Gazdaság

Alkalmazkodás a klímaszigorhoz

Az energetikai cégek felkészülési időt kérnek, a gépjárműgyártók és a légi közlekedési szektor szereplői uniós szinten alkudoznak az éghajlatvédelmi intézkedések szigorítása miatti pluszköltségeik miatt – írja a Világgazdaság.

A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium augusztus végéig várja a kormány, a gazdasági szervezetek, a tudományos testületek, valamint a civil zöldszervezetek véleményét a Nemzeti éghajlat-változási stratégia (NÉS) véglegesítéséhez.

Legfontosabb célkitűzései közé tartozik, hogy 2025-re 16–34 százalékkal csökkentené a légkör felmelegedését okozó gázok kibocsátását. További intézkedésekre lesz szükség a víztakarékos mezőgazdasági művelési módok elterjesztéséhez, valamint a megújuló energiaforrások részarányának a növelése érdekében, miközben a biztosítási termékek újragondolására is fel kell készülni.

Valaska József, a Mátrai Erőmű (ME) Zrt. igazgatóságának elnöke elmondta: ha az erőművek nem kapnak elegendő időt az emissziócsökkentési célok teljesítésére, akkor külső kvótavásárlásokra kényszerülnek, amely pluszköltségeket s ez közvetve fogyasztóiár-emelkedést okoz. A másik megoldás az áramtermelés visszafogása, amely viszont elbocsátást eredményezne a cégeknél.

Az európai hagyományos légitársaságokat tömörítő szervezet, az AEA tagjaként a Malév a mellett van, hogy elsősorban technológiai és infrastruktúra-fejlesztéssel, valamint üzemeltetési eljárások javításával kellene a szén-dioxid-kibocsátás kívánt csökkentését elérni, s csak végső esetben szabad gazdasági szabályozó eszközökhöz nyúlni. Kedvező az éghajlatvédelmi politika szigorodása a bioüzemanyagot gyártó cégek számára. Az EU 2010-ig a teljes üzemanyag-felhasználásának legalább 5,75 százalékát, 2020-ig 10 százalékát váltaná ki bioüzemanyagokkal.

Várhatóan növekedni fog az alternatív tüzelőanyaggal közlekedő vagy hibrid hajtású gépjárművek piaci részesedése is, ám ahhoz, hogy ez a gépjárműipar szén-dioxid-kibocsátását érezhetően csökkentse, költségvetési támogatásra lenne szükség – közölte Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. elmondta: Svédországban az alternatív meghajtású gépjárművek után nem kell adót, illetve – EU-n kívüli import esetén – vámot fizetni, s tulajdonosa a parkolási díj és az autópálya-matrica vásárlása alól is mentesül.

Vannak mások is, akik üzletet látnak a klímapolitika szigorodásában: a napokban indul útjára a K&H Öko Alap, amely alternatív energiával, vízkezeléssel és a klímaváltozás kedvezőtlen hatásainak a leküzdésével foglalkozó társaságok részvényeibe fektet majd. A K&H Öko Alapok Alapjának forgalmazása a tervek szerint augusztus 1-jén kezdődik.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik