Gazdaság

Fényezőműhely?

A március közepe óta tevékenykedő stáb­tagoktól a kormányzati kommunikáció új mederbe terelését várja a kormányfő. Az irány még kérdéses.












Fényezőműhely? 1


Fényezőműhely? 2

Fényezőműhely? 3
Gál J. Zoltán és Gyurcsány Ferenc. Az üzleti szférából erõsítettek. Fotó: MTI
Fényezőműhely? 4

Miközben az új szóvivő kiválasztásában amatőr hibákat követett el a kormány, a kommunikációval foglalkozó kabinetet nagyvállalati marketingosztályra hajazó módon szervezte meg. Annak vezetésére az eddig is a kommunikációs területért felelős Gál J. Zoltán államtitkárt kérte fel a miniszterelnök.

Baráth Pétert, a Publicis Hungary Reklámügynökség ügyvezető igazgatóját stratégiai kommunikációs főigazgatónak, azaz stratégának szerződtették. Az ő feladata lesz a kormány rövid (2-3 hónapos) és hosszú távú (2-3 éves) kommunikációjának megtervezése. A reklámszakmában elsősorban ügyfélkapcsolatokkal foglalkozó szakemberről kollégái is tudták, hogy mindig is volt affinitása a politikai kommunikációhoz, nyilván családi okokból is: apja Baráth Etele szocialista politikus, volt tárca nélküli miniszter.

A köztudottan nehezen irányítható kormányfő mellé forrásaink szerint olyan embereket kerestek, akik készek végrehajtani Gyurcsány Ferenc „percenként kipattanó” ötleteit, ám ha kell, ellent is tudnak neki mondani. Az evidenciaként kezelhető, hogy a kormányfő továbbra is erőteljesen beleszól majd a kommunikációba, olyannyira, hogy az új szakemberek kiválasztásában is tevékenyen része volt.









Fényezőműhely? 5


A stáb


– Gál J. Zoltán, a kommunikációval foglalkozó kabinet vezetője, megbízott szóvivő (politikai ügyek)


– Pimper Richárd, Gál J. Zoltán helyettese (operatív feladatok)


– Tóth András szakpolitikai igazgató


– Baráth Péter stratégiai kommunikációs főigazgató (kommunikációs stratégia)


– Kirsch Zsuzsa, a marketing-kommunikációs részleg irányítója (tenderek, események, rendezvények)


– Rózsa Gyöngyi pr-igazgató (civil szervezetek, vidéki sajtó, pr-stratégia)


– Gyurkovics Tamás, a kommunikációs igazgatóság vezetője

Fényezőműhely? 5
Fényezőműhely? 4

REKLÁMAKCIÓ. A kabinetben a McCann Erickson reklámügynökségtől érkező Kirsch Zsuzsa képviseli még a reklámszakmát. Az eddig kreatívigazgatóként dolgozó Kirsch feladata lesz a tenderek kiírása és lebonyolítása, azaz a kormányzati kommunikáció összes fizetett megjelenése a médiában. A kabinet eddig középszinten kezelte a reklámmegrendeléseket, a marketingkommunikációs részleg kialakítása régi hiányt pótol. Annál is inkább, mert 2007. június 30-ával lejár az előző kormányzati tender időszaka, és a költségvetés szerint az azt követő két évben kétszer 1,5 milliárd forintra írhat ki közbeszerzési eljárást a kabinet.

Nincs kormányzati előzménye a frissen igazolt Rózsa Gyöngyi pr-igazgató területének, ennek eddig nem volt külön felelőse a kommunikációs csapatban. A GGK Direct pr-igazgatói posztjáról érkező szakembertől azt várják, hogy jó képet mutasson a kormányról az embereknek. Hozzá tartozik a vidéki sajtó kezelése, a civil szervezetekkel való kapcsolattartás, továbbá az, hogy kialakítsa a kormány – eddig nem igazán tudatos – pr-stratégiáját. Információink szerint átalakul a kormányszóvivői iroda is: ezt a leendő szóvivővel együtt szűk, két-három fős stáb alkotja majd, míg a sajtómegkeresésekkel külön sajtóiroda foglalkozik.

A gárdából azonban – Demcsák Zsuzsa kijelölt kormányszóvivő munkába állás előtti kiszállása miatt – még az egyik legfontosabb láncszem hiányzik. A Figyelő kormányzati körökből úgy értesült, egyelőre nemhogy komolyan vehető új nevek nincsenek, de a kabinet tagjai csak azt latolgatják, milyen típusú kommunikátor vigye a szót: egy kiterjedt kapcsolatokkal rendelkező újságíró, aki ért a kollégái nyelvén, avagy szakpolitikus, aki hitelesebben tudná átadni az információkat? Épp ezért könnyen lehetséges, hogy a kormányfő kabinetfőnöke nem csupán átmenetileg látja el a szóvivői feladatokat; valószínű, hogy utódját legkorábban a nyár végén nevezik majd ki. Úgy hírlik, a kormány ezúttal szeretné elkerülni a kapkodást, s az új jelölt akkor lépne színre, ha a Demcsák-fiaskó miatti vihar elültével már lecsillapodtak a kedélyek.

JÖVŐ MENŐ. A kormányfő és környezete előtt nem volt titok, hogy Demcsák Zsuzsa házastársa korábban üzleti kapcsolatban állt egy jelenleg elég súlyos vádakkal illetett vállalkozóval. „Ám a közös cég ügyeiben nem volt semmi tisztázatlan, ami megkérdőjelezte volna a médiaszemélyiség szerepvállalását” – fogalmazott egyik forrásunk. Ráadásul információink szerint Demcsákot és szüleit a kormányfő régről ismeri, a családdal kimondottan szívélyes viszonyt ápol. Az átvilágítás eredménye tehát feltételezhetően kedvező lett volna, azonban késett, és Demcsák még az elkészülte előtt visszalépett. Egyébként a kormányszóvivői iroda tájékoztatása szerint egy új alkalmazott vizsgálata még tart, a többieké lezárult ugyan, de az eredmények nem nyilvános információk. Ez azért is érdekes, mert az új stáb bemutatásakor Szilvásy György kancelláriaminiszter azzal indokolta a kijelölt szóvivő hiányzását, hogy esetében még nem fejeződött be az átvilágítási procedúra. Ezek szerint ugyanakkor egy másik – a kormányszóvivői iroda által meg nem nevezett – stábtag sem lehetett volna jelen a szocialista frakció előtti bemutatáson.

Az új stáb munkája valószínűleg ősznél előbb nem látszik majd meg a kormányzati kommunikáción, és még az is kérdéses, akkor hol lesz a hangsúly. A Figyelő értesülései szerint két alapvető irány merült fel: a reformok utólagos megvilágítása, tágabb összefüggésbe helyezése, illetve az imázskommunikáció. Előbbiről maga a kormányfő is többször elismerte, szükség van rá, a reformok bevezetésének hevében ugyanis nem jutott idejük arra, hogy azokat el is fogadtassák az emberekkel. S mivel a következő egy esztendő – miként fogalmazott – inkább a „fegyelmezettség” éve lesz, így nem reformkommunikációra lesz szükség. Sokkal inkább az állampolgárokba kell lelket önteni, hogy kibírják a megszorító intézkedések hatásait, mindennapjait. Egy másik verzióban a kormány ősztől inkább magát fényezné, ezt azonban még a stáb sem döntötte el. Mindenesetre a múlt hét végén kétnapos meetingre vonultak mindannyian, ahol az egyes részlegeknek már konkrét tervekkel kellett előállniuk egymás és a miniszterelnök felé.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik