A Gazdasági Versenyhivatal korábban megállapította, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. által 2002 júliusában, illetve augusztusában kiírt közbeszerzési pályázatokon résztvevő vállalkozások – a Betonút Rt., a DEBMÚT Rt., az EGÚT Rt., a Hídépítő Rt. és a Strabag Rt. – a versenytörvénybe ütköző megállapodást kötöttek.
A GVH a rendelkezésére álló iratok, nyilatkozatok és egyéb bizonyítékok alapján megállapította, hogy a cégek előzetesen felosztották egymás között, hogy melyik pályázó melyik autópálya-szakasz kivitelezését szerzi meg, illetve hogy a fővállalkozó melyik vállalkozást fogja alvállalkozóként bevonni az összesen 59,91 kilométeres, bruttó 160 milliárd forintos építkezés során. Az áregyeztetésben és a piacfelosztásban megnyilvánuló akarategyezség az eredménytelenné nyilvánítás után fennmaradt a megismételt pályázat során is. Az öt vállalkozásra a GVH által kiszabott bírság teljes összege 7,043 milliárd forint volt, melyet a jogsértő vállalkozások befizettek.
Nehéz a bizonyítás
Az útépítő szakmában ugyan nyílt titok, hogy mindennaposak az egyezségek egy-egy pályázat beadása előtt, és a kölcsönösség jegyében egyszer az egyik, másszor pedig a másik céget „hagyják” nyerni, ám a versenyt korlátozó külön egyezségekre nehéz – a bíróság előtt is megálló – bizonyítékot találni. Sokszor a jog által biztosított lehetőségeiknek a határait kell „kóstolgatniuk”.

Milyen áron épülnek az autópályák? (mti.hu)
A Strabagnál pédáula lefoglalt iratokat készítő cégvezető azzal védekezett, hogy azok az eredményhirdetés után születtek csak meg, illetve, hogy az eredményhirdetés előtt született táblázatok, adatok a végeredményre vonatkozó „tippelések” voltak. A Versenytanács szerint azonban ezek a „tippek” oly mértékben részletesek, hogy számos alvállalkozót is tartalmaztak.
Mi több, egyes nyertes cégek az „előzetes” jegyzetek szerint a vesztes cégeket – versenytársaikat – előre leegyeztetett módon alvállalkozókként szándékoztak bevonni. A védők arra is hivatkoztak, hogy a GVH-nak csak fénymásolatok álltak a rendelkezésére – az eredeti példányok a cég költözése során állítólag eltűntek -, és azok manipulálhatóak.
A bűnös esetek
Az M7-es autópálya Becsehely, Letenye és az M70-es autóút Tornyiszentmiklós-Letenye közötti szakasza 45 milliárd forintos ajánlatával a Strabag Rt.. A Hídépítő Rt.-Betonút Rt. által alkotott konzorcium 65 milliárd forintos ajánlatával az M7-es autópálya Ordacsehi-Balatonszárszó közötti szakasza, és az Egút Rt.-Debmút Rt. M3-as autópálya Polgár-Görbeháza közötti szakaszának megépítése, 18 milliárd forintért.
