist útjait, amely addig klasszikus módon értékesítette saját ajánlatait és további félszáz iroda termékét. Ezúttal tehát már nem hirdetést kellett kiénekelni az utazási irodák szájából: az utakat értékesítették tovább úgy, hogy a szokásos 10-12 százaléknál magasabb jutalékot kaptak. A Geri házaspárnak utazásszervezésre nem volt jogosultsága, ezért vállalkoztak a viszonteladói szerepre. Az együttműködés gyümölcsöző volt; Geriék cége, a Helita Bt. az első évben 54 millió, a másodikban 114 millió forintnyi vakációt forgalmazott.

STARTOLÁS. Noha mindkét fél elégedett volt az eredménnyel, a házaspár az online szolgáltatást offline tulajdonságokkal kívánta felruházni: belvárosi iroda létrehozásában gondolkodtak. Ekkor figyeltek fel arra, hogy a Sanoma Budapest Kiadói Rt. online terméke, a Startlap 2003 tájékán kezd erőre kapni; a Figyelőt is megjelentető finn lapkiadó által életre hívott oldalcsalád egyre népszerűbb lett. „Nekünk látogató kellett, a Sanomának pedig hirdetési bevétel” – vázolja a helyzetet Geri Károly, aki maga kezdeményezte a kapcsolatfelvételt, és sikerült is megállapodniuk. Ezt követően a Helita Bt. neve Startutazás Kft.-re változott, a Sanoma kitette a cég hirdetését a honlapjára, magyarán látogatókat terelt az oldalra, cserébe részesedést kért a forgalomból. A frigy három évét Geri a nagy fejlesztések időszakaként tartja számon. A kapcsolat azért szakadt meg, mert a Sanoma időközben mamutvállalattá duzzadt, Geriék pedig kis cégként nem találták a helyüket a portfólióban. Így Madách téri irodájukkal és nagyra nőtt portáljukkal kiszálltak a közös munkából.

Sarokpontok

■ Saját fejlesztésű szoftverrel kövesd a leendő utas barangolását a portálon
■ Ebből találd ki, mi lesz a következő napok favorit desztinációja
■ Menj elébe a még meg sem fogalmazott igényeknek úgy, hogy hirdetésekkel tálcán kínálod a vágyott úti célt

Az önállósodás felé vezető úton a sokáig szunnyadó Világlátó márkanévre ráhúzták a Startutazás letisztult üzleti modelljét. Ennek lényege: jól strukturált információval, könnyű navigációval, okos keresőmotorokkal behúzzák a látogatót az oldalra úgy, hogy az könnyen átlássa a tömérdek információt, elégedettségében pedig csak innen akarjon vásárolni. „Mi tulajdonképpen az információ tálalásával teremtünk értéket” – húzza alá a cégvezető. A munka eredménye, hogy a 60 utazásszervező vakációit viszonteladó Startutazás Kft. és Világlátó Online Szolgáltatók Kft. komoly pozíciót vívott ki magának a piacon. Az irodában utat foglaló (az utazók 30 százalékát kitevő) turisták piaca repülőjegy nélkül ma 50-70 milliárd forintra tehető, amelyből tavaly egymilliárdnyi csapódott le náluk. A sikerre való tekintettel a házaspár irodákat is nyitott, mert az ügyfelek 40 százaléka továbbra is igényli a személyes találkozást. Így jött létre tavaly a debreceni, az idén pedig a győri, a szegedi és a székesfehérvári bérelt irodájuk.


Utasellátók 2

„Az utazási piacon ma nehéz nagyot gurítani, de Geriéknek sikerült megtalálniuk azt a rést, ahová bekúszhatnak” – mondja Zám Tibor, a Best Reisen vezetője. Ő egyébként az irodabérlés helyett az ingatlanok megvásárlására buzdítana, mondván: ha főbérlőik felmondják a szerződést, az odaszokott vevők nem biztos, hogy követik a céget. Geri Károlynak azonban esze ágában sincs ingatlanvásárlásba fektetni. Inkább az üzletfejlesztésre és a hirtelen megnövekedett cég menedzselésére koncentrál. Pláne, hogy a menedzsment mindössze kétszemélyes: ő felügyeli a háttérszolgáltatásokat, felesége pedig az értékesítést és marketinget intézi. Bár forgalmuk évről évre nő, a sikert nem nagyon érzik, az idei nyáron is csak egy családi nyaralással számolnak. Többre nem jut idejük, amint arra sem, hogy az óragyűjtő és órásműhellyel rendelkező Geri Károly leüljön egy kis bütykölésre. Az órák ugyanis mindig emlékeztetik rá: az idő pénz.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik