A piackutatók tapasztalatai szerint a kereskedelem koncentrációjának, a modern bolttípusok előretörésének, és az ezzel járó akcióknak köszönhető az átlagos fogyasztói árak stabilitása, sőt némi csökkenése.
Az ACNielsen által felmért élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma értékben 7 százalékkal 1000 milliárd forint fölé, a háztartási vegyiáruké 5 százalékkal nőtt tavaly. A bolttípusok közül élelmiszernél a diszkontok és a hazai láncok növelték piaci részesedésüket az önálló kis boltok rovására. A háztartási vegyiárunál a drogériák és a diszkontok erősítették piaci pozíciójukat. Itt viszont a hazai láncok és az önálló kis boltok részaránya csökkent 1-1 százalékponttal.
Az ACNielsen által felmért 86 élelmiszer kategória együttes évi forgalma meghaladja az 1050 milliárd forintot.
Élelmiszerből a kiugróan legnagyobb növekedést a mélyhűtött, félkész, rántanivaló sajtból regisztrálták, 131 százalékkal, de forgalma még így sem érte el a fél milliárd forintot. Utána az energia- és sportital következik 43, a jégkrém 35 és a jegeskávé 34 százalékos növekedéssel. Az energia- és sportital, valamint a jégkrém a diszkont csatornában bővült saját márkás kínálatnak és az alacsonyabb áraknak köszönheti az emelkedést. A mélyhűtött termékek gyorsütemű növekedésének fő oka szintén a diszkontok saját márkás offenzívája – jegyzik meg.
Az ACNielsen által vizsgált 57 háztartási vegyiáru kategória együttes évi forgalma meghaladja a 250 milliárd forintot. A legnagyobb forgalmú mosópor piaca értékben 6 százalékkal bővült. A sorrendben következő toalett papíré és nadrágpelenkáé 9-9 százalékkal, a dezodoré és az általános tisztítóké 6-6, az öblítőé 11, a tusfürdőé 6, a samponé 4, a fogkrémé 1, a mosogatószereké pedig 3 százalékkal
.
A háztartási vegyiáru értékben mért forgalmából a hipermarketek 38 százalékkal, élelmiszerből 28 százalékkal részesedtek 2005 november-2006 október között. A közlemény megjegyzi, hogy ezek az arányok csak minimálisan növekedtek, mivel az újabban nyitott üzletek a korábbi évekhez képest kisebb alapterületűek.
