Belföld

A paksi atombiznisz a rohadó metrókocsiknak is jót tehet

3-as-metro(960x640)(3).jpg (3-as metró)
3-as-metro(960x640)(3).jpg (3-as metró)

A tízmilliárd eurós atomüzlethez kapcsolódva révbe érhet az M3-as metró felújítása, amely „mindössze" 150 milliós biznisz lehet – írja a Népszabadság.

A legmagasabb szinteken, azaz Orbán Viktor miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök között is szó eshetett a metrószerelvények cseréjéről – tudta meg kormány közeli forrásokból a Népszabadság.

Tarlós már kérte

A kormányfő ugyanakkor a Kossuth rádió 180 perc című műsorában pénteken a paksi atomreaktor-üzlet kapcsán azt mondta, a hamarosan a parlament elé kerülő orosz–magyar megállapodás semmilyen más üggyel, így a gázszállítással sincs összekötve.

Tarlós István főpolgármester már tavaly augusztusban levélben kérte Németh Lászlóné fejlesztési minisztert, hogy a 3-as vonal szovjet/ orosz gyártmányú „kritikus” műszaki állapotú szerelvényeinek felújítására, „újraépítésére” vonatkozó beszerzést mentesítse a közbeszerzési törvény alól, lévén a „gördülőállomány modernizációja” alapvetően „biztonsági szempontok miatt” nem várhatja ki a közbeszerzési eljárások „időtávját”.

Elmaradhat az uniós támogatás

Bár a főváros eredetileg csak a meglévő orosz szerelvények teljes rekonstrukciójára kért volna ajánlatot, az orosz fél teljesen új szerelvényeket is szállítana, méghozzá igen jutányos áron.

A 2007-ben kifejlesztett, 2009 óta sorozatgyártásban lévő szerelvények gyorsan leszállíthatók, ráadásul jól illenének a meglévő alagutakba és rendszerekhez. Sőt a gyártó bizonyos feltételek mellett még előfinanszírozást is vállalna.

A kocsik felújításának költségét 65-75 milliárdra becsülik, az új kocsik beszerzését ennek legalább a duplájára. Az orosz beszállítóval történő esetleges szerződéskötés komoly szépséghibája, hogy ebben az esetben a főváros elesne az uniós támogatástól, mivel ehhez nyílt közbeszerzési pályázatot kellene hirdetni, amelyen elvileg bárki indulhatna.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik