Gazdaság

Marad az illegális jatt

A vendéglátószakma megosztott a borravaló, vagy ahogy ők hívják, a kötelező szervízdíj bevezetésének kérdésében. Az érintett tárca és az érdekképviseletek csütörtökön tárgyalnak.

Nem tartják teljesen elvetendőnek a szervízdíj étlapokon való feltüntetését az a Turizmus-vendéglátás Ágazati Párbeszédbizottság tagjai. Mivel az ördög a részletekben van, csak alapos átgondolás után ajánlott annak bevezetés – állítja Niklai Ákos, az ÁPB társelnöke. Mivel a szervízdíj és a borravaló különböző dolgok, s a készülő jogszabályban nem szabadna összemosni őket. Ugyanis míg a borravaló opcionális, és a vendég elégedettségét jelzi, addig a szervízdíj nem képezi alku tárgyát. Az ÁPB ezért azt javasolja, hogy csak egy alapos hatásvizsgálat után vezessék lehet be ezt, a nyugat-Európában is vegyes eredménnyel működő rendszert.


Mivel Magyarországon a legtöbb felszolgáló és éttermi személyzet minimálbéren van bejelentve, és az e fölötti jövedelmét a borravalóból, készpénzben kapja, ezért a szervezet arra figyelmezteti a jogalkotókat, hogy százezrek megélhetését veszélyeztetheti egy meggondolatlan jogszabály. További probléma, hogy a szervízdíj bevezetésével, s annak az étlapon történő feltüntetésével valószínűleg csökkenni fog ugyan a borravaló mértéke, de soha nem tűnik el.


A borravalóból élők megosztottak a szervízdíj bevezetésével kapcsolatban. Sokan üdvözlik, hisz az eddigi bizonytalanságot egy tiszta helyzet váltja fel. Meglepő módon pontosan a kisvendéglőkben élők üdvözlik a lépést, ott, ahol nem volt ritka eset, hogy a tulajdonos is hozzányúlt a borravalóhoz. Azonban a készülő jogszabály kiköti, hogy a szervízdíj a személyzetet illeti, és ez komoly biztonságot jelent a munkavállalónak – mondta Várnai Zsuzsa, a Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakszervezet ügyvezető elnöke.


Az ellenzők táborába főként a nagy szállodák munkatársai tartoznak. Ők a borravalót tartják üdvözítőbb megoldásnak. Ezért az ÁPB azt javasolja majd a kormánynak, hogy tegyék opcionálissá a szervízdíj bevezetését. Vagyis nem elég, hogy a szervízdíj mértéke 0 és 15 százalék lesz, hanem továbbra is legyen meg a lehetőség, hogy ne kelljen feltüntetni szervízdíjat az étlapon. Ugyanis nulla százalékos szervízdíj feltüntetése pszichológiailag rossz hatással lehet a vendégekre, rosszat tehet az üzletnek – állítja Tárnoki László, a Taverna Szálloda és Étterem Rt. vezérigazgatója.


A kötelező szervízdíj mellett szólhat a tömegturizmus elterjedése és az is, hogy emiatt jelentős visszaesés tapasztalható a vendégek adakozó kedvében – állítja Niklai. Ezért sokuknak biztos és tiszta jövedelemforrás lenne, ha valamilyen – éttermenként, nem pedig a gazdaság egészére nézve – fix tarifájú szervízdíjat tennének kötelezővé. Azonban azzal is tisztában kell lenni, hogy ezzel nem szűnik meg a borravaló intézménye, sokan ugyanis egyszerűen úgy érzik jól magukat, ha adhatnak borravalót – tette hozzá Tárnoki.


Fotó: MTI

Ajánlott videó

Olvasói sztorik