Gazdaság

Új szuperszonikus repülő

Amióta leállították a Concorde repülőgépeket, egyetlen légitársaság sem üzemeltet szuperszonikus járatokat, pedig a például New York-London távolságot két-három óra alatt megtévő gépre lenne kereslet.

Ezért is fejlesztenek ilyet japán és francia mérnökök – ám míg ez a kezdeményezés egy 300 férőhelyes gép előállítását célozza, addig a Lockheed Martin mérnökeinek új elképzelése szerint jobban elkelhet a piacon egy kisebb, de luxusszolgáltatásokat nyújtó szuperszonikus repülő. A Quiet Supersonic Transport (Csöndes Szuperszonikus Szállítóeszköz) elnevezésű jármű mindössze 12 személyes lesz, és amellett, hogy a legkifinomultabb igényeknek megfelelő kényelmes üléseket, bártermet és irodákat is kínál utasainak, olyan technológiákkal rendelkezik majd, amelyek mérsékelik a hangsebesség túllépése miatt fellépő hangrobbanás erejét.


Új szuperszonikus repülő 1

A mintegy 6 ezer kilométeres hatótávolságú – mondjuk egy Chicago-Róma út megtételére képes – új gép hossza fele lesz a Concorde-énak, és attól eltérően nem az orr kialakításával csökkenti a hanghullá-mok összecsapódásából kialakuló dörejt. Ez a gép inkább szárnyak és a farok különleges aerodinamikai tervezésének köszönhetően lesz csendes. Emiatt pedig szuperszonikus üzemmódban akár 10 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint lassabban repülve. Mivel pedig a tervek szerint a legszigorúbb zajkibocsátási követelményeknek is megfelel majd, korlátok nélkül röpködhet a világ repterein, és akár lakott területek fölötti légi folyósokat is igénybe vehet, ami vonzóvá teheti használatát. A fejlesztők így 2020-ra 300-400 gép megrendelésére számítanak; az első járatot 2014-ben indítanák, valószínűleg a New York-Los Angeles vonalon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik