Nem nagyon létezik ma már olyan termék a világon, amelyet ne lehetne az interneten megvásárolni. Az élelmiszertől kezdve a ruházati, illetve elektronikai cikkeken, könyvön, repülőjegyen vagy különféle szolgáltatásokon keresztül a kontaktlencséig bármi beszerezhető a világhálón. Bár sokan kipróbálták már az online vásárlást, viszonylag kevesen élnek a lehetőséggel napi vagy heti rendszerességgel.
Ez azonban hamarosan megváltozik, legalábbis ezt állítják a szakemberek. A Visa Europe megbízásából készített vizsgálat előrejelzése szerint 2012–2015-re a kiskereskedelmi forgalom körülbelül a húsz százaléka az interneten bonyolódik majd. A vásárlási szokások alakulása persze nem jelenti azt, hogy a virtuális boltok rövid időn belül kiszorítanák a piacról a jól megszokott „tégla” üzleteket. A Centre for Retail Research kutatása szerint egyelőre a kereskedők gondolkodásmódja változik, akik felismerve azt, hogy a világháló már nemcsak az informálódás, hanem egyre gyakrabban a vásárlás színterévé válik, különféle technológiai újításokkal próbálják majd tartani a lépést a kor igényeivel.
Előnyben az utalvány
A magyar internethasználók 82 százaléka vásárolt már valamit a világhálón: legtöbben könyvet vettek, majd a hardver, a ruházati cikk, illetve a szórakoztatóelektronikai eszköz következik.
A fizetési módok közül az európai válaszadók többsége a hitelkártyát részesíti előnyben, csaknem fele-fele a PayPal online fizetési rendszert, valamint a bankon keresztüli utalást. Ezzel szemben Magyarországon legkedveltebb a pénz utalvánnyal való elküldése, ez megelőzi az utánvétet és a készpénzes fizetést, s csak ezután következik a banki átutalás.
Amikor a Nielsen piackutató vállalat két évvel ezelőtt világszerte felmérte az internetes vásárlási szokásokat, akkor földünk lakóinak mintegy tíz százaléka, szám szerint 627 millió ember vásárolt a világháló révén. Azóta az online vásárlók aránya 40 százalékkal, körülbelül 875 millióra emelkedett.
Ennek ellenére a The Store of the Future – 2012–2015 elnevezésű kutatásban részt vevő kiskereskedők több mint egynegyede a hagyományos boltok számának csökkenését várja, és hetven százalékuk gondolja azt, hogy az üzletek „formátuma” megváltozik. Elképzeléseik szerint egyebek mellett a boltokban elérhetők lesznek bizonyos számítógépes, illetve internetes információs rendszerek, s ezek segítségével nemcsak a polcokon található termékekről lehet majd számos adatot lekérni, hanem a vásárlókról is.
A hűségkártya elterjedtebbé, szerepe pedig hangsúlyosabbá válik. Kiváltásával az üzletek, üzletláncok hozzájutnak ügyfeleik bizonyos személyes adataihoz, ez pedig azt teszi lehetővé, hogy testre szabott ajánlatokkal keressék meg a fogyasztókat.
Változás várható a fizetőeszközök terén is, annál is inkább, mivel a kutatásból kiderült: az európai kiskereskedők nagy része nyitott az új megoldásokra. A ma használatos különféle bankkártyák mellett új típusú plasztikok megjelenését jósolják a szakemberek, és nem lesz kuriózum a mobiltelefonon keresztüli fizetés sem.
A kisebb boltok esetében nem annyira az árukészlet felhalmozása, sokkal inkább szolgáltatásaik, valamint (webes) információs rendszereik fejlesztése lesz kifizetődő. Szükség is lesz erre, mert az előrejelzések szerint 2012–2015-re a fogyasztók 71 százaléka tájékozódik majd vásárlás előtt az interneten. A megkérdezett kiskereskedők hatvan százaléka gondolja úgy, hogy az üzletek internetes oldalait elsődlegesen vásárlásra használjuk, és csupán egyötödük vélekedik úgy, hogy inkább informálódás céljából böngésszük majd ezeket.