Gazdaság

Gyorsabb kiigazítás nagyobb áldozatok mellett

A kormány idei, és jövő évi államháztartási hiányra vonatkozó tervei is nagy valószínűséggel teljesülnek - elemzőnk véleménye szerint. Növekedési kilátásainkat viszont borúsan értékeli szakértőnk, nem kizárva a tartós leszakadás lehetőségét.

Az államháztartás hiányának csökkentése, a hiánycél elérése a 2007-es költségvetési terv elfogadásakor sem tűnt nehézségbe ütközőnek egyes adóbevételek tudatos alultervezése miatt. A tervezetthez képesti jobb pozíció elérése a vártnál nagyobb kifehéredésnek, magasabb inflációnak és az egészségügyi kiadások vártnál erőteljesebb visszafogásának (elsősorban a gyógyszer-gazdaságossági törvény miatt) köszönhető.


Távolabb sokasodó kérdőjelek


A 2008-ra tervezett hiány elérése elsősorban egyes egyszeri kiadási tételek kiesése miatt nem okozhat problémát, azonban távolabbra tekintve sokasodnak a kérdőjelek. 2008 után problémát okozhat a kormány előrejelzésénél kisebb növekedés, a beragadó kamatszintek miatti magasabb kamatteher és a választások közeledése is, amelyek kockázatot jelentenek a vállalt konvergencia programtól való eltérésre.


Idén látványos javulást mutatott fel a külkereskedelem is: az első tíz hónapban egyhatodára, 2,2 milliárd euróról 362 millió euróra csökkent a külkereskedelmi hiány. Ebben egyszeri tételek is sokat segítettek, így az EU gabonaintervenciós készleteinek kivitele közel 600 millió euróval javították az egyenleget. A külkereskedelem javulása azonban részben a kedvező külső konjunktúrának, részben a belső fogyasztás visszaesésének köszönhető.


Eltérült inflációs pálya


Az inflációs pálya azonban a nyár végétől markánsan eltért a korábbi várakozásoktól. Míg a kiigazítások egyszeri ársokkjainak kiesése a bázisból, valamint a gyenge belső kereslet automatikusan kedvezett volna a dezinflációnak, a globálisan jelentkező élelmiszerár-sokk és megugró olajárak az infláció újabb emelkedését okozták az év végére.


Noha 2008 elején a bázishatások (januári háztartási áremelések, a vizitdíj februári bevezetése stb.) kiesése miatt további dezinfláció várható, a dezinfláció mértékét korlátozzák az újabb jelentős év eleji hatósági áremelések. Távolabbra tekintve pedig jelentős kockázatnak tekinthetők a gázárak alakulása, az élelmiszerár-robbanás továbbgyűrűzése az alkoholtermékekbe, vendéglátói és menzaárakba, a MÁV és Volán tarifák elmaradt emelése, de a legjelentősebb kockázat az ún. másodlagos infláció megjelenése, amit elsősorban a bértrendek és a piaci szolgáltatások árai mutatnak.


2008 végére azonban az élelmiszerárak esetleges korrekciója okozhat javulást. A szaporodó inflációs kockázatok miatt az MNB 3 százalékos célkitűzése tovább tolódhat.


Leszűkült monetáris mozgástér


Az infláció – és külső tényezők, mint az amerikai másodlagos jelzálogpiaci válság – hatására az MNB kamatpályája is eltért a korábbi várakozásoktól. A monetáris politikai döntésekben önmagukban nem okozott változást a jegybank vezetőségének kicserélődése, mivel a monetáris politikai mozgástér rendkívül leszűkült.


Változást legfeljebb az egyes szavazások összetételében, a szigorúbb hangvétel mérséklődésében, a kommunikációban lehet tapasztalni. A jelentőssé váló felfelé mutató inflációs kockázatok miatt a korábbi feltételezéseknél jóval lassabb kamatcsökkentési ciklus várható, amennyiben az inflációs célkitűzés további halasztásra kerül, a kamatcsökkentés rombolná az MNB hitelességét.


Lekonyult növekedés


A legnagyobb csalódást azonban alighanem a GDP növekedése okozta. Várható volt, hogy a költségvetési restrikció, az egészségügy és az oktatás csökkenő teljesítménye, a visszaeső reálbérek csökkentik a belső fogyasztást, valamint a beruházások élénkülésére sem lehetett számítani, így nem volt váratlan, hogy a gazdaságot szinte kizárólag az exportra termelő ipar tarja növekedésben.


A katasztrofális mezőgazdaság teljesítmény nem volt előre jelezhető, ami nagyrészt magyarázza a várakozásokon aluli gazdasági növekedést.



Gyorsabb kiigazítás nagyobb áldozatok mellett 1

Azóta kiderült, hogy a 3. negyedéves növekedés csak 0,9 százalék volt


A negyedik negyedévben bázishatások miatt kissé élénkülést mutathat a növekedés, amely várakozásaink szerint továbbra is elmarad a 2 százaléktól, így a teljes éves növekedés 1,5 százalék lehet. Jövőre az első negyedévben még gyenge növekedést várunk – az idei első negyedév (2,8 %) magas bázisa miatt – , azt követően pedig fokozatos, de lassú gyorsulás várható, így jövőre 2,5 százalékos növekedésre számítunk.


Tartós leszakadás?


Középtávon azonban korlátozhatja a növekedési kilátásokat a gyengülő külső konjunktúra és a hazai gazdaság magas adóelévonás és kamatok miatti gyenge versenyképessége, így a potenciális növekedés 3-3,5 százalék között lehet, ami elégtelen a gyors felzárkózáshoz és a tömeges munkahelyteremtéshez, ami a kiigazítások rossz szerkezetét is tükrözi. A monetáris politika azonban a korlátozott mozgástere miatt nem tud hozzájárulni a növekedési kilátások javításához, így hazánk leszakadása az új EU tagállamokhoz képest tartóssá válhat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik