Gazdaság

Kóka 1000 kilométer gyorsforgalmi utat ígért

Tavaly és az idén 270 kilométernyi új gyorsforgalmi út épült, illetve épül Magyarországon, s az év második felében az autópálya és gyorsforgalmi úthálózat teljes hossza meghaladja az 1000 kilométert - mondta Kóka János kedden Dunaújvárosban.

A gazdasági és közlekedési miniszter tárgyalt a térség nagybefektetőivel – többek között a Dunaferr és a Hankook vezetőivel -, megtekintette a júliusban átadásra kerülő új Duna-hidat, és sajtótájékoztatón számolt be az M6-os autópálya továbbépítésének tervezett üteméről. Az utóbbi öt évben Magyarország megduplázta a gyorsforgalmi úthálózat hosszát. „Ebben az öt évben a magyar adófizetők mintegy 1000 milliárd forintot, a nemzeti össztermék 4-5 százalékát fordították autópályaépítésekre.”

Olcsóbb lett az építés

Elmondta, az autópályaépítés az egyik legjobban megtérülő infrastrukturális befektetés, amely vonzza a beruházókat. Hozzátette: dunaújvárosi tárgyalásán is arról győződött meg, hogy a legjobb munkahelyteremtési és országfejlesztési eszköz a gyorsforgalmi utak, a vasút és a kikötők fejlesztése. Emlékeztetett rá, hogy az utóbbi 1-1,5 évben 40 százalékos árcsökkenést sikerült elérni a gyorsforgalmi úthálózat kivitelezésénél.

A miniszter szólt az M6-os autópálya továbbépítésével kapcsolatos tervekről. Az M6-os érdi tető-Dunaújváros közötti, tavaly átadott 59 kilométeres szakaszát, észak felől az M0-sal, a jövőre átadásra kerülő M0 – érdi tető közötti 11 kilométeres autópálya szakasz köti majd össze. Eredményeként az M0-tól Dunaújvárosig autópályán lehet közlekedni – mondta a miniszter. Ezzel párhuzamosan megindult az M0 déli szakaszának fejlesztése is, amelynek eredményeként a jelenlegi kétszer két sávos pálya három sávossá bővül. A következő nagy feladat az M6-os autópálya építésének déli irányban történő folytatása lesz.

Ennek végső célja, hogy teljes hosszában megépüljön Budapestről délre az 5/c nemzetközi közlekedési folyosó nyomvonalába eső gyorsforgalmi úthálózat szakasz, továbbá, hogy 2010-re az Európa kulturális fővárosa rendezvénysorozatra Pécs számára gyorsforgalmi összeköttetést biztosítson.

A horvátokkal egy időben

Az M6-os Dunaújváros-Szekszárd közötti 62 kilométeres szakaszát 2010 első felében tervezik átadni – mondta a miniszter. A következő fázis, a Szekszárd-Bóly közötti 49 kilométeres és az M60 Bóly-Pécs – pécsi bekötéssel rendelkező – 30 kilométeres autópályaszakasz forgalomba helyezését 2010 tavaszára tervezik.

Az M6-os legdélebbi, Bóly-országhatár közötti, 19 kilométeres szakasza pedig akkorra készül el, mire a horvát autópálya-építők is a határra érnek. Az új Duna-híd keleti oldalán a forgalom elvezetését az 51-es főút Dunavecsét elkerülő szakasza fogja majd szolgálni.

A 2013-ig elfogadott fejlesztési program tartalmazza az 51-es főút Solt elkerülő szakaszt is, s a távlati M8-as autópálya első építési ütemének tekintett kétszer egy sávos út pedig ugyancsak a következő hétéves program keretében épül majd fel – mondta Kóka János.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik