Kevés ismertebb márka létezik a világon, mint az amerikai Smith & Wesson. Ám az ikonikus fegyvergyártó cég neve egy ideje egészen meglepő termékeken is felbukkan. A hétvégi vadászatból hazatérők Smith & Wesson férfikölnivel illatosíthatják magukat, miután a frissen lőtt húst elhelyezték a fából készült, Smith & Wesson Magnum típusú füstölőben. A 2004-ben hivatalba lépett Michael F. Golden vezérigazgató irányítása alatt a vállalat a márkabővítés mintájává vált. Az újdonságok többsége, így a puskák és a pisztolyok, közel vannak ugyan a gyökerekhez, a licenctermékek azonban látványos tanújelei annak, hogy a 155 éves társaság irányt váltott.
Az újfajta gondolkodás impozáns számokban tükröződik. Golden érkezése előtt a cég minimális nyereséggel működött, ám a legutóbbi üzleti évben az árbevétele 27 százalékkal, 160 millió dollárra, az adózott eredménye pedig 66 százalékkal, 9 millió dollárra nőtt. Nem meglepő, hogy részvényárfolyama az elmúlt tizenkét hónapban több mint a kétszeresére emelkedett.
A Smith & Wesson pisztolyait Clint Eastwood és a Piszkos Harry-filmek hozták igazán divatba.
MÁRKA PARLAGON. Mielőtt a vállalathoz csatlakozott, Golden semmit sem tudott a fegyverekről. Levezényelte viszont a Black & Decker ipariszerszám-üzletágának expanzióját, majd ő lett a szintén szerszámokat gyártó Stanley Works értékesítési és marketingfőnöke. A Massachusetts állambeli Springfieldben működő Smith & Wesson ugyan mindig is domináns név volt a maroklőfegyverek piacán – különösen miután Clint Eastwood egy Smith & Wesson Magnummal lövöldözött a Piszkos Harry-filmekben -, de évtizedeken át szinte semmi egyebet nem is gyártott. A marketingfelmérések azt mutatták, hogy a fegyvertulajdonosok szívesen vásároltak volna a cégtől vadászpuskákat, lőszereket, sőt, még biztonsági riasztókat is. Ennek csak egy akadálya volt: ilyen termékek nem szerepeltek a kínálatában. A vállalat emellett szinte teljesen kiszorult a rendőrségi és katonai lőfegyverek piacáról is, mert nem tartott lépést a technológiai változásokkal. Egy időben az amerikai rendőrség 95 százalékban a Smith & Wessontól szerezte be fegyvereit, ám 2004-re ez az arány 10 százalékra zsugorodott. „Volt egy nagyszerű márka, amellyel nem csináltak semmit. Most az a dolgunk, hogy újradefiniáljuk az üzletet” – mondja Golden.
Érkezése után az új vezérigazgató gyorsan nekilátott az új termékekre épülő márkabővítésnek, ahogyan azt a Black & Deckernél is tette. Tavaly a cég piacra dobott egy sörétes vadászpuskát, és felpörgette a nagyrészt erős műanyagból készülő, kifejezetten a rendőröknek szánt könnyű pisztolyok gyártását. A 2005 elején még gyengülő lőfegyvereladások az utóbbi négy negyedév mindegyikében több mint 40 százalékkal nőttek.
A Smith & Wesson felvásárlással is erősített, amikor januárban 70 millió dollárért megvette a vezető puskagyártók közé tartozó Thompson/Center Arms céget. Az ügyletet az motiválta, hogy az úgynevezett hosszú lőfegyverek piacának éves forgalma 1,1 milliárd dollár, míg a maroklőfegyverek kiskereskedelmének értéke ennek csupán a fele. Golden abban is bízik, hogy a Thompson puskagyártási tapasztalatát kihasználva új szegmenseket hódíthatnak meg.
A Smith & Wesson mind a folyó, mind a következő pénzügyi évre legalább 40 százalékos árbevétel-bővülést vár. „Sportboltok vezetőitől azt hallom, hogy nem tudják elég gyorsan beszerezni az új fegyvermodelleket. Valahányszor a részvény gyengül egy kicsit, igyekszünk is vásárolni” – mondja Thomas Barry, az 1,3 millió részvényt birtokló Bjurman, Barry & Associates alap befektetési igazgatója.
A társaság legnagyobb esélye a hadseregnek való szállítás. A Pentagon ugyanis azt tervezi, hogy a maroklőfegyverek terén átállnak a 45-ös kaliberre, ahol a Smith & Wesson az egyeduralkodó. A megrendelés értéke elérheti a félmilliárd dollárt.