Leonov Péter, a Malév vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a légitársaság szervezeti átalakítása, a kereskedelmi terület megerősítése, valamint a költségcsökkentési lépéseknek köszönhetően jövőre várhatóan már 1,5 milliárd forint körülire csökken az üzemi szintű veszteség.
Ismertette, hogy az idén októberben az utasok száma 8,5 százalékkal, novemberben pedig 16,3 százalékkal bővült, ezen belül a business utasoké 18, illetve 14 százalékkal nőtt. A helykihasználtsági mutató, a load faktor novemberben 8,6 százalékponttal volt magasabb, mint egy éve.
A oneworld-tagságnak köszönhetően jóllehet a közeljövőben is számolnak az utasok számának további bővülésével, de a hosszú távú fejlődés biztosítása érdekében a Malévnek új piacok, elsősorban az orosz piac felé kell nyitnia Leonov Péter szerint. „Ez első lépésként a moszkvai járatok frekvencianövelését jelenti, és nem elsősorban új desztinációkat” – mondta, hozzátéve, hogy ennek a lehetőségét is vizsgálják, ám előbb a cég gazdasági helyzetét kell stabilizálni.
A költségek csökkentéséhez a flottaátalakítás is hozzájárul. Bár a vevőjelölt nevét Leonov Péter nem árulta el, ám jó esélyt látott arra, hogy a négy Bombardier repülőgépet hamarosan eladja a cég, így a nyári menetrendet már ezek nélkül állítják össze. A kieső gépeket a meglévők átcsoportosításával helyettesítik az első időkben, majd ha szükséges, 1-2 gépet lízingelnek.
A Malév-flotta Fokker gépei Leonov Péter szerint legalább 2010-ig közlekednek, és ezt követően elképzelhető, hogy a helyüket Szuhoj típusú repülők foglalják el.
A flottaátalakítás keretében dönteni kell a hosszú távú Boeing gépek sorsáról is, mivel a jelenlegi megoldás nem tekinthető véglegesnek. A Malév jelenleg a téli menetrendben szünetelteti New York-i és torontói járatait, hosszú távra csak Bangkokba repül. Az egyik széles törzsű Boeing gépet bérbe adták egy omani légitársaságnak személyzettel együtt, ami mintegy 500 millió forintos pluszbevételt jelent a légitársaságnak.
Leonov Péter hangsúlyozta, hogy a Malév középtávú, hatékonyságnövelő programjának már mutatkoznak kedvező jelei. Példaként említette, hogy 2006-hoz képest a meghozott intézkedéseknek köszönhetően az idén 2 milliárd forinttal növekednek a bevételek és 1,3 milliárddal csökkennek a kiadások. Jövőre – ugyancsak 2006-hoz képest – már 8 milliárd forintos bevételi többlet várható, és 7 milliárd forinttal csökkenhetnek a kiadások.
A reMAke-nek nevezett hatékonyságnövelő program elkerülhetetlen eleme a létszámcsökkentés – ismerte el Leonov Péter, ez azonban, mint mondta, egyetlen területen sem éri el a 9 százalékos mértéket, és lesznek olyan területek is, ahol a létszám nem csökken. A létszám-optimalizálás mintegy 900 millió forintos egyszeri kiadással jár, és évente 1,2 milliárd forintos költségmegtakarítást eredményez. A költségcsökkentő tényezők közé sorolta még a vezérigazgató a külképviseletek racionalizálását, a vezetői juttatások visszafogását, illetve azt, hogy egy nagy légügyi biztosítóval szerződve, mintegy 400 millió forinttal tudta csökkenteni a légitársaság a biztosítási kiadásait.
A kerozin árának drágulásával összefüggésben Leonov Péter elmondta, hogy az idei tervek összeállításánál számoltak ekkora emelkedéssel, így határidős ügyletekkel mérsékelték a többletkiadásokat. Ugyanakkor több olyan intézkedést is bevezettek, amelyek üzemanyag megtakarítással járnak – fűzte hozzá.
