Az előzetes programhoz képest 3 héttel hamarabb, december 10-én, szombaton érkezik Szegedre az M5-ös autópálya, ekkorra készül el a Szeged és Kiskunfélegyháza közötti szakasz. A város ennek örömére meghallgathatja a Republic zenekar koncertjét, de lézershow és tűzijáték is színesíti a napot.
Koncesszió
Az építést szabályozó szerződésre még Csillag István volt gazdasági miniszter tette rá szignóját, azonban az átadást már utóda, Kóka János fogja elvégezni. A 2004 szeptemberében megkötött szerződés szerint a Kiskunfélegyháza-Szeged közötti autópálya-szakasz megépítése után 2006. január 1-jétől 2030-ig a magyar állam inflációval indexált 6,82 milliárd forint, illetve 81,65 millió euró, továbbá fix százezer euró rendelkezésre állási díjat fizet az Alföldi Koncessziós Autópálya Rt-nek.
Az ügylet részeként korábban az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. 83 millió euróért 40 százalékos tulajdonrészt szerzett az AKA Rt.-ben, amelyet a HVB által nyújtott hitelből finanszírozott a Magyar Fejlesztési Bank garanciája mellett. A megállapodás részeként az államnak 2006. január 1-jétől 2009-ig vételi opciós joga van az AKA Rt. fennmaradó, 60 százalékos részvénycsomagjának megvásárlására.
Az AKA Rt. megbízásából a Bouygues és a Bauholding-Strabag építi tovább a sztráda országhatárig tartó, 14,7 kilométeres – 2006-ban egyelőre ismeretlen időpontban átadásra kerülő – szakaszát.
Kezdődik a szezon
A választások közeledtével elkezdődött tehát a kormányzati ciklusra ígért autópályák átadásának szezonja. Az idén év végéig összesen négy alaklommal vágják át a nemzeti színű szalagot.
Első a már említett M5-ös, majd azt december 17-én az M0-s körgyűrű legújabb, az M5-ös autópályát és az új 4-es számú főutat összekötő szakasza következik, illetve a 4-es főút új szakaszát is ugyanekkor adják át.
Júliusban az Ordacsehi és Balatonszárszó közötti 20 kilométeres szakaszt vehették használatba az autósok.
Tervek
A tervek szerint jövő májusig 222 kilométernyi autópályát és gyorsforgalmi utat vehetnek birtokba az autósok, míg 2007 végéig további 379 kilométert nyitnak meg a forgalomnak. Az autópálya-átadások a választásokig összesen kilenc alkalommal jelentenek szereplési lehetőséget a kormány tagjainak.
A választások előtt
2006 tavaszán, ám egyelőre ismeretlen időpontban nyitják meg a Szegedet az országhatárral összekötő 14 kilométeres sztrádaszakaszt. Még a választások előtt, márciusban birtokba vehetik az autósok az M3-as Nyíregyházát elkerülő, 24 kilométeres és a Debrecent elkerülő M35-ös, 13 kilométeres szakaszát. Szintén márciusban készül el az M0-ás körgyűrű M6-os autópályát és az Érdi-tetőt összekötő 8 plusz 3 kilométeres szakasza, valamint az M6-os autópálya Érdi-tetőt Dunaújvárossal összekötő 59 kilométeres szakasza.
Áprilisban pedig tovább bővítik az M7-est, egy Ordacsehit Balatonkeresztúrral összekötő 26 kilométeres szakasszal.
A választások után
2006 novemberében adják át az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó közti 14 kilométeres részét. Decemberben pedig már a következő kormány adhatja át az M35-ös Görbeházát Nyíregyházával, Görbeházát pedig Debrecennel összekötő 39 illetve 35 kilométeres darabját. A 2006-os decemberi átadásdömping során vehetik birtokba az M7-es Nagykanizsa-Becsehely közötti 17 kilométeres, valamint az M8-as Dunaújvárosi Duna-híd és az 51 számú főút Dunavecse–Apostag elkerülő szakaszának összesen 14 kilométeres szalagját.
Előkészítés alatt
A tervek szerint 2007-ben adják át az M0-ás autóút Északi szektor és Duna-híd közti 3 kilométeres szakaszát és az M0-ás 26,5 kilométeres Keleti szektorát. 2007-ben épül meg az M6 Szekszárdot Bóllyal összekötő 48, valamint a Bólytól Pécsig tartó 37,5 kilométernyi autópálya, és a tervek szerint még ugyanebben az évben ezen az autópályán tehetjük meg a Pécstől Szentlőrincig tartó 25 kilométert. 2007-ben készül majd el továbbá az M7-es Letenye-országhatár és Mura-híd közti 1 kilométeres szakasza, valamint a Balatonkeresztúr–Nagykanizsa szakasz, ami 36 kilométernyi utat jelent.
