Gazdaság

Nem megy az internetes üzlet

Az első negyedévben csökkent az e-gazdaságban dolgozók optimizmusa.

A GKI-T-Mobile e-Gazdaság Index – mely a gazdasági szereplők internethez és elektronikus üzleti alkalmazásokhoz fűződő várakozásait, attitűdjeit sűríti egy mutatószámba – 2005 első negyedévében stagnált, kismértékben csökkent. Az e-gazdaság vállalati szereplőinek várakozásai általában kismértékben romlottak azonban bizonyos szektorok optimizmusa különösen a pénzügyi szektoré felhúzta az index értékét. A GKI-T-Mobile e-Gazdaság index a GKI üzleti bizalmi index mozgását követte a vizsgált időszakban, azaz a gazdasági folyamatok nagy hatással vannak a cégek internetes üzletmenettel kapcsolatos várakozásaira is, azonban az e-Gazdaság index az utolsó három negyedévben nem követte az üzleti bizalom csökkenésének mértékét.


Az idegenforgalmi szektorban az előző negyedévekhez hasonlóan csak kismértékű változás történt az internetes üzleti lehetőségek megítélésében. A vendéglátással foglalkozó cégek semleges, de inkább negatív véleményt fogalmaztak meg az internet vállalkozásaikra gyakorolt hatását illetően.


A kereskedelem és a ki nem emelt tevékenységeket összefogó, a felmérés készítői által általános vállalati körként definiált szakágazatok esetében a piaci várakozások tovább ingadoznak, a negyedik negyedév folyamán a turizmushoz hasonlóan kismértékű index-csökkenés volt a jellemző mindkét szektorban.


A korábbi negyedévekhez hasonlóan 2004 negyedik negyedévében is a pénzügyi szektor az átlagosnál kedvezőbb kilátásai húzták fel az GKI-T-Mobile e-Gazdaság Index összesített értékét. Az előző negyedévhez képest jelentősen nőtt az e-pénzügyi index, különösen a biztosítótársaságok megerősödött optimizmusa miatt. Továbbra is a pénzügyi vállalatok körében a legnagyobb az internet iránti bizalom a többi gazdasági szektorral összehasonlítva.


Számítógépes ellátottság


Ma már nehezen található olyan kisvállalat, amelyik nem rendelkezik legalább egy számítógéppel, míg a közepes és nagyvállalatok közt egyáltalán nincs ilyen cég.


Az 5-9 fős mikrovállalatoknál már nagyobb a lemaradás ezen a téren, 17 százalékuk még egyáltalán nem használ számítógépet.
A vizsgált legalább 5 főt foglalkozató cégekről átlagosan elmondható, hogy 90 százalékuk használ számítógépet. Az arány az előző, 2004 októberében készített felméréshez képest alig változott.


Internetcsatlakozás


A legalább 5 főt foglalkoztató cégek háromnegyede csatlakozott az internetre 2005 márciusában. Ez 2 százalékponttal magasabb a 2004 októberinél, és 5 százalékponttal magasabb mint 2003 októberében. Az internettel való ellátottság a számítógépet használó cégek körében 83% volt idén tavasszal.
A nagyvállalati szegmensben a teljes telítettség miatt változás nem történt az elmúlt félév során, a növekedés a kis- és középvállalatok körében volt tapasztalható.


A középvállalati körben a cégek 97 százaléka kapcsolódik a világhálóra, amely az elmúlt félév folyamán 3 százalékpontot, az azt megelőző év során pedig 4 százalékpontot emelkedett.
A kisvállalatoknál a 10-19 fős cégeknél másfél év alatt 70–ről 76 százalékra emelkedett a penetráció, míg a 20-49 alkalmazottal rendelkező cégeknél 79-ről 86-ra nőtt az internethasználó cégek aránya.


Ellenben a mikrovállalkozások – legalábbis a felmérés készítőinek úgy túnik – nem csatlakoznak az internetes gazdasághoz olyan ütemben mint a náluk nagyobb cégek. Az 5-9 alkalmazottal rendelkező cégek körében stagnálás figyelhető meg az internetpenetráció terén, mely ebben a csoportban megrekedt a kétharmados szinten.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik