Gazdaság

A készpénz, a bankbetét és a biztosítás a legkedveltebb

Megtakarításokkal – saját bevallása szerint – a magyar lakosságnak csupán közel egyharmada rendelkezik. Pénztartalékait a többség forintbetétben tartja, ám spórolt pénzét a megtakarítók közel 25 százaléka készpénzben őrzi , állítja a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb, 2005 második negyedévére vonatkozó Pénzügypiaci Adatszolgáltatás címet viselő tanulmánya.

Ki milyen módon bankol?

Arra a kérdésre, hogy „milyen módon intézi Ön banki ügyeit”, a válaszadók a következőket mondták (az adatok a banki kapcsolattal rendelkező válaszadók százalékában kifejezve):
• Bankfiókban: 84
• Telefonon, call center hívásával: 9
• Mobilbankon keresztül: 2
• Interneten: 5
• Saját bank bankautomatájával: 28
• Idegen bank bankautomatájával: 5
• Bankárral, ügynökkel fiókon kívül: 1
• Hitelcentrumban, hitelirodában: 0
• Semmilyen módon: 5
(Forrás: GfK Pénzügypiaci Adatszolgáltatás, 2005)

A válaszok tanúsága szerint a lakosság közel egyharmada rendelkezik megtakarításokkal, azaz olyan pénztartalékokkal, melyek a havi rendszeres kiadások fedezése után a háztartás nettó jövedelméből megmaradnak.

A megtakarításokkal rendelkezők többsége (66 százalék) forintbetétben, ám a lakosság közel egynegyede még mindig hagyományos módon, készpénzben őrzi összegyűjtött pénzét. A harmadik legkedveltebb megtakarítási forma a hazánkban is hagyományokkal rendelkező életbiztosítás (14 százalék választja ezt a formát), melyet az önkéntes nyugdíjpénztár követ a sorban, bár ezt már csak a lakosság mintegy tizede választja, s közülük is főleg a 30-49 éves korosztály.

Személyesen vagy interneten

Banki ügyeinket többségünk személyesen intézi – a megkérdezettek 84 százaléka személyesen tér be bankfiókjába, ha bármilyen banki ügyet kell intéznie, és a válaszadók 28 százaléka használja e célból saját bankjának automatáját. A telefonos banki ügyintézést közel minden tizedik – elsősorban a fiatalabb korosztályból kikerülő – ügyfél részesíti előnyben. Más bank automatáját és az internetet az ügyfeleknek csekély, 5-5 százaléka veszi igénybe banki ügyeinek rendezésekor. A mobilkorszakban azonban a mobilbankolást csupán a banki ügyfélkapcsolattal rendelkezők 2 százaléka választja.

Az ügyfelek számlavezető bankjukba átlagosan 3-4 hetente térnek be. Az internetbank látogatása azonban ennél sokkal gyakoribb, egy ügyfél átlagosan havonta akár hat alkalommal is ellátogat bankja internetes honlapjára tranzakcióinak lebonyolítása érdekében.

A telefonos és internetes banki ügyintézést, azaz az e-bankinget, az ügyfelek többsége a számlaegyenleg lekérdezésére (86 százalék), a lakosság több mint fele pedig átutalásainak és közüzemi számláinak intézésére használja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik