Június óta egyezkednek a Volánok a nekik járó költségtérítések kifizetéséről. A költségvetésből autóbuszos társaságoknak erre a célra az idén csaknem 50 milliárd forint jut.
A cégek számításai szerint azonban a csaknem hatezer idei menetrendszűkítő intézkedés, a veszteséges vasúti mellékvonalakon a közszolgáltatások májusi átvétele és az év végéig várható 8,8 százalékos utasszámcsökkenés mellett ennél legalább 5,5 milliárd forinttal többre lenne szükség. Jövőre pedig újabb 8,3 milliárd forint plusz költségtérítés kellene.
A társaságok teljes eladósodásához vezető folyamatot azonban lelassíthatná, ha az idei megtakarításaiból a MÁV-ot 60 milliárd forinttal megsegítő kormány a vasút feladatait tavaly 14, az idén várhatóan 21 mellékvonalon átvállaló autóbuszos cégeknek legalább az utasoknak adott kedvezményeket megtérítené. Már csak azért is, mert a volános számítások szerint a költségvetés éppen az utazási kedvezmények rendszerének átalakításán 18-20 milliárd forintot spórolt meg a MÁV-GYSEV-Volán hármasnál.
